Serviceproblem på Öresundståget till Kalmar

DSC04234 Idag reste jag till Kalmar från Stockholm och efter en perfekt resa till Alvesta med X2000 fortsatte resan från Alvetsa till Kalmar med SJ Öresundståg (borde det inte heta Kalmarsundståget?)

Tåget for utan personal (dock med lokförare) den korta sträcken mellan Alvesta och Växjö där SJ:s peronal gick ombord.

DSC04231 Med serviceutbudet var helt borta dvs det fanns vare sig tidningar eller mat och kaffeautomaten var sönder.

Man skyllde på att DSBFirst hade tagit bort servicen men tåget var ett SJ Östersundståg och biljetten var köpt av SJ.

Det är bara att konstatera att konceptet inte fungerar och att SJ inte kan leverera den service som man sålt till sina kunder.

En annan intressant sak är att man inte kan boka plats på tåget vilket i och för sig inte var något större problem då det inte var fullt denna gång.

Men att SJ skyller på DSFirst för att det inte fanns den service som man sålt är nog lite väl svagt. 

Uppdatering 1: Enligt uppgift beror frånvaron av service på att sträckan nedgraderats till länstrafik – Men det står det inte något om på biljetten då det vara samma biljett (SJ, SJ Öresesundståg 1 kl) som samma resa den 6 januari med fullt serviceutbud! 

Uppdatering 2: Vid återresa nästa dag fanns det åter tidningar ombord i 1 klass samt möjlighet till bokad plats. Dock fortfarande ingen mat.

17 svar to “Serviceproblem på Öresundståget till Kalmar”

  1. annika Says:

    Varför säger du att SJ skyller på DSBFirst? De är ju det dem gjort efter att de tagit över trafiken.Den 6 januari skötte SJ detta och det fungerade.
    F.ö. uppskattar jag din blogg men tycker bara att det är tråkigt att SJ nästan alltid figurerar i negativa sammanhang men att man så sällan får någon credit för det som är bra.

  2. Andreas Says:

    Nu förstår jag inte riktigt vad du är ute efter. Anledningen är ju, som du skriver, att det är DSB Firsts tåg från Helsingör till Alvesta, varifrån det räknas som SJ:s. Tåget är således inte furnerat från början, av just DSB First.

  3. arskortguldsj Says:

    Annika

    Först kul att du gillar min blogg och jag värdesätter verkligen dina och andras synpunkter.

    Att det fungerade när SJ ansvarade för linjen håller jag verkligen med om.

    Efter uppdelningen har det skett en avsevärd försämring av servicen och om det beror på SJ eller någon annan skall jag nog inte behöva bekymra mig om.

    Linjen Kalmar – Alvesta är en SJ linje och det är SJ som ansvarar för sin produkt och kan inte skylla på de underleverantörer man valt att arbeta med.

    SJ har totalansvaret för leverans av produkten till mig.

    Vad det gäller att SJ framträder negativt på min blogg vill jag oförbehållsamt hålla med dig att man lätt kan få det intrycket.

    Jag planerade – faktiskt innan jag såg ditt inlägg – att under helgen skriva ett inlägg just om detta.

    Jag är totalt otroligt nöjd med mitt årskort som jag anser vara ett av mina bästa (och även saklöst dyraste upplevelseinvestering).

    Det är så att mellan varje negativ rapportering gör jag ett stort antal resor med SJ där SJ verkligen glänser vilket man inte alltid får intryck av på bloggen.

    Så ett inlägg om detta kommer 🙂

  4. arskortguldsj Says:

    Andreas

    Linjen Kalmar – Alvesta är en SJ linje som SJ ansvarar för. Om man har problem med fourneringen är det ett internt problem som SJ själv måste hantera.

    Man kan inte skylla på sina underentrepenörer – man måste stå för det erbjudande man säljer till en kund.

    Dessutom tror jag inte att DSBFirst skulle acceptera en reklamation utan hänvisa till SJ.

    Men som jag sagt ovan – problemet är inte att SJ inte kan köra linjen med god kvalitet för det gjorde man tidigare – men i den nya konstellationen fungerar det inte hela vägen.

  5. Andreas Says:

    Om tåget är skitigt (invändigt, så klart) när det rullar in i Alvesta, är det också SJ:s ansvar? Och var har du fått detta ”erbjudande” att den service du nämner skulle ha funnits efter att DSB First tagit över? I och med att det ju bara räknas som SJ:s tåg från Alvesta till Kalmar anses det väl gissningsvis inte vara lönt att ha servering etc.

    Jag förstår din poäng — det är så klart en nedgradering från hur det var tidigare — men skulle själv snarare kalla det en förändring än en brist eller ett problem.

  6. arskortguldsj Says:

    Andreas!

    Om tåget är smutsigt invändigt när det rullar ut från Alvesta är det SJ:s ansvar eftersom det är ett SJ tåg då. Behöver det städas innan det lämnar Alvesta så är det SJ:s uppgift att se till att det blir gjort.

    Min kritik är att man förändrat serviceutbudet utan att förändra produkten dvs man säljer samma produkt fast med annat sämre innehåll. Det är som att sälja fruktmüsli och sedan ta bort frukten i produkten och ändå kalla de fruktmüsli. Att den torkade frukten eventuellt blivit dyr är inget giltigt argument för att bara ta bort den.

    Jag tror inte heller SJ är särskilt till freds med den senaste utvecklingen på linjen för jag spårar en viss frustration även hos personalen ombord över nedgraderingen.

    En nedgradering av servicen på ett tåg drabbar faktiskt inte bara resenärerna utan även personalen då många upplever att jobb som med hög servicenivå också har hög professionell status. (Jämför tex att vara flygvärdinna på charter till Kos med att jobba i 1 klass på flygningar till Japan).

  7. arskortguldsj Says:

    Alla

    Jag har konatktat kundtjänsterna hos både SJ och DSB First för att höra vilket av företagen som upplever sig ansvara för servicen ombord SJ Öreseundstågen mellan Alvesta och Kalmar.

    Jag avvaktar nu svaren.

  8. Andreas Says:

    Fast det är ju inte riktigt samma produkt — istället för ett tåg som går från Danmark till Kalmar räknas det numera som enbart Alvesta-Kalmar. Såvitt jag förstått ska det därför inte finnas någon extra service ombord, men lite fundersam blir jag allt när du säger att det (delvis) fanns på återresan. Meddela gärna vad du får för svar från kundtjänsterna!

  9. arskortguldsj Says:

    Andreas

    Javisst!
    Jag har egen gissning vem som svarar först och vad svaren blir men det skriver jag inte om här för de kanske läser denna blogg . . . . 🙂

  10. X Says:

    Om SJ vill ge service Alvesta-Kalmar så får dom väll skicka på en bojvagn på sträckan och inte skylla på någon annan på sin delsträcka. När det dessutom gäller DSBFirst så kör dom bara sträckan från Alvesta och söderut åt Länstrafikernas Öresundståg. Vad som ska levereras i extra service Alvesta-Malmö är alltså en fråga för länstrafiksbolagen som tillsammans har trafikferingsrätten på sträckan och inte DSBFirst som bara skall verka som en underlevrantör utan att nynas nämnvärt i Sverige (I Danmark är det dock DSBFirst som har tarfikeringsrätten).

  11. arskortguldsj Says:

    X

    Bara för min utbildnings skull – vad menas med en ”boj-vagn”?

  12. X Says:

    det är en vagn som man går omkring med i tåget med försäljning vid din sittplats.

  13. arskortguldsj Says:

    X

    Tack, då har jag lärt mig något nytt igen denna dag.

  14. Fråga Says:

    Kul att läsa vad folk skriver. Vad jag har förstått så kör SJ på uppdrag av länstrafiken alvesta-kalmar (kronoberg och klt) likt dsbfirst kör åt länstrafiken (kronoberg och skåne). Det är länsbolagen som bestämmer serviceutbudet på dessa tåg.

    Innan 11 januari fanns det ett avtal mellan länstrafiken och SJ om serveringen mellan kalmar-malmö men efter finns det inget.

    • arskortguldsj Says:

      Fråga,

      Helt korrekt.
      Problemet är att jag har avtalet med SJ och där ingår mat och tidningar i 1 klass. Det avtalet kan inte KLT förhandla om.
      Men i praktiken blir det så och det är det jag noterat i mitt inlägg.

      /Årskort Guld SJ

  15. Micke Says:

    Det man får tänka på är att vagnarna som trafikerar Alvesta – Kalmar inte är SJ’s vagnar. SJ har några egna Öresundståg som trafikerar Malmö – Göteborg. När det kommer till vagnarna (service, städning, fournering) är det DSBFirst som ansvara för detta eftersom vagnarna ägs av bl.a. DSBFirst och trafikbolagen, så det man man i rättvisans namn inte belasta SJ för.

    • arskortguldsj Says:

      Micke,

      Du har helt rätt i din beskrivning hur det fungerar och det är säkert därför som det inte fungerar.

      Men som jag ser det är det av SJ som jag har köpt biljetten och det är SJ som är operatör. Om sedan SJ har problem med att leverera den utlovade kvaliteten så är det SJ som måste lösa dom.

      Ingen tvingar SJ att köra tågen och man har gått in i ett avtal att tillhandahålla en viss kvalitet och sedan är det upp till SJ att lösa detta.

      Om jag är övertygad om att SJ inte heller har någon annan uppfattning och verkligen gör sitt bästa.

      När det gäller tidningar och mat så ingår detta inte i trafikupplägget enligt det avtal SJ ha med med länstrafikförbunden för trafiken så i här är det inte frågan om någon kvalitetsbrist.

      Fullt serviceutbud har man dock på det numera regionaltåget (tidigare Kust till Kust) mellan Göteborg – Alvesta – Kalmar.

      /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: