Konferenskupén – Tyst avdelning (Igen)

DSCF2255 I ett tidigare inlägg har jag berättat att den lilla konferenskupén i ändan av X2000 tågen inte ingår i den tysta avdelningen om sådan förekommer (vagn 1 i tågen).

 

Men det finns signaler om att detta kanske inte är helt korrekt så jag har försökt reda ut vad som gäller.

Skäl EMOT att konferenskupén ingår i tyst avdelning:

  • Platsnumrena i konferenskupén (47, 48, 50 och 51) saknas ofta i utropen bland de platser som ingår i tyst avdelning.
  • Platserna ej är märkta som tyst avdelning på den skiss över X2000 som finns på www.sj.se när man bokar.
  • Det är knappast vettigt att ha en konferenskupé om man inte kan prata högt och telefonera.
  • I vissa – men inte alla – finns det en liten skylt som anger att man skall stänga dörrarna när man pratar i mobiltelefon.

image 

Skäl FÖR att konferenskupén ingår i tyst avdelning:

  • Platsnumrena i konferenskupén (47, 48, 50 och 51) ingår ibland i utropen bland de platser som ingår i tyst avdelning.
  • I bokningen måste man aktivt välja ”Tyst avdelning” för att kunna boka platsena i konferenskupén.

Det absoluta avgörande beviset att konferenskupén ingår i den tysta avdelningen är att man måste välja Tyst avdelnikng för att kunna boka plats i konferenskupén.

Men det spretar en hel del – minst sagt – kring vad som gäller för konferenskupén om man kan prata i den eller inte.

Annonser

18 svar to “Konferenskupén – Tyst avdelning (Igen)”

  1. Jonas J Says:

    Fast det mest fascinerande är att vi i dessa forum (och andra) får reda på och bestämmer vilka regler som gäller på SJ. Det vore ju rätt nice om SJ själva kunde informera om sådana här saker, men det klarar man inte av!

    Svår nöt, det där… Konferenskupén.

  2. Stefan Westman Says:

    Kan det vara så att vi önskar/kräver att SJ reglerar mer än vad SJ själva vill/tänket göra. För de flesta resenärerna på SJ är detta ”a no issue”.

    stefan

  3. Årskort Guld SJ Says:

    Jonas J

    Instämmer.
    Undrar hur mycket tid och energi jag lagt ned på detta med konferenskupén utan att faktiskt komma igenom.

    Jag har dock gjort ytterligare efterforskningar så jag tror att jag närmat mig svaret men viss kompletterande forskning skall göras innan jag kan offentliggöra ”resultatet”.

    /Årskort Guld SJ

  4. Årskort Guld SJ Says:

    Stefan,

    Både Ja och Nej.

    I det store hela är det naturligtvis ingen viktig fråga men den har karaktären av ”ludd i tvättumlarens filter” dvs detta med vad som gäller i tyst avdelning våller en hel del split mellan passagerarna.

    Kan man klarlägga vilka utrymmen som är tyst avdelning kan man i alla fall avfärda denna fråga från dagordningen.

    Men i ett större perspektiv är det naturligtvis en liten fråga – det medges gärna.

    /Årskort Guld SJ

  5. Albert Pettersson Says:

    ”I bokningen måste man aktivt välja ”Tyst avdelning” för att kunna boka platsena i konferenskupén.”

    Jag gjorde en testsökning i bokningen på SJ:s webbplats. Jag valde 1 klass och kryssade för kupé som önskad platstyp, helt utan att säga något om tyst avdelning eller specifika platser. Då valde systemet plats 51 i konferenskupén. Alltså verkar det inte stämma att man aktivt måste välja ”tyst avdelning” för att få en plats i konferenskupén.

  6. Jonas J Says:

    Problemet är att de flesta frågorna, stora som små, verkar vara en ”a no issue” för SJ. Hur långt tid tog det för dem att börja åtgärda X2000s ständiga förseningar? Var det ett, eller två år – kanske mer än så?

    ALLA jag känner som köper en biljett tycker SJs prisbild är rörig: ALLA.
    Men som sagt; ”a no issue”.

  7. arskortguldsj Says:

    Albert,

    Intressant, mycket intressant!

    Jag bokade vagn 1 plats 51 och då behövdes att man angav tyst avdelning.

    Valde jag bort tyst avdelning kunde man inte boka just den platsen.

    Men du valde inte just den platsen utan bara ”hamnade” på plats 51.

    Detta kan bero på att det var fullt i den ”otysta” avdelningen och då placeras man automatiskt i tyst avdelning (och sedan blir det en herrans surr från de som ”förvisats” till tyst avdelning).

    Men jag kan ha gjort fel men trots att jag provade på samma avgång jag satt på idag men en vecka framåt med förhoppning att få platser skulle vara bokade.

    Men som sagt var – jag kan ha gjort fel.

    Det vore bra om någon vet vad som gäller. 🙂

    /Årskort Guld SJ

  8. arskortguldsj Says:

    Jonas,

    Jag som inte betalar för mina biljetter (nja, inte varje gång menar jag) upptäckte av ren tillfällighet när jag gjorde dessa tester av att boka konferenskupén att tillägget för återbetalningsbar biljett ibland vida överstiger priset biljetten(!).

    SJ tar mer betalt för möjligheten att få en biljett återbetald än vad biljetten kostar.

    Jag kanske är gammal och virrig men jag får inte ihop det hela?

    /Årskort Guld SJ

  9. Jonas J Says:

    Albert:
    Det kanske beror på att resten av vagnen var fullbokat, och att systemet då väljer konferenskupén innan tyst avdelning?

    Själv anser jag att kupén INTE tillhör den tysta avdelningen, oavsett om det är vagn 1 eller 2.

    Spelar dessutom ingen roll då många fullkomligt skiter i tysta avdelningen, och ingen i personalen orkar säga till. Såg något riktigt tragiskt för några veckor sedan då en gammal tant bad konduktören säga till en herre i dressmankostym som ständigt pratade högt i telefonen.

    ”Jag kan inget göra” – var det enda han sa, varvid undertecknad fick säga till pratkvarnen och samtidigt uppmana tanten att reklamera resan. Konduktören gav jag onda ögat, men jag har mött hans slasighet förut.

    Min mamma bokar alltid tyst avdelning och är alltid besviken på hur det fungerar i praktiken.

  10. arskortguldsj Says:

    Jonas,

    Detta med föseningar är lite oroväckande.

    Jag som är ute och åker 6 dagar i veckan har både tillfälle och möjlighet att notera hur ofta tågen är försenade.

    Jag drabbas inte så mycket själv – jag har ju all tid i världen – men from systemsynpunkt är det skrämmande hur illa det är med hela tågsystemet och hur många fel det är på själva tågmaterialet.

    Därtill kommer själva servicebrister som söndriga toaletter, tomma bistroserveringar, brister i bemötande mm.

    Att tåg hela tiden går sönder är skrämmande även om man kämpar med att laga, sätta in ersättningstrafik mm.

    Det är lite för mycket just nu för att det skall uppfattas som acceptabelt.

    /Årskort Guld SJ

  11. Jonas J Says:

    Årkort Guld SJ:

    Du är absolut inte gammal och virrig.
    Det är SJs biljettsystem som är det.

    Kan faktiskt i det närmaste detaljbeskriva en handfull järnvägsbolags biljettsystem som spöar SJs modell, och samtidigt angriper problemet med att få ett mer spritt åkande.

  12. arskortguldsj Says:

    Jonas,

    Enligt layouten ovan är konferenskupén ej tyst avdelning.

    Eftersom den är bilaga till bokningen (det finns en länk i bokningsdialogen till layouten) så anser jag att det är detta som gäller.

    Sedan verkar bokningssystemet (enligt mig men det finns sagesmän med annan åsikt) och personalen att den tillhör den tysta avdelningen.

    Jag kan inte anse annat än att dokumentationen är styrande i detta som alla andra sammanhang.

    Kanske inte någon stor fråga (No issue). I alla fall till dess Årskort Guld SJ som dessutom har en blogg började läsa dokumentationen upptäckte den :-).

    /Årskort Guld SJ

  13. Albert Pettersson Says:

    Jonas J, jag gjorde min testsökning på ett tåg i maj, så jag tror inte att resten av vagnen var fullbokad. Som jag skrev i mitt förra inlägg valde jag däremot aktivt ”kupé” som platstyp, vilket tyder på att man kan få en plats i konferenskupén genom att göra just det valet.

  14. arskortguldsj Says:

    Albert,

    Det var nog jag som skrev kommentaren (och läste din kommentar lite slarvigt – ursäkta mig).

    Om det är som du säger så stödjer detta min ”hypotes” att konferenskupén inte ingår i den tysta avdelningen vilket också stämmer med dokumentationen.

    Vi kanske börjar närma oss sanningen . . .

    Tack för din hjälp och ditt engangemang.

    /Årskort Guld SJ

  15. Jonas F Says:

    Ett litet klipp från dokumentet som beskriver förändringen från telefonfri avdelning till tyst avdelning som skedde i början av 2007:

    ”Dagens telefonfria platser samt konferenskupé i X 2000 1 klass vagn 1 blir
    ”Tyst avdelning” (d v s samtliga platserna 34-51). Obs! Gäller endast 6-vagnars tågsätt. Detta innebär också att konferenskupén inte går att boka för sällskap som vill konferera.”

    Det borde väl räcka som bevis för att det även är tyst inne i glaskupén i 6-vagnarståg. Enbart konferenskupé i vagn 2 alltså!

  16. arskortguldsj Says:

    Jonas F,

    Tack för ditt klargörande.

    – Är det frågan om ett internt SJ dokument eller ett externt dokument och i så fall vilket?

    Om det är som du säger – och mycket talar för det – varför finns det en skylt med mobil i den tysta konferenskupén och – detta är viktigt – varför anges konferenskupén inte som tyst avdelning i layouten som det finns länk till i bokningsdialogen?

    Det sista är avgörande för där är kopplingen till bokningen och köpet.

    /Årskort Guld SJ

  17. Jonas F Says:

    Jag skulle gissa att det beror på att man helt enkelt missat det eller inte tänkt på att man måste göra en åtskillnad på vagn 1 och 2 i den frågan på översiktsbilden.

    Om man blir inbokad på exempelvis plats 51 i vagn 1 så står det på biljetten att man sitter i tyst avdelning.

    Telefonen uppe under taket sitter nog kvar från den tid då konferenskupén inte tillhörde telefonfria avdelningen. Säkert också därför några av mina kollegor ropar ut andra platser än 34-51 som tysta (jag kan dock inte dra mig till minnes att jag hört det särskilt många gånger).

  18. Årskort Guld SJ Says:

    Jonas F,

    Du har säkert helt rätt i det du säger.

    En liten kommentar till just layouten – om konferenskupén skall vara tyst avdelning går det mycket enkelt att bara markera just dessa platser som tyst avdelning.

    Skillnaden mellan vagn 1 och 2 finns redan idag hanterad i layouten så det är inget problem.

    Det kan så vara att layouten är fel då den inte hängt med i ändringarna.

    /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: