Ingen toa i sovvagnen och ingen info

Felet berodde på att vagnen lämnade Stockholm C med full septiktank!

Inför sovdags var det aktuellt med beök på toaletten där jag först väntade 15 minuter utanför ena och sedan lika länge utanför den andra upptagna toaletten utan att någon blev ledig.

Läget blev alltmer kaotiskt!

Då berättade några resenärer att ingen av vagnens två toaletter fungerade och att ombordaren stängt av toaletterna men utan att sätta upp anslag att de var ur funktion eller aktivera toalettens  signallampa som visar avstängd!.

Främre toaletten Främre toaletten  Bakre toalettenBakre toaletten

Man kan ju inte sparka på dörren bara för att det tar lite tid när det är upptaget!

Att sälja en 20 timmars resa för 2.000 utan fungerande toaletter är helt oacceptabelt.

Att sedan inte informera om detta visar på grov hänsynslöshet mot kunderna som saknar motstycke.

Att dessutom toaletterna inte fungerade ens när tåget utgick ifrån Stockholm tyder på att vagnen sattes i drift utan fungerande toaletter.

IMG_2127 Visserligen finns det toaletter i närliggande vagn men vägen dit gick över nylagd spya.

 

Resan har begärts krediterad samt kompensation begärts för obe-haget.

Annonser

11 svar to “Ingen toa i sovvagnen och ingen info”

  1. Björn Fura Says:

    Vilken vagn rörde det sig om (med toaletter ur funktion)?
    En relativt vanlig orsak till att båda toaletterna är ur funktion är fel på vakuumsystemet som är gemensamt för båda toaletterna.
    BF

    • arskortguldsj Says:

      Björn,

      Full septiktank vid avgång från Stockholm var orsaken till att toaletterna inte fungerade.

      Man kan undra om det inte ligger ett processfel bakom denna händelse.
      För knappast kan det vara en olyckshändelse.

      /Årskort Guld SJ

  2. Pendlare Says:

    Veolias nattåg är mycket fräschare än SJ:s. Restaurangvagn med riktigt porslin, supertrevlig personal o.s.v. Synd bara att de inte har några sovvagnar utan bara liggvagnar men man kan boka en hel kupé om man vill resa ensam och har råd!

  3. Lennart L Says:

    Hej!
    En allt för vanlig företeelse, särskilt sommartid, var det här med avstängda toaletter i WL 1:orna.
    Vad man gjorde på Hagalund, var ju att tömma vagnarna när dom kom dit på morgonen, sedan var det ju ingen koll av toaletterna innan leveransen av vagnarna.
    När man stod på Norra Bantorget, så hade man liten eller ingen chans alla att åtgärda dessa fel. Klart man kunde ringa vagnledningen, men det fanns aldrig tid till att byta trasiga vagnar.
    Tyvärr lever detta kvar fortfarande då? Kan bara beklaga din något oangenäma resa utan fungerande toalett i vagnen.

    • Magnus Guld Says:

      ”En alltför vanlig företeelse”
      Va!
      Och vad gör man för att det INTE skall ske då?
      Jag kanske har fel, men någonstans saknas det en generell, intränad kundinlevelse, eller?
      Jag menar, varenda städare service etc bör ju tänka ur kundens upplevelseperspektiv, OCH få makt att ändra vid behov. Prata med McDonalds
      ”Ingen koll av toa innan leverens”+”En alltför vanlig företeelse” = vadå?
      Idioti?
      Jag är helt emot konkurrens på järnvägen, jag tycker det skall vara ett bolag hela vägen, men då måste det vara ett företag som är besjälat av påvisbar service.
      Och vi som reser ofta-inte vill vi ägna tid till att anmäla saker, det lönar sig inte tidsmässigt.
      Det är en jäkla tur att Årskort Guld finns.

  4. Björn Fura Says:

    En slamsugningsbil skickades till tåg 93 i Kiruna idag. Sedan vagnens avloppstank på tömts på sitt (lilla) innehåll kvarstod ändå indikeringen om full avloppstank. Felet bestod alltså av något annat än full avloppstank. En klen tröst måhända.
    /BF

    • arskortguldsj Says:

      Björn,

      Tack för informationen.

      Konventionell och korrekt feleliminering.
      Men börjar med det mest troliga och reducerar tänkbara orsaker.

      (Gissa vem som sover i den andra vagnen på returen. Jag skall gå på toa minst 10 gånger i natt bara för möjligheten).

      /Årskort Guld SJ

  5. Ingen toa i sovvagnen och ingen info – Lösningen « Årskort Guld SJ Says:

    […] Årskort Guld SJ Iakttagelser från en som köpt ett Årskort Guld hos SJ för att under ett år resa omkring i landet. « Ingen toa i sovvagnen och ingen info […]

  6. TraffiCareanställd Says:

    Pendlare: Veolias utmanartåg är absolut att föredra och kul att du tycker de vagnarna är fräschare där mina kollegor städar än SJ:s nattåg där utmanaren och prispressaren Sodexo städar. Man får vad man betalar för, MEN samtidigt har ju Veolias vagnar inte använts lika mycket. Anledningen till att Veolia bara har liggvagnar och inga sovvagnar är väl att de inte finns några sovvagnar att hyra av ASJ?

  7. TraffiCareanställd Says:

    Magnus Guld: På Onsdag upphör SJ:s monopol och räkna med kaos och dyrare biljettpriser. Eftersom man jobbar hos ett företag som tidigare var en del av ”gamla” SJ så säger folk att de var bättre förr, men arbetade då inte där. Sedan kan man väl säga att för varje gång en städare missar något så ger SJ företaget böter, och det är mycket pengar de handlar om för varje miss.

  8. Krånglande toa på nattåg – Reglerat av SJ « Årskort Guld SJ Says:

    […] toa på nattåg – Reglerat av SJ By arskortguldsj I ett tidigare inlägg ( Ingen toa i sovvagnen och ingen info ) berättade jag om krånglande toaletter på ett nattåg till/från Narvik som berodde på att man […]

Lämna ett svar till Lennart L Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: