En “höjdardag” i Åre

Utsikt från WM6 toppstation - Åresjön

Så var jag framme i Åre för första gången under sommaren och det skulle bli kul att se hur Åre ser ut denna årstid och kolla om det händer något här när liftarna står stilla.

Men redan när vi anlände noterade jag något avvikande nämligen en massa poliser och att stationsområdet var delvis avspärrat.

Flaggor inför EU-möteNär jag sedan skulle gå till Holiday Club via övergången från Station Åre stoppades jag av en vakt som meddelade att Holiday Club var stängt pga EU-möte. När jag berättade att jag tänkte äta nattågsfrukost där fick jag komma in om jag lovade att vara klar till 11.00 för då skulle komplexet tömmas.

Väl inne var det som vanligt fullt av barnfamiljer men det rådde lite av uppbrottsstämning för det var inte bara jag som skulle vara ute till klockan 11.00 utan det gällde alla på hotellet.

Men jag hade gott om tid att njuta av äggröra på rostat bröd nedsköljt med alltför många koppar kaffe. Nattågsfrukosten på Holiday Club är alltid pålitlig och det riktigt roligt att se alla barnfamiljer irra omkring och försöka få sina små barn att äta en stadig frukost så dom står sig en bra bit in på morgonen och inte bli hungriga så snart de gått utanför dörren.

Efter frukosten var det dags för ”bergsbestigning” och väl ute noterade jag att det var kallare i Åre än i Stockholm och jag började nästan ångra att jag denna gång inte hade med mig långbyxor. Efter att fått ut en vandringskarta och lite goda råd i den professionella turistinformationen började jag kämpa mig upp för Åreskutan för att se hur långt jag skulle komma denna gång.

Tidigare hade jag gått upp till Fjällgården vilket är en tuff stigning men nu fortsatte jag till liften WL6:s toppstation där jag och andra tyckte att det räckte (några åkta upp och gick bara ned).

Jag vet inte om det är dålig kondition och/eller tung packning med dator och allt som gjorde att stigningarna både upp och ned kändes ganska krävande.

Dessutom fick jag ge reprimander till några små ungar som glatt skuttade förbi mig utan att ens visa tecken på ansträngning. Ruskigt oartigt!

Väl uppe hade solen börjat titta fram och det blev en alldeles underbar dag och tillfälle att ta lite härliga bilder.

Familj på väg uppför Åreskutan Utsikten är värd mödanEn del tar den lätta vägen ned

Nu upptäckte jag att liftarna gick för fullt inte med skidåkare utan mountainbikeåkare som tog liften upp för att sedan kasta sig utför berget på väl markerade leder på samma sätt som man åker skidor.

Cyklar i skyn

Fullt ös nedför berget Gruppering i samfälld tropp nedför berget Både cyklar och förare blir rejält smutsiga under nedfärden Till min stora förvåning är det nästan dubbelt så dyrt att åka cykel som skidor vilket beror på att cyklarna som är tämligen barskrapade är ruskigt dyra (cirka 30.000) och slits rejält när man åker med dom.

Trots detta var berget fullt av cyklister som verkade ha ruskigt roligt och som också förlängde säsongen för liftarna när vintern är slut.

Det gäller att se upp om man går i cykelspåret Jag tog vandringsled upp men cykelled ned vilket är lite riskabelt för man måste hålla undan för cyklarna när de rusar ned för berget och inte hinner stanna om man är i vägen. Även om det var tungt upp var det inte helt problemfritt att gå ned med tung packning vilket kändes i vaderna efteråt.

Maxi är väl reprsenterat i Åre Prototyp av Maglev-tåg har stannat på Åre torg Väl nere i Åre var torget fullt med besökare som njöt av solskenet och kollade in modellen av ett maglev tåg som fanns utställt på torget.

Även om der var en tuff dag var det absolut den bästa dagen hittills i Åre och väl värd resan.

Cyklar i bomsterfält

Ett svar to “En “höjdardag” i Åre”

1. På väg till Åre och Storlien « Årskort Guld SJ Says:

[…] resa omkring i landet. « Tips om nattågsfrukost på Scandic Continental En “höjdardag” i Åre […]