Bokad biljett men SJ personal skulle ha platsen

DSCF2259 Just nu sitter jag i SJ:s lounge efter att inte kommit med X2000 tåg 427 till Göteborg trots att jag hade bokad biljett.

Jag hade bokat i plats 51 i tyst avdelning dvs hörnplatsen i kupén som är en av mina min favoritplatser som jag alltid försöker boka om den är ledig.

När jag gick ombord var kupén ockuperad av en SJ anställd som stängt dörrarna och dragit för gardinerna.

På min vänliga förfrågan om det gick att komma in fick jag besked att det inte gick.

Jag tog då kontakt med ansvarig ombordare som försökte hjäpa mig med att få min plats men det gick inte.

Jag kunde inte förstår varför jag som har Årskort Guld och bokad biljett inte skall få sitta på min plats utan att den i första hand går till SJ:s personal.

Om man inte får sin plats därför att SJ:s personal skall ha min bokade favoritplats – Varför är det då någon mening att boka plats?

Uppdatering: Nu på väg med nästa tåg till Göteborg en timme försenad.

Uppdatering: Fått svar från SJ Kundombudsman som beklagar det inträffade som berodde på missförstånd. Ingen kompensation! Ej nöjd varför svar till kundsombudsmannen med kompletterande information om händelseförloppet

40 svar to “Bokad biljett men SJ personal skulle ha platsen”

  1. Stefan Westman Says:

    Det är vid såna här tillfällen man inte vill nöja sig med 2*50kr kuponger. Man vill ha tydliga svar och sträng bestraffning av någon…

    stefan

  2. arskortguldsj Says:

    Stefan,

    Mail har gått iväg till SJ Kundombudsman med kopior till mitt interna nätverk av årskortguldare.

    Sitter nu på nästa tåg till Götet och man måste anstränga sig att för att vara sitt vanliga ”charmiga” jag men jag vill absolut inte låta min frustration gå ut över personalen på detta tåg.

    /Årskort Guld SJ

  3. Stefan Westman Says:

    Fick du ingen som helst förklaring?

  4. arskortguldsj Says:

    Stefan,

    Det var mycket SJ personal som skulle transporteras var förklaringen.
    En teori är att man ville tydligen ha kupén för sig själv.

    /Årskort Guld SJ

  5. Jonas J Says:

    Vilka jävla sopor! Både den som satt i kupén och ansvarig ombordspersonal har inte för fem öre gjort sitt jobb här. Skulle heller inte nöja mig med 2×50 i checkar som jönsarna alltid skickar ut, oavsett om det saknas papper på muggen eller om man fick tredje klassens brännskada av kaffet.

    Full återbetalning. Cash.

  6. Putte Says:

    Blev du inte heller erbjuden en annan plats?
    Tycker att här ska det fram en riktig förklaring varför dem nekar ”betalande” kunder sin plats!
    Kanske kan bli ett scoop för kvällstidningarna?

  7. arskortguldsj Says:

    Putte,

    Det fanns naturligtvis fler platser på tåget både i 1:a och 2:a klass men det var inte den biljett som jag hade köpt.

    Jag hade köpt plats 51 som är min favoritplats och som jag skulle sitta på under resan för det var därför jag reste.

    Dessutom har jag svårt att inse varför personalens önskemål om sittplatser skall ta över platser som bokats av betalande passagerare.

    /Årskort Guld SJ

  8. Madelene SJ Says:

    Men oj! Det där lät ju helt fel. Klart inte SJ personalen ska ha din plats på tåget. Platserna är väl först och främst till för just kunderna som har köpt sin biljett och inte för personalen?

    Jag flyttar mer än gärna på mig ifall jag råkar sitta på någons plats i tåget när jag åker utan platsbokning.

  9. Stefan Westman Says:

    Finns inget missförstånd i detta. Här finns det all anledning att kräva att få se blod…

    stefan

  10. Jonas J Says:

    Tycker du kontaktar kvällspressen, då inget annat biter på på SJs godtyckliga beteende. Är ju en rätt bra story, och kvällsblaskorna gillar att skriva om SJ vet jag av egen erfarenhet.

    ”Missförstånd” – my ass! Det handlar om att personalen vill ha en egen kupé, och sedan när det blir fel försöker man i efterhand ljuga sig ur frågan som ett missförstånd. Sådan här personal ska vara ickeanställd på SJ i dessa tider.

  11. Andreas Says:

    ”Det var mycket SJ personal som skulle transporteras”, var det förklaringen du fick av ombordaren eller kundtjänst? Om det var kundtjänst, vad sade ombordaren? Sådant ska verkligen inte få förekomma, och det finns för klargörandes skull absolut inget internt som säger att personal går före betalande resenärer.

  12. Andreas Says:

    Med kundtjänst menar jag så klart SJ Kundombudsman, som ju var den du skrev att du kontaktat. 🙂

  13. arskortguldsj Says:

    Andreas,

    Det var ombordaren som sa att det var mycket SJ personal som skulle transporteras. Detta bekräftades i och för sig av kundombudsmannen.

    /Årskort Guld SJ

  14. Roger Says:

    På vissa s.k. passresor (personal som ”transporteras” från punkt A till punkt B pga turlistemässiga konstruktioner) är plats bokad, då kan inte den bokas av annan resenär. I ditt fall om du har en reservation till plats 51, så låter det som den ”passåkande” SJ:aren inte hade någon plats bokad och du HAR DÅ SJÄVKLART RÄTT TILL DIN PLATS!
    Betalande resenär går självklart före ickebokad passåkande personal. Jag kan bara beklaga ett sådant dåligt uppträdande! Driv ärendet vidare!

  15. Roger Says:

    Frågan är/var: HADE den passåkande en reservation till just plats 51? Troligtvis inte, eftersom DU hade den… Alltså var det din rätt att få platsen!

  16. arskortguldsj Says:

    Roger,

    Självfallet hade jag biljett med bokning på platsen.

    Det var därför som jag blev så besviken då den prioriterades till SJ personal.

    /Årskort Guld SJ

  17. Jonas J Says:

    Denna kväll checkade jag in på Stadhotellet i Karlstad och jag kommer inte ifrån att jag VARJE gång jag bott på detta suveräna hotell får det EXAKTA rum som jag frågar snällt om vid bokningen. Vi pratar här om ett specifikt rumsnummer. Varje gång har den suveräna personalen fått till det!

    Sedan får man höra att andra i samma sits som en själv (innehar också årskort guld – än så länge) INTE får sitta på en plats man bokat, därför där ska personalen sitta.

    Något är riktigt, riktigt fel på det där företaget när man tillåter sådant, och samtidigt nästan tar strid i frågan via sin kundombudsman och skyller på ett ”missförstånd”.

    Hur gick det till!?
    Årskort Guld SJ visade biljetten!!
    Vad kan missförstås?!

  18. Maria Says:

    KATASTROOOOOOF!!! (som min gamla balettlärare brukade skrika åt oss, men det är en annan historia)
    De måste ju fatta att de representerar SJ. Att de inte kan göra sådär för då uppkommer just de välkända generaliseringarna såsom ”jävla SJ”, ”det är typiskt SJ” osv. Helt ofattbart!
    Sparka bort dem nästa gång!
    Hälsningar en trevlig och tillmötesgående SJ-anställd!

  19. Roge Eriksson Says:

    Självklart skulle du haft din plats. Att inte den som hade hand om vagnen sa till sina kollegor. Den passåkande personalen är underställd ombordansvarig på tåget och skall rätta sig efter dom direktiv/order dom får. I kupén finns fyra platser och ingen har ensamrätt på dom platserna om man nu har en av platserna bokad.

    Synd att du inte kom med, då hade jag och min elev fått äran att köra dig till Göteborg. 🙂

    //Roger

  20. Sissi Says:

    Upprörande läsning för en SJare. Snart får man väl när man kommer i sin uniform gå och titta i marken – av skam. Hoppas det kommer en förklaring på hur det kunde bli på detta vis, någon BRA förklaring finns väl dock inte.

  21. arskortguldsj Says:

    Maria,

    Nja, sparka ut någon ligger inte riktigt för mig.
    Jag lämnade tåget efter två försök att få min plats.
    Är man inte välkommen får man acceptera det.

    /Årskort Guld SJ

  22. arskortguldsj Says:

    Roger,

    Vi har aldrig träffats men jag är i alla fall när jag reser en synnerligen trevlig och charmig person och är nästintill överdrift väldigt tacksam för all service som jag får och som jag även är nöjd med.

    Jag tackar för allt och säger att allt är bra (vilket det också är) då jag faktiskt får bäst upplevelse av resan på detta sätt.

    Nackdelen vara att när en sådan här situation uppstår så kommer det så överraskande och oförberett.

    Min första spontana reaktion var att när jag inte fick min plats att jag tar väl nästa tåg då – det går ju fler tåg.

    Men när jag stod på perrongen lite obeslutsam frågade ombordaren om jag inte ville med tåget varvid jag förklarade mitt predikament. Då gick vi gemensamt ombord men det lyckades inte att få platsen varvid jag gav upp och lämnade tåget.

    Tog nästa tåg till Göteborg och åkte tillbaka med ”vändande tåg” vilket gjorde att jag missade uppehållet i Göteborg men det blev tågresa i alla fall – inte med dig och din elev men med dina säkert lika duktiga kollegor.

    /Årskort Guld SJ

  23. arskortguldsj Says:

    Sissi,

    Detta var förhoppningsvis ett undantagsfall.

    ”Ersättningsresan” en timme senare och återresan med vändande tåg var strålande.

    Det vara bara här som det gick snett – riktigt snett.

    Det som berör mig kanske mest är att just sådana här händelser snabbt raderar allt det goda arbete som du och dina kolleger lagt ned i att ge god service till resenärerna.

    Men jag hoppas att du inte ger upp för det.

    /Årskort Guld SJ

  24. Jonas J Says:

    Problemet för oss resenärer och er anställda som faktiskt gör ett suveränt jobb på SJ – är ju att de som uppträder som svin kan ljuga sig ur en situation så den blir klassad som ett missförstånd.

    Lägger också en stor skuld på ombordpersonalen som inte klarade av att sätta ner foten, trots två försök. Tragiskt.

  25. Lennart Says:

    Hej!
    Har inte haft äran att träffa dig, ännu, men läser din blogg med glädje!
    Detta förfarande måste du se till att få ett vettigt svar på! Det är precis som man säger ”passåkande personal står under befäl av den ombordansvarige” och skall alltså rätta in sig i ledet när så krävs!
    Det har ju helt uppenbart inte skett här, tvärtom, ”kliar du min rygg så kliar jag din”!
    Mycket dåligt anser jag, som fd SJ anställd ombordare.
    Vad det passåkande personal i sådan omfattning på det tåget? Planenligt eller extra transport? I vilket fall som helst så är detta skött väldigt dåligt av alla inblandade, dock inte av Dig ÅrskortGuld!

  26. Mattias Says:

    Intressant läsning. Den passresande anställde kanske är en otrevlig person som den arbetande ombordaren inte vågade stöta sig med? Eller, otrevlig är ju alldeles tydligt, men troligen någon som andra går omkring och är rädda för.

  27. Jonas J Says:

    Om jag misstar mig så är det här att åka utanför tjänsten i uniform en halvhet potatis inom SJ där ledningen helst vill att de anställda ska åka i privata kläder och gärna också betala biljetten… Har hör en hel del knepiga historier, vilket inte förvånar mig då det är jönsar som styr SJ.

    Är det inte exakt sådant här beteende (och nedanstående anekdot) som gör att all personal bara får sämre och sämre villkor?
    Så mycket för den ”kårandan”.

    Anekdot: För lite mer en ett år sedan var det en allmänt sur ombordare som skällde på allt och alla och avslutade sitt pass med att sätta sig längst bak i vagnen och snarkandes ta sig in till Stockholm central. Folk var fly förbannade och tog bland annat kort på detta original. Jag fick checkar och biobiljetter av SJ efter att ha frågat om de ville ha bildbevis.

  28. Anonym tågvärd Says:

    OM det som du skriver här är sant, så tycker jag som anställd på SJ att det var mycket oskickligt agerat av mina kollegor. Såvitt jag vet så står det inget i våra avtal om att vi ska ha rätt till egna kupéer på våra passresor. De som åker pass med 427 är göteborgsstationerad personal som tidigare har jobbat från Göteborg till Stockholm på tågen 420 resp. 402 och jag kan förstå att de är trötta, men att ta ifrån resande deras platser är väldigt oproffsigt. SJ finns primärt till för de resande, inte för personalen.

  29. Roger Says:

    Tåg 427 hade endast 29 bokade i vagn 1. Du hade plats 51, det ser man klart! Enligt turlista TVÅ passåkande.
    Vilken pinsam SJ:are, hoppas han får en rejäl reprimand!

  30. Roger Says:

    Jonas J…
    Man måste skilja på passåkande och privatresande personal.

    Passåkande reser i uniform och kan tas i tjänst om så behövs, är underställd serviceledaren ombord. Oftast bokad plats, beroende på tåg och tur. Har man EJ bokad plats har betalande resenär företräde såklart!

    Reser man privat på sitt privatresekort betalar man avgift på de tåg man får åka med (vissa ”tunga” tåg är förbjudna att åka med). Detta förmånsbeskattas man för.

  31. arskortguldsj Says:

    Roger,

    Jag vill inte att någon på SJ skall råka illa ut men jag vill gärna ha kompensation för det inträffade men det fick jag inte.

    Vissa dagar tittar jag på mitt Årskort Guld och undrar om jag skall lämna tillbaka det.

    Samtidigt känns det som ett svek på alla andra SJ anställda som varje dag gör ett jättebra jobb och ger mig superfin service.

    Men just nu känns det inte kul att åka tåg – det skall medges.

    /Årskort Guld SJ

  32. Pia Says:

    Tänk när denna tågmästare får dig ombord; så pinsamt för honom, för jag gissar att du känner igen honom….

    Vad han måste ångra sig att han gjorde på detta viset – han har ju fått alla järnvägare som läser dina betraktelser att bara tycka att han har gjort bort sig det grövsta. Han har sett till att han är en snackis lite varsom i Sverige. Jag hoppas att du ej lämnar tillbaka ditt Årskort Guld, vi behöver såna resenärer som du, trevlig, intresserad av tåg och det runt om kring resende. Det är jätteroligt att läsa dina betraktelser! Så håll ut!! :-))

  33. arskortguldsj Says:

    Pia,

    Tack för orden som värmde.

    Just nu är den fina servicen som jag får på tåg och stationer från SJ:s personal på mina resor som gör att jag tror på SJ.

    Min högst personliga och subjektiva uppfattning att SJ har i stort samma höga kvalitet på sin service om IKEA och McDonalds och det är bra företag duktiga på service att bli jämförda med.

    Idag blev jag vänligt ”ni”-ad” av ombordaren vilket sades som artighet vilket jag uppskattade och levde långt på.

    /Årskort Guld SJ

  34. Henrik Says:

    Nu har väl det mesta sagts men det är en grej som jag reagerade på. Om vi låtsas att vi gick på den där om att flera passare skulle åka i egen kupé. Om de vill sitta i samma kupé och prata så borde de inte välja en tyst sådan. 1 klass kanske vore ett bättre alternativ för dem.

  35. arskortguldsj Says:

    Henrik,

    Intressant kommentar.

    Jag vet inte bevekelsegrunden för deras val av plats men de flesta som åker passresor brukar vila/sova vilket säkert är en bra strategi och i så fall är nog tyst avdelning ett bra alternativ.

    Men om man vill vara mer social är kanske tyst avdelning inte så där lyckat val.

    Men som sagt var – jag vet inte hur dom tänkte men din kommentar är intressant och tankeväckande.

    /Årskort Guld SJ

  36. Kundärende om missad bokad plats reglerad « Årskort Guld SJ Says:

    […] I ett tidigare inlägg beskrev jag en händelse där jag inte fick tillgång till bokad plats ( Bokad biljett men SJ personal skulle ha platsen […]

  37. Tjyvar på X2000 « Årskort Guld SJ Says:

    […] Jag har fått anledning att tänka om efter att delat kupé med en synnerligen trevlig passåkande ombordare (Ja, kupéplats 51 om ni kommer ihåg den historien). […]

  38. Christer Says:

    Jag skulle åka fr Stockholm till Göteborg torsdagen 7/4 16.10. Det blev strömlöst pga en stolpe blåste ned vid Karlberg som bekant. Tåget kom iväg, endast en timma försenad. Problemet var att det inte var ordinarie tågset, vagn nr 1 saknades. Föreställ er bestörtningen och ilskan bland de som hade biljett med vagn 1. Jag skriver detta för att jag var full av beundran för konduktören, en ung kille verkande inte fyllt 30, han var lugn och professionell och tillika empatisk – i motsats till några av passagerarna… Han pratade med alla, gick o letade lediga platser etc. Heder åt sådan personal!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: