Tyst avdelning – Varför den inte fungerar ?

image

X2000-tågen har några tysta avdelningar där man skall kunna koppla av och kanske sova en stund i relativ tystnad.

Tanken är att mobiltelefoner skall vara avstängda och man skall prata med låg röst så att man inte skall störa andra.

De allra flesta följer regelverket men inte så sällan är det sällskap som pratar högt och ringer i sina mobiltelefoner.

Varför gör dom det?

Det kan vara misstag eller kanske i undantagsfall ren och skär hänsynslöshet men jag tror att det finns en enkel och naturlig förklaring till att detta problem.

Jo, om man bokar via www.sj.se kan man i de flesta fall inte styra så att man hamnar/inte hamnar i en tyst avdelning eller så har kanske den som bokat bara hittat lediga platser där.

De som hamnar i tyst avdelning och pratar och stör har säkert ofta inte valt att hamna just i den tysta avdelningen.

Vanlighetsvis är det personer som är på väg med tåg till eller från ett möte och har planerat att använda tiden till att förbereda/följa upp mötet.

Sedan hamnar dom utan egen förskyllan i en tyst avdelning och måste vara tysta som möss på biblioteket när man i stället hade tänkt att använda tiden för viktigt arbete tillsammans med kollega.

Då blir det nästa omöjligt och har inte prata för inte kan man komma till mötet oförberedd . . 

Jag har sett sällskap som nästan ser panikslagna ut när jag berättar för dom att dom sitter i en tyst avdelning och inte får prata och ringa.

10 svar to “Tyst avdelning – Varför den inte fungerar ?”

  1. Svampa Says:

    Skulle kunna planka situationen rakt av – detta hände ett par vänner till mig för en tid sedan. De hade noll koll på att SJ infört tyst avd. och blev minst sagt rätt spaka och tog illa vid sig av den hårda åthutning som en de övriga passagerarna levererade.

  2. zanoii Says:

    Svampa: ja, det är ju åtminstone tio år sedan den infördes..

    Sen är det många som upptäckt att det är lättare att slappna av om man inte sitter i tyst avdelning. I tyst avdelning sitter man och spänner sig och reagerar på minsta ljud.

  3. zanoii Says:

    (dessutom brukar det stå väldigt tydligt när man har blivit placerad i en avdelning man inte valt när man bokar)

  4. zanoii Says:

    Häftig blogg förresten! Jag åker själv med X2000 varje dag och brukar läsa en annan tågblogg: http://sjbloggen.blogspot.com. Fast det är oftast lite annan ton där.. Vi pendlare åker ju inte direkt för nöjes skull.

    Måste nog säga att jag är lite avundsjuk på dig.

  5. Adam Says:

    Jag har personligen blivit placerad i tyst avdelning flera ggr utan att ha bett om detta eller ens blivit informerad om det! Det känns inte som att man kan vänta sig att efterlevnaden blir särskilt hög då…

  6. arskortguldsj Says:

    zanoii

    Intressant kommentar detta att man sitter och spänner sig och lyssnar när man sitter i tyst avdelningen men inte bryr sig om man sitter i vanlig avdelning.

    Kan delvis bero på att man själv av hänsyn till andra är tyst och har mobiltelefonen avstängd medan andra pratar på och ringer i mobilen.

    Men det ligger säkert mycket i att man förväntar sig att det skall vara tyst i en den tysta avdelningen och därför är extra känslig.

    Jag har sjäv noterat att jag inte har något som helst problem att acceptera an otroligt hög ljudnivå på McDonalds en lördagmiddag men reagerar om någon pratar högst på första morgonpendeln när alla försöker få några extra minuters vila på väg till jobbet.

  7. zanoii Says:

    arskortguld: skrev ett till inlägg igår, men det verkar ha försvunnit. Har tittat runt en hel del här och tycker det verkar vara ett otroligt kul och spännande projekt du har. Jag åker X2000 varje dag, men inte för nöjes skull. Vi pendlare har nog en lite annan inställning till tåg.. Skulle verkligen vilja åka runt mer i Sverige, men efter en arbetsvecka med minst 15 timmar på tåget så är jag helt enkelt inte sugen längre.. :/

    Tipsade också om en annan tågblogg som jag brukar läsa: sjbloggen.blogspot.com

  8. arskortguldsj Says:

    Tack för tipset om sjbloggen.blogspot.com som verkligen ger en bra insikt i hur det är att vara resenär lite mera av nödvändighet än som jag som reser mera som tidsfördriv.

  9. arskortguldsj Says:

    zanoii: Ditt ”försvunna” inlägg hamnade i spammappen som jag hittade när jag såg ditt inlägg. Ditt raderade inlägg är nu aktivt. Tack för dina synpunkter.

  10. Tyst avdelning - Uppföljning « Årskort Guld SJ Says:

    […] avdelning – Uppföljning By arskortguldsj Jag har i ett tidigare inlägg berättat att detta med tyst avdelning inte alltid fungerar då de som sitter där antingen inte […]

Lämna en kommentar