Rulltrappa som gett upp på Stockholm C

Varje gång jag anlänt med fjärrtåg till perrongerna 19b på Stockholm C har jag noterat att rulltrappan ned till “suckarnas gång” varit ur funktion.

Varje gång har jag utbrast i ett “Inte nu igen!”.

IMG_0506 Häromdagen när jag kom från Norrköping hade jag sällskap med en ombordare och då rulltrappan inte fungerade kommenterade jag sakernas tillstånd till henne med ett “Jag tror inte jag sett denna rulltrappa fungera någon gång!” varvid hon svarade – “Inte jag heller”.

IMG_0509-1 Kan det vara så att att en av de mest frekventerade perrongerna på Stockholm C har en rulltrappa som aldrig fungerar?

 

Så illa kan det inte vara – eller är det så?

Uppdatering: Dalkia som hanterar Jernhusens fastighetsservice har öppnat ett ärende AO-nr . 2943145 så nu händer det säkert saker.

Annonser

7 svar to “Rulltrappa som gett upp på Stockholm C”

  1. Resenär Says:

    Ajdå. Det är ju ett problem för Jernhusen som förvaltar och äger stationen. Just på Stockholms central har man ett avtal med Coor Service Management Sweden Ab och man kan väl säga att det inte är så effektiva på att åtgärda fel.

    Banverket och SJ har dock ingen skuld i detta utan är också parter som blir lidande på grund av detta.

    Felanmälan på
    •städning av perronger för fjärrtåg
    •byte av lampor på perronger för fjärrtåg
    •tillsyn & skötsel av hissar, rulltrappor, trappor och eventuella gångtunnlar som ansluter till perronger för fjärrtåg
    skall göras till Coor på telefonnummer 020-333500.

    Om man upplever problem med något som ofta är trasigt/inte blir åtgärdat kan man med fördel vända sig till Helene Gloveus som är platschef för kontrakten med underhåll på järnvägsstationer. Henne når man på helene.gloveus@coor.com.

  2. Jobbar på Centralstation Says:

    Hej!

    För att tydliggöra situtationen gällande rulltrapporna på Centralstation, speciellt den på spår 19, så är det så att den ägs av Banverket. Banverket äger spår, kontaktledningarna, plattformarna, rulltrappor, hissar och trapphus till dessa.
    Coor Servicemanagment driftar och underhåller Banverkets anläggning.

    Det som gör det speciellt med rulltrappan på spår 19 och att den ofta står still, har att göra med Stockholm Waterfront som gränsar till spår 19. Att den väldigt ofta är trasig beror på att läcker det vatten från Stockholm Waterfronts bygge rakt ner i rulltrappan vilket gör att elektroniken går sönder.
    Med påföljd att ständiga underhållsarbeten av rulltrappan måste göras

    Att det skulle vara Jernhusens problem stämmer inte alls.

    Jernhusen äger och förvaltar stationshusen och väntsalarna på Centralstation och har därmed ansvaret för de rulltrappor, hissar med mera som finns i stationshusen och väntsalarna.
    Jernhusen har inget samarbetsavtal med Coor utan med Dalkia för drift och underhåll av dessa fastigheter.
    Så att felanmäla rulltrappan på spår 19 till Dalkia hjälper tyvärr inte utan det ska ske till Coor.

    SJ i sin tur har inget ansvar för stationshus eller spåranläggningar någonstans i Sverige. De är i huvudsak tågoperatörer och säljer resor.

    Problemen, eller otydligheterna hur man nu vill utryckade det, började redan 1988 då Banverket bildades och senare 2001 när Jernhusen bildades ur SJ Fastighetsdivison.

    Dock uppfattar jag det som att driften av stationer och spår blir bättre och effektivare på detta vis, om än svårt för utomstående att hitta ansvariga.
    I ett samarbete på Centralstationen i Stockholm så man för ett år sedan bildat ett gemensamt samarbetsorgan, Stationsrådet mellan Banverket, SJ, SL, Arlanda Express och Jernhusen i syfte att effektivisera, samordna och hitta synergier i driften av stationsområdet som helhet.

    Tack för ordet!

    • arskortguldsj Says:

      Markus,

      Tack för ditt synnerligen vänliga och informativa inlägg.
      Uppskattar verkligen att du tagit dig tid att svara på min blogg så innehållsrikt och informativt.

      (Markus återkom på direkten i separat mail som jag skickade till Jernhusen men jag hade pga av resa på Inlandsbanan inte möjlighet att svara på det och skriva om svaret på bloggen men nu gjorde Markus det istället).

      Tyvärr har jag inte hört något från Banverket som har bollen men jag skall följa upp ärendet med dom och återkomma.

      /Årskort Guld SJ

  3. Alla rulltrappor stod i Södertälje syd i morse « Årskort Guld SJ Says:

    […] Se även problem med rulltrappa på Stockholms C (Rulltrappa som gett upp på Stockholm C). […]

  4. Rulltrappor som står still på Stockholm C « Årskort Guld SJ Says:

    […] som står still på Stockholm C By arskortguldsj I ett tidigare inlägg (Rulltrappa som gett upp på Stockholm C) berättade jag om att rulltrappan ned från perrong 19 där fjärrtågen kommer in ofta om inte […]

  5. Realist Says:

    “Jag tror inte jag sett denna rulltrappa fungera någon gång!”
    Nu är det ju så att man bara kommer ihåg dom sämre stunderna..

    • arskortguldsj Says:

      Realist,

      Nja, nu går den men det kommer att hända en hel del med rulltrapporna på Centralen den närmaste tiden.

      Senast har man tagit bort en av rulltrapporna upp till över biljetthallen som tydligen skall ersättas av en ny.

      /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: