Resa med förhinder

I tisdags skulle jag resa fram och tillbaka Stockholm – Katrineholm med InterCity tåg och hade just varit hos den trevliga flickan i buffévagnen och plockat till mig en stadig frukost med extra lussekatt när tåget stannade i Gnesta och inte kom längre.

Skälet var en olycka längre fram på linjen och efter att väntat cirka 20 minuter fick vi besked om att det skulle dröja minst ytterligare 60 minuter innan vi skulle vara på väg igen.

När sådant här händer är det jätteintressant att se hur folk kastar sig på sina mobiltelefoner för att informera vänner och bekanta och boka om möten. Det blir ett jättesurr och hela vagnen kryllar av aktivitet.

Eftersom jag bara skulle till Katrineholm för att åka tillbaka och egentligen inte brydde mig var det bara att sitta still och njuta av skådespelet.

Jag insåg dock snart att jag inte skulle hinna till Katrineholm för tåget tillbaka till Stockholm. Dessutom var det troligt att tåget skulle ta en annan väg nu när linjen var spärrad så jag skulle nog missa ett tåg som inte avgick tillbaka till Stockholm.

Kom då på att Gnesta är sista stationen på pendeltåget så det vara bara att stiga av InterCitytåget och ta pendeln hem till Stockholm.

image Med mig tog jag hela SJ:s helsmarta pappersbricka med min storfrukost  till pendeln och det var säkert många som var avundsjuka på min ”färdkost”.

Dessutom provade jag för första gången att åka pendeltåg på årskortet då min SL-kort inte gäller från Gnesta vilket fungerade helt utmärkt.

Uppdatering 2008-12-04 Redan efter ett dygn fick jag ersättning enligt SJ:s resegaranti både för den avbrutna utresan och resan tillbaka som jag inte kunde göra vilket SJ skall ha all heder av.

14 svar to “Resa med förhinder”

1. Stefan Westman Says:

Köpte du då pendeltågsresan i automaten på Gnesta station och hade en pappersbiljett att visa i spärren/på tåget.

2. arskortguldsj Says:

Jag visade bara upp årskortet för konduktören på tåget.

(Det finns konduktör på linjen Gnesta – Södertälje för stationerna har inga spärrar).

Jag trodde jag behövde köpa biljett först men jag chansade för jag var ute i sista minuten och det fungerade i alla fall denna gång.

3. Stefan Westman Says:

Intressant, jag har läst i något sammanhang att pappersbiljett krävs. Jag tror inte man tar sig igenom pendeltågs eller T-bane spärrarna på centralen med ett årskort. Man kan nog med maxotur få en extraavgift(böter) om man råkar ut för en kontrollant.
    Om jag kommer ihåg det brukar jag boka nattåg/dagtåg från Malmö/Halmstad till Gamla Stan. Då kan jag visa SJ-biljetten i tunnelbanespärren.
    Jag har undrat(men inte kollat) om det går att boka en ren SL biljett (mellan två pendeltågsstationer eller T-banestationer) på SJ.

4. Svampa Says:

Ja, man brukar ju säga att maten är halva nöjet..och du då kan konsten att sätta guldkant på tillvaron…fniss

5. arskortguldsj Says:

Svampa
    Ja . . . det gäller att ta vara på de ljusa stunderna. -:)

6. arskortguldsj Says:

Stefan

Ja, det stämmer att man måste lösa biljett först (”Biljett ska bokas i förväg”) men om jag hade fått problem med någon kontrollant hade jag hänvisat till ”force majeure”.

Men egentligen borde jag gått in på Gnesta station och löst en Resplus-biljett mellan Gnesta och Stockholm men jag hade inte tid om jag inte skulle missa pendeltåget.

Dessutom var det bara den första biten till länsgränsen (en station) som var ett problem för därefter gäller mitt SL-kort.

Att boka pendeltåg går alldeles utmärkt men inte tunnelbana eller buss. Inte heller länsbussar till småstationer men detta löser man genom att boka till nästa större busshållplats så kan man stiga av/på på vägen.

Men du kan få ut både tunnelbana och bussbiljetter i Stockholm genom att boka turer med tex Vaxholmsbåt.

Prova att boka Stockholm – Sandhamn så skall du se att du får ut både tunnelbana till Slussen och buss till Stavsnäs Vinterhamn.

7. Stefan Westman Says:

Hej

Jag har en fråga. När du hämtar ut mat i bistron, har du då någon gång upptäckt var den övre gränsen på vad du får ta går. Jag har tagit kexchoklad till kaffet efter maten och det var ok. Tydligen var din lussekatt också ok. Jag har tagit korvpinnar till förrätt och det var också ok. Jag har dock aldrig medvetet testat gränserna.

8. arskortguldsj Says:

Nja . . .

Jag brukar ta en sallad alt två smörgåsar, smoothie, lussekatt och kaffe.
    Det finns ingen uttald gräns och ibland är även personalen osäker på reglerna.

Jag har som strategi att alltid vara synerligen vänlig och skämtsam (tycker i alla fall jag) och brukar få det jag vill och även en extra macka på X2000.

Men min ledstjärna är att jag kan ta ut vad som motsvarar vad jag får på en X2000 Plusmåltid dvs varmrätt, sallad, efterrätt läsk, kaffe och en liten chokladbit samt frukt.

9. arskortguldsj Says:

Man får enligt en odokumenterad regel inte boka två segment efter varandra på samma tåg dvs man får inte boka Stockholm – Gävle och Gävle – Sundsvall utan man måste boka Stockholm – Sundsvall.

10. Stefan Westman Says:

OK,bra att veta/stefan

11. Frederik Says:

Har du fått lov att använda bilden från Gnesta, som kommer från järnväg.net?

Vänligen fråga innan du använder en bild.

Frederik, webmaster järnväg.net

12. arskortguldsj Says:

HEJ FREDRIK

Bilden kom från Wikipedia och jag trodde att jag kunde använda den för en ideell blogg men tydligen är detta inte är OK.

Självfallet tar jag bort bilden och även min länk till er site så jag inte riskerar göra något tokigt.

Jag jobbar helt ideellt med denna blogg och lägger ned en massa tid för att dela med mig av mina erfarenheter och upplevelser till andra tågintresserade.

Självfallet vill jag inte spendera ned en massa egen tid för att hjälpa andra och riskera obehag för egen del.

Hoppas att ni är bekväma med mina åtgärder att inte länka eller av misstag återanvända material från er.

Mina bilder som jag tagit kan ni gärna återanvända.

BÄSTA HÄLSNINGAR
    Författaren

13. Till Göteborg i fint sällskap « Årskort Guld SJ Says:

[…] jag en gång tidigare hamnat på fel tåg och just då till Malmö i stället för Göteborg ( Se Resa med förhinder ) så blev jag […]

14. Göran B Says:

Gammal inlägg – men jag hittade det nu 🙂
    Ditt SL-kort gäller på pendeltåget till/från Gnesta. Det gäller till och med på Länstrafikens bussar i Gnesta kommun om kortet är giltigt i minst 30 dagar.
    Däremot måste du betala tillägg på 2 kuponger om du åker på kupong!