Årskort Guld – Betala extra för att komma med!

Uppdatering! – Spärren för att boka med Guldkort är nu hävd.

Även om du har SJ:s dyraste årskort Årskort Guld för 70.000:- så måste du betala extra för att komma med på attraktiva avgångar.

Jag det är slutsatsen efter att undersökt hur SJ:s bokningssystem fungerar.

Så här fungerar det:

Skall boka 1 klass Stockholm – Katrineholm med avgång 10:10.

den 26 februari 2009

Väljer valfri plats.

den 26 februari 2009 (2)

Men det finns ingen plats!

den 26 februari 2009 (3)

 

Istället för att boka med Årskort Guld bokar jag som betalande kund.

Då finns det plats om man betalar 450:- trots att man redan betalat 70.000 för Årskort guld!

den 26 februari 2009 (4)

15 svar to “Årskort Guld – Betala extra för att komma med!”

  1. Jonas J Says:

    Det här var ungefär detsamma som hände mig igår! Då berättade tjejen på SJ Affärsresor att man lagt in en spärr för årskortsresenärer för att få denna ”fejkade” slutförsäljning. Anledningen är enkel; man vill under dessa sportlovstider, när man kan fylla tågen till sista plats, optimera försäljningen.

    Detta är TOTALT oacceptabelt och jag kommer i veckan tillskriva SJ i frågan och kräva en förklaring. Detta är ett kontraktsbrott och ännu ett bevis på hur genomrutten SJs organisation är. Frågan är vilken nivå man tagit detta beslut på?

  2. Pendlare Says:

    Kanske äntligen dags att se hur SJ funkar som företag? RUTTET! Vad detta skitföretag behöver är k o n k u r r e n s!! 2010 är det äntligen slut på detta missbruk av monopolställning! Det ska bli SÅ nyttigt för dem! Jag är så fruktansvärt trött på att vara hänvisad till ett enda företag om jag vill ta tåget mellan t.ex. Stockholm och Göteborg.
    Mycket är bra på SJ men långt långt ifrån allt. Det bästa är, som i så många andra företag, frontpersonalen som bl.a. får ta en massa skäll för vad man på högre nivå hittar på för dumheter!

  3. Pendlare Says:

    Glömde tillägga – det Årskort jag har nu är det sista (efter 12 st.) jag köper på SJ!

  4. Stefan Westman Says:

    Fick du uppfattningen att det var ett tillfälligt fel eller en medveten handling från SJ som förorsakade det inträffade.
    Jag hade en liknande händelse i höstas (om du minns?) där 2a klass enkelkupe gick att köpa men inte boka med årskort guld. Detta var enligt kundtjänst helt rätt. Årskort guld medgav inte resa i enkelkupe 2a klass. Helt plötsligt efter jul gick det att boka enkelkupe 2a klass med årskort utan att någon kunde förklara om de hade ändrat reglerna eller inte.
    Suck bluck äppelmuck som min dotter brukar säga…

    stefan

  5. Stefan Westman Says:

    Hej

    Glömde säga till ”pendlare” att det går utmärkt att lämna igen sitt kort (utan frågor). Det gjorde jag, fast av annan anledning.

    stefan

  6. arskortguldsj Says:

    Stefan,

    Jag vet ärligt talat inte om det var ett tillfälligt fel eller en medveten handling.

    Jag provade två gånger och fick samma resultat och skärmbilderna är från försök 2.

    Men jag har som sagt var tyvärr ingen aning – ”Suck bluck äppelmuck” 🙂

    /Årskort Guld SJ

  7. Jonas J Says:

    Finns inte en chans på världskartan i min värld att detta INTE är en medveten spärr som SJ lägger in. Det är ytterst konstigt att olika personer med årskort upplever samma problem i anslutning med storhelger.

    Jag har fått en kommentar rörande ovan bokning från SJ i stil med; ”Men NU fungerar det”. Ja? Men varför fungerade det inte förut? Det är som jag snor en tusenlapp från någons plånbok, och när jag åker fast – sonika bara lägger tillbaka den. ”Men NU har du ju en tusenlapp”.

    Det här stinker, och jag blir så ledsen då mitt årskort är bland det käraste jag har i min värld.

  8. Jonas J Says:

    Stefan:

    EXAKT detta hände mig igår och personalen på SJ Affärsresor hänvisade då till att under Sportlovet kan man inte boka detta. Jag kommer därför ansöka om den Sportlovsrabatt som tydligen verka finnas. Du kanske skulle höra om det finns någon julrabatt? Snart är det väl påsk?

    Extra frapperande för SJ är ju att två oberoende säljare (den ena j-vligt otrevlig – men jag hade mig själv att skylla) som förtäljde om denna regel ”vi vill fylla tågen så mycket som möjligt, då det är sportlov”. Satte dock ner klackarna vid de andra samtalet (och hon slängde inte luren i örat) och fick min kupé. Trots att det var slut enligt hemsidan.

  9. arskortguldsj Says:

    Jonas,

    Man kan ha förståelse för att SJ vill belägga tågen så mycket som möjligt i samband med helger och andra tillfällen då många reser.

    MEN – och detta är viktigt – innehavare av årskort MÅSTE prioriteras för de har redan betalat sin resa i FÖRSKOTT.

    Resenärer utan årskort kan ta sina pengar och i stället ta flyg, bil, buss osv men den som har köpt årskort har redan betalat sin resa och har inte denna möjlighet.

    Att prioritera merfösäljning på bekostnad av de som redan har betalat är som jag ser det klart avtalsbrott och bör medge återbetalning OCH kompensation för avtalsbrottet.

    /Årskort Guld SJ

  10. Pendlare Says:

    Just det och det är det jag är så fruktansvärt trött på:

    ”Resenärer utan årskort kan ta sina pengar och i stället ta flyg, bil, buss osv men den som har köpt årskort har redan betalat sin resa och har inte denna möjlighet.”

    Men om man nu vill åka TÅG då? Svaret är enkelt: Fler aktörer som kör tåg! Helt otroligt att det år 2009 skall vara förbehållet en enda aktör att erbjuda transporter med tåg på vissa sträckor.
    Fast snart är det slut på detta vansinne. Välkommen till VERKLIG konkurrens SJ! Nyttigt för er!

  11. Christian Says:

    Var det inte så enkelt att det platsönskemål du valde var slut? Felmeddelandet du fick tyder på det. Hade du valt ospecificerat så hade det säkert fungerat fint att beställa redan första gången. Lägg gärna upp bilder där Mina val syns så är det enklare att se. 🙂

  12. arskortguldsj Says:

    Christian,

    Tack Christian för din kommentar.
    Jag valde valfri plats dvs ospecificerat i alla val. (Detta hoppas jag framgår av inlägget där just bilden Platsönskemål finns med).

    /Årskort Guld SJ

  13. Christian Says:

    Aha, då fattade jag fel. 🙂
    ”Väljer valfri plats” tolkade jag som att du gjorde ett val…

    Kommer du ihåg om det stod något om att mat ingick i resan när det inte fungerade? På den biljetten du sen lyckades boka, står det om mat ingår där? Något galet är det helt klart när det blir på det här sättet.

  14. arskortguldsj Says:

    Christian,

    På biljetten som inte gick att boka fanns det ingen mat (skall framgå av bilden ovan).

    På biljetten som gick igenom fanns ingen mat men var återbetalningsbar.

    Hoppas att detta kan förklara något.

    /Årskort Guld SJ

  15. Stefan Westman Says:

    Jag upplever att den största frustrationen ligger i att SJ ändrar och inte tycks veta själva vad som gäller. Hade vi fått tydlig information om regelverket vid köpet hade irritationen varit klart mindre.
    T.ex. ”vid större helger tillåts inte bokning av enkelkupe 2a klass”.
    Nu verkar det mera vara happenings.

    stefan

Kommentera

