Årskort Guld på SL:s pendeltåg

image

Som lycklig ägare till Årskort Guld kan jag resa fritt med Resplusföretag inom länstrafiken.

Detta gäller även pendeltågen i Stockholm som drivs av SL.

Klart är att Årskortet gäller på pendeltåget men frågan gäller om jag behöver biljett eller om det räcker med bara årskortet?

Så här långt har jag kommit:

  • SJ:s egen site säger att jag behöver biljett
  • Man kan inte köpa biljett till pendeltåget i SJ:s automater.
  • Man kan inte köpa biljetter till pendeltåget hos SJ på Stockholm C då man hänvisar till det räcker med att visa årskortet
  • Jag har rest på bara årskortet en gång från Gnesta då Årskortet viserades på tåget utan problem
  • Jag kunde inte resa på Årskortet från Handens pendeltågstation idag

Det verkar som det spretar lite vad som VERKLIGEN gäller.

Behöver jag biljett eller räcker det med att visa Årskortet vid resor med pendeltåget?

För att reda ut frågan en gång för alla har jag kontaktat SJ:s och SL:s kundtjänster för att få svar på vad som gäller.

SL ärendenummer: 398781 Svar: Biljett krävs.
SJ ärendenummer: 1-366195018 Svar avvaktas!

Annonser

5 svar to “Årskort Guld på SL:s pendeltåg”

  1. Roger Eriksson Says:

    Hej!

    Enligt min taxehandbok för SL-trafiken står följande:

    ”Resplusbiljett skrivs även ut till innehavare av SJ Årskort Guld som vill resa på SL-sträcka i anslutning till SJ-resa. [b]Enbart SJ Årskort Guld gäller inte för resa[/b].”

    Vet inte om det klarnade för dig nu eller inte?

  2. arskortguldsj Says:

    Roger!

    Japp!

    Nu gäller det bara att reda ut varför jag fick felaktigt besked när jag bad om biljett på Stockhlm C och varför det inte gick att köpa biljett Stockholm C – Handen i självbetjäningen men dock via http://www.sj.se.

    Men saken löses enkelt genom att köpa en biljett Narvik – Nynäshamn och hoppa av i Handen -:)

    Hjärtligt tack för din kommentar

  3. arskortguldsj Says:

    Jag har just fått bekräftelse från SL att man måste ha biljett dvs det räcker inte med bara Årskortet.

    Avvaktar just nu även svar från SJ Kundjänst i ärendet.

  4. Pia Says:

    Hej!
    Du kanske råkade ut för samma sak i Cst som i U, att säljaren inte visste hur man gör en sån biljett? Det är inte så ofta man får en sån beställning, så jag gissar att det är det som är orsaken till kunskapsbristen…

    Gott nytt år!!

  5. arskortguldsj Says:

    Pia

    Säkerligen.
    Sådant kan hända – Det är sådan här händelser som gör mitt resande så spännande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: