Stockholmares förhållande till tågresor

IMG_2497-2

Efter att suttit en timma hos SJ kundservice i Centralhallen på Stockholm C – SJ Lougen är ju stängd under sommaren – och oavsiktligt tagit del i de ärenden som dessa män och kvinnor möter en måndagsmorgon blir man förundrad hur i första hand stockholmare förhåller sig till sina resor med tåg.

Alla fel som uppstår i samband med resandet anser man är SJ:s fel och även om det inte är det så skall SJ fixa problemen omedelbart.

Jag är full beundran över hur artigt och trevligt man bemöter resenärerna som öser sin livskriser över dessa ädla män och kvinnor.

Exempel på dialoger (lätt redigerade)

  • Det var åsknedslag och tåget var sent så jag missade båten. Kan ni fixa ny båtbiljett?
  • Öppnar biljettförsäljningen först 07.30. Vaddå biljettautomat. Jävla SJ!
  • Jag missade 06.10 kan jag få en ny biljett med nästa tåg. Vaddå måste jag vänta till 08.10? Varför går det inget tidigare tåg?
  • Jag har bråttom, jag måste gå före!
  • Vaddå, varför säljer ni inga SL-biljetter?

Därtill kommer alla resenärer som har vanliga behov men absolut måste ha hjälp med en gång!

Varför har så många resenärer fötts 15 minuter för sent och därför konstant sena?

14 svar to “Stockholmares förhållande till tågresor”

  1. Pia Says:

    Underbart! Du förstår, Årskort Guld, jag har listat ut att det är runt SJ världens nav snurrar…. ;-))Vi är skyldiga till ALLT som händer i världen!

    Jag har jobbat på försäljningen i 27 år, (älskar mitt jobb), och jag upphör aldrig att förvånas hur lite eget ansvar man tycker att man har som resenär…

    Många kunder har förstås inte alls den attityden, som tur är.,

    • arskortguldsj Says:

      Pia,

      Från SJ:s sida är det faktiskt väldigt smart att ha denna kundtjänst med central placering.

      Även om ni får ta alla typer av frågor som inte har med vare sig tåg eller SJ att göra så förstärker man det faktum att SJ är synonymt med tåg i Sverige och det är ett kraftfullt sätt att vårda sitt varumärke.

      Så SJ vill säkert att resenärerna kommer till er om de har problem för att SJ skall äga bergreppet ”tåg”.

      /Årskort Guld SJ

  2. Peter Says:

    Svenskar är så invaggade i att det alltid är någon ANNAN som ska ha det yttersta ansvaret gentemot en själv. Detta gäller allt ifrån SMS-lånsskulder, använda sitt data 3G-kort utomlands, ordna så man har pengar till sin pensionering och som ni nämner i förlängningen, ta ansvaret för att man inte bryr sej om att komma i tid till tåget/flyget/bussen.

  3. Madelene Says:

    Haha Ibland är det faktiskt rätt roligt att sitta där ute och svara på frågor för man vet aldrig vad kunderna tänker fråga om.
    En del gånger kan man tillochmed bli hotad för att man inte ger ut resor gratis eller för att man inte jobbar tillräckligt fort. :S

  4. arskortguldsj Says:

    Madelene,

    Jag var faktiskt chockad hur mycket man vräker över er som jobbar i kundtjänsten.

    Även jag var minst sagt förgrymmad över att man stängt loungen i sommar men upprepade flera gånger att min besvikelse inte var riktad på amen som hade ”oturen” att träffa mig.

    Men resenärena livskriser är ju inte ert problem även om man tydligen anser det ibland :).

    /Årskort Guld SJ

  5. Madelene Says:

    Hade en kvinna en gång som ville få pengarna tillbaka för sin resa som hon inte skulle utnyttja för hennes man hade varit otrogen med en 25 åring. Sen tittade hon ledset på mig som om det var jag. Kvinnan var väl runt 65-70.

    Svårt att vara hård ibland, men regler är regler. =/

    • arskortguldsj Says:

      Madelene,

      Sen storyn låter nästan otrolig!

      Du fick inte bara hantera det lite tragiska ärendet utan fick även klä skott för ”den andra kvinnan”.

      Du får trösta dig med att händelsen säkerligen berikade ditt liv.

      /Årskort Guld SJ

  6. Madelene Says:

    ja precis!

    SJ har gett mig mycket erfarenhet om hur man tar hand om olika personligheter. Speciellt när de är otrevliga, hotfulla eller inte lyssnar.

    Hallsberg är den bästa platsen att öva på det, man är oftast ensam när det blir trafikstörningar på kvällen och på helgerna.

  7. Pia Says:

    Jag håller med Madelene! SJs skola är bra på hur man ska tackla olika personligheter. Det ger även bra resultat i privatlivet. Vi som jobbar på SJ skulle säker kunna skriva en bok om olika personer och deras problem och situationer…men som tur är har vi ju ”tystnadsplikt”!

  8. Andreas Says:

    Detta är verkligen inget unikt för stockholmare (eller ens tågresenärer, som Peter säger); sådant finns det gott om även här i Skåne.

  9. Maria Says:

    Tycker det skulle vara nyttigt för flera att sitta med någon timma hos oss på kundservice och se hur vi arbetar. Det blir så absurt när man ser det utifrån… Det är en konst att hålla skenet uppe ibland! Idag fick min kollega hjälpa en kund som ville gå före i kön, hon var helt förstörd för att hennes tåg skulle gå från spår 12 fast hon fått uppgift tidigare på dagen om att det skulle gå från spår 4. Hon satte sig ner och började gråta och sa att hon inte skulle ta tåget. Min kollega fick mer eller mindre ta kunden i handen och gå med henne till spår 12… en fullvuxen kvinna!!! Historierna är många…
    Nu ska jag vara ledig resten av veckan, behöver semester från alla konstiga människor!

    • arskortguldsj Says:

      Maria,

      Tack för din berättelse från verkligheten.
      Alltid lika spännande att höra hur det är ”bakom disken”.

      Ibland tror man inte sina öron när man sitter bara någon timma och ”tjyvlyssnar”.

      Jag undrar om vi svenskar är mer ”handikappade” när något inte blir som man tänkt sig. Något i alla fall att fundera över.

      /Årskort Guld SJ

  10. vonBossBitch Says:

    Hahaha… det var jag som tog henne i handen och gick till spår 12! Försökte länge övertala henne att gå till spår 12, och förklarade varför det hade blivit spårändrat, men hon tvärvägrade. Förmodligen hade hon någon form av panikångest och då kan det vara svårt med förändringar. Nu går vi! sa jag och tog henne i handen och mer eller mindre droog dit henne.
    När vi var framme vid vagnen så stannade hon och sa Tack, förlåt mej.
    Stackars tjej. Men om jag får panikångest nångång så vill jag träffa Kundsertvice CST! Vi är bäst! (iallafall i Stockholm) 😀

    • arskortguldsj Says:

      vonBossBitch,

      Jag har lärt mig tack vare era kommentarer att många unga och friska resenärer som har ledsagare faktiskt inte mår bra alls – men att det inte syns utanpå.

      Tack för den insikten.

      /Årskort Guld SJ
      (Lite klokare nu)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: