SJ:s bokningssystem har fått fnatt

Satt igår på tåg X2000 436 från Göteborg till Stockholm i den tysta avdelningen.

Men egentligen skall jag inte kunna gör det för det finns inga platser kvar i tyst avdelning.

Dessutom sitter jag på en gångplats vilket inte heller finns för alla gångplatser är slut och det finns bara fönsterplatser.

Men vagn 1 och 2 är bara fyllda till 15% när vi lämnar Skövde som är sista påstigande station innan Stockholm.

– Och hela tysta avdelningen är tom!
– Och det finns hur mycket gångplatser som helst.

Jag provbokade Skövde – Stockholm just när vi kom till Skövde och bad om bara en sak – en gångplats i 1 klass – och fick bokningsavvikelse och en fönsterplats trots att det fanns hur mycket fönterplatser som helst lediga.

Det kan vara SBS (Skit Bakom Spakarna) men i så fall en herrans massa SBS men jag tror inte det trots allt.

Just på detta tåg har jag upplevt samma problem tidigare med fullbokningar trots att tåget nästan är tomt då det går på lågtrafiktid.

Men är det SBS så lovar jag att rodna.

Uppdatering: Från sakkunningt håll har jag fått höra att man kan inte boka gångplats så länge som det finns fönsterplatser lediga i tåget (!)
Så väljer man gångplats är tåget fullt till dess man sålt ut alla fönsterplatser!

Men varför det inte man kan boka plats i tyst avdelning när det är helt tomt i tyst avdelning har jag inte fått något svar på.

5 svar to “SJ:s bokningssystem har fått fnatt”

  1. Jonas J Says:

    Skolexempel på bristen i SJs IT-system. Kommer ihåg för nästan två år sedan då SJ introducerade sin nya hemsida… Plötsligt kunde jag inte beställa biljetter via nätet på typ en månad! Fick dock tillbaka en månad i rena cash på mitt årskort som kompensation. Det var ju schyst, men det hade varit ännu bättre om jag fått vad jag betalat för. Sidan har än idag enorma brister inte minst i snabbhet.

    Jag tror förresten att det är klass 9B på Lindomeskolan som bygger SJs IT-system. De får pengar till klassresan (cykelsemester på Gotland) för besväret.

    Kanske det är förklaringen?

  2. arskortguldsj Says:

    Jonas,

    Det där med Lindomesklan vet jag inte så mycket om men är det inte otroligt att man kan ha ett bokningssystem hos landets nationella järnväg på vilket man inte kan boka tågresor på prestigelinjerna X2000?

    Det vore som om Nordea inte skulle kunna räkna ränta på vissa konton eller att posten inte skulle kunna dela ut post i Gammelstaden.

    Dessutom vet enligt uppgift om felen men gör ändå inget åt dom.

    /Årskort Guld SJ

  3. Christian Says:

    1 klass är ofta uppdelat på platser där du kan få mat och platser där du inte kan få mat. Tyst avdelning går ofta som ”ej mat”. Du kan alltså få plats där när du köper en Ej ombokningsbar och Ombokningsbar biljett utan mat. I ditt årskort ingåt mat och det finns således ingen möjlighet för dig att boka i Tyst avdelning på just det här tåget.
    Ovan kan också vara problem när det finns gångplatser kvar i ej mat delen men inte i mat osv…

    Nedan gäller alltså inte vad jag känner till.

    ”Från sakkunningt håll har jag fått höra att man kan inte boka gångplats så länge som det finns fönsterplatser lediga i tåget (!)
    Så väljer man gångplats är tåget fullt till dess man sålt ut alla fönsterplatser! ”

  4. Pendlare Says:

    Kan bara instämma i att SJ:s hemsida är fruktansvärt krånglig och seeeg när man ska boka. Det är ju inte klokt att det inte skall gå att boka i tyst avdelning när det finns lediga platser.Likaså måste ett bokningssystem år 2009 vara så pass modernt att jag kan få en gångplats om detta är vad jag vill ha! Det är rent ut sagt TRAMS att ha ett så pass dåligt system som det SJ har! Ursvagt helt enkelt! Ska inte gå in på SJ:s knäppa prissystem för det kräver sin man att förtså och framför allt försvar det. Att en biljett i 2:a klass kan vara flera hundra kronor dyra än en i 1:a klass är det helt enkelt omöjligt för en utomstående att förstå!

  5. Konsulten Says:

    Det värsta. Det allra värsta. Är att det är en smörig djävla radiojingelmakare som försöker kränga biljetter till ”Ladies Night” med Martin Stenmarck under tiden jag ringer och försöker boka i deras överfulla telefonväxel. Som om JAG vore intresserad. Det är en månglarmentalitet som t om får en gammal reklamare som jag att resa på nackhåren. Fan satsa på på det som är produkten istället för helvete. Att kunna boka är ganska grundläggande förutsättningar. Att dessutom kunna bli uppringd istället för att sitta i SJs ÄCKLIGA telefonväxel och höra ÄCKLIGA radiojingelkrämare är också grundläggande.

    Servicenivån är såå djävla låg och såå djävla dålig. När man är en monopolist måste man för fan förtjäna monopolet och det GÖR INTE SJ idag. Byt ut dessa djävla sopprötter. Att en VD kan acceptera DETTA övergår mitt förstånd. Att en VD som accepterar DETTA inte får sparken övergår mitt förstånd. Finns det inga riksdagsmän som representerar ägaren som märker DETTA. Agera för helvete!

Kommentera

