Katastrofservice på X2000 från Halmstad idag

smiley_left Idag åkte jag X2000 från Halmstad till Göteborg efter att varit och badat på Tylösand.

Jag hade två biljetter, en från Varberg till Göteborg då jag ursprungligen skulle åka till Varberg och en från Halmstad till Varberg då jag beslöt mig att i stället åka till Halmstad och behövde även biljett för återresan på sträckan Halmstad – Varberg.

Bägge biljetterna hade bekräftade Plusmåltider och den första bokades tidigt på morgonen medan den andra på vägen ned till Halmstad.

Väl ombord på tåg 492 mot Göteborg gick jag in till ombordaren i pentryt, visade biljett och frågade om lite mat som jag verkligen hade sett fram emot.

Som svar fick jag “Amatörerna julafton” och “Finns ingen mat. Du får gå till bistron att hämta!”.

Hon bemödade inte att resa på sig, be om ursäkt för att det inte fanns mat trots två bokningar och ej heller fråga om hon kunde hämta något från bistron?

Inte ens kaffe kunde hon servera trots två bokningar av Plusmat!

Inte bara urusel service utan även synnerligen otrevligt bemötande.

17 svar to “Katastrofservice på X2000 från Halmstad idag”

  1. Mats Says:

    Det är flera än du som åker tåg,kolla länken.

    http://blogg.aftonbladet.se/magnusuggla/2009/07/hemma-till-slut#comments

    • arskortguldsj Says:

      Mats,

      Tack för länken.
      Den var klart intressant.

      /Årskort Guld SJ

    • Pendlare Says:

      Det är just detta som är SJ:s problem – på tok för många anställda har inte fattat att de är till för kunden och inte tvärtom!
      Gud vad jag längtat efter att SJ skall få konkurrens på spåren och nu är det äntligen dags!
      Såg Veolias veckoslutståg i söndags och pratade med tågmästaren som sade att tåget var totalt fullbokat! Darra månde SJ!

      • Gossen Says:

        Det tågbolag som inte säljer ut på en söndag måste det vara något fel på, alla tåg är ju slutsålda på söndagar! Skulle godståget komma med en ledig vagn skulle väl den bli full den också….

  2. Katastrof igen idag – Resa med nattåg till Luleå! « Årskort Guld SJ Says:

    […] Årskort Guld SJ Iakttagelser från en som köpt ett Årskort Guld hos SJ för att under ett år resa omkring i landet. « Katastrofservice på X2000 från Halmstad idag […]

  3. Wiklund Says:

    Nu förstår jag inte. Varför ska SJ darra för att det kommer konkurrens? Snarare är det så att kunden kommer att förlora på konkurrensen då det kommer att bli en situation då alla bolag skiter fullständigt i resenärerna som reser med de andra bolagen. Jag tänker på alla förvirrade människor som redan nu tycker att SJ bär skulden för allt som sker, inklusive stormar. Förstå då när det kommer in fler element som kan gå fel. Och SJ ändrar sin policy när det gäller reklamationer.
    Men jag håller med om att sånt bemötande inte är acceptabelt. Jobbar man i ett serviceyrke så är det alltid kunden som går i första hand. Och det gäller alla kunder oavsett läge.

    • arskortguldsj Says:

      Wiklund,

      Att SJ får skulden för allt som är fel är en naturlig konsekvens av man haft monopol och marknadsdominans och därigenom blivit synonymt med ”järnvägen”.

      Man kan tycka vad man vill om det och min egna erfarenhet från ett antal år på Televerket/Telia kommer väl ihåg hur orättvist det kändes ibland. Men samtidigt var det en styrka i att hela tiden bli sammanknippad med begreppet telefoni och senare även TV och datatrafik.

      Så SJ får nog bära detta ok med förvissningen att det ändå innebär något som alla andra företag bara kan drömma om – nämligen att betraktas som en del av ”järnvägen”.

      Så ”keep up the good work!”

      /Årskort Guld SJ

  4. Jonas J Says:

    Håller med föregående två talare. Jag tror inte heller vi kommer få se ett SJ som går under i den hårda konkurrensen, eller ett SJ som ställer sig på tå för att hävda sig i densamma. Vi kommer snarare få se ett SJ som de kommande åren bara kommer bete sig tröttare och ha en hårdare syn både på konkurrens och kunder. Tycker redan idag man märker av det som Årskort Guld kund, då jag bland annat igår blev nekad ersättning för utebliven middag på tåget. Att jag ens ska behöva ta denna debatt för något jag redan betalat för är extremt tråkigt.

    • arskortguldsj Says:

      Jonas J,

      Att inte få mat på biljett man köpt där mat ingår är det omvända till att åka utan biljett!
      Prova det skall du få se vad som händer.
      Man hamnar på plattformen.

      /Årskort Guld SJ

  5. Jonas J Says:

    Får väl svaret att de gärna löser tillbaka mitt årskort, då det verkar ha blivit ett nytt standardsvar. Blir lite konfunderad på denna genväg, då de faktiskt antyder att de inte vill ha mig som kund, därför jag kräver mat jag betalt för.

    Att lösa tillbaka årskortet är inget alternativ idag för mig, men vet egentligen inte vad jag ska göra…

    • arskortguldsj Says:

      Jonas J,

      Man kan inte lösa sig ur ett träffat avtal genom att häva sin del av det.

      ”Vaddå, finns det inget vatten och värme i lägenheten? Då går det bra att flytta.”

      /Årskort Guld SJ

  6. Jonas J Says:

    Nej, jag vet det mycket väl (en juristvän sa exakt samma sak över en lunch igår), men jag hoppas allt rör sig om missförstånd – då jag bara vill ha vad jag betalat för. Inget extra, förutom då en ursäkt för det inträffade. Tycker emellertid att det är konstigt att man behandlar oss affärsresenärer på ett sådant sätt, då det tar tid och ork – särskilt då min stubin är för tok för kort. Vill ju bara åka tåg i jobbet, och få vad jag betalat för.

  7. Månhus » Länksprutning – 13 July 2009 Says:

    […] Katastrofservice på X2000 från Halmstad idag […]

  8. Maria Says:

    Hejsan! Vilken intressantblogg. Å vilka resor man kan göra med ett årskort. 🙂
    Jag själv har jobbat både som biljettförsäljare och som tågvärdinna.
    Så just det här inlägget gör mig väldigt besviken.
    Jag skulle aldrig ha bemöt mina kunder på det sättet.
    Och ändå fick jag sluta för att sj ansåg ”att jag hade för låg servicenivå”
    Vart deras nivå ligger får man nog aldrig reda på.
    Men jag hoppas att du får göra flera trevliga resor å träffa trevlig personal som faktiskt finns. 🙂
    Trevlig helg!
    Mvh Maria

    • arskortguldsj Says:

      Maria,

      Detta med serviceanda är jätteviktigt för alla som jobbar med kundkontakter.

      Även tåget är välstädat, går och kommer fram i tid, maten varm och god och druvorna i fruktfatet sköljda men personalen sprider negativa vibbar blir det bestående intrycket – ”så där”.

      Men om tåget blir lite sent och toan gått sönder och man inte får något bröd till frukosten men personalen är glad, tjänstvillig så lämnar man tåget med känslan av att det var en ”höjdarresa”.

      Jag vet hur många gånger som jag sagt ”Det löser sig”. ”Äsch det fixar jag själv” osv när det strulat när jag mötts av personal som vill att det skall fungera och har ett leende när det inte går som alla tänkt.

      Varför är det så? – Jo om leverantören har en ambition att lösa alla problem så kan man känna sig trygg i att denna kan lösa även det problem som kunden orsakar och det är en viktig trygghet att ha som kund.

      För vi resenärer är minst lika duktiga att strula till det.

      /Årskort Guld SJ

  9. SJ snott mina Priopoäng – igen! « Årskort Guld SJ Says:

    […] ( Se Katastrofservice på X2000 från Halmstad idag ) hänvisar man mig till Bistron när det inte finns beställd Plusmat och det är troligen vid ett […]

  10. Svar från SJ Kundtjänst i reklamationsärende « Årskort Guld SJ Says:

    […] Svar från SJ Kundtjänst i reklamationsärende By arskortguldsj Jag har efter ett antal utbyten av mail fått slutligt svar från SJ Kuntjänst i reklamationsärende Katastrofservice på X2000 från Halmstad idag. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: