Traschad toa på morgon X2000 från Östersund

Steg just ombord på 567 i Bräcke mot Stockholm och skulle gå på toa och upptäckte att toan var helt nedkladdad med grafitti.

Ombordaren visste ingenting men troligen hade detta hänt på uppresan.

– Är detta 1 klass?
– Hur får man starta ett tåg på detta sätt?
– Varför har man inte sanerat tåget innan det avgick?

Bilderna borttagna på begäran av SJ

Annonser

10 svar to “Traschad toa på morgon X2000 från Östersund”

  1. Jonas J Says:

    Extremt tråkigt och se. Tyvärr är det väl SJ som är medskyldiga då man för länge sedan slutat ”rotera” i tågen och visiterat biljetterna vid varje stopp. Om det beror på personalbrist eller att tjänstekupén är bekvämare rent socialt låter jag vara osagt, men lite märkligt är det att ovan kan hända i en bemannad 1 klassvagn på X2000…

    • /j Says:

      Att klottra ner en toalett tar inte många minuter så att det kan ske är inget konstigt i sig. Sedan att det inte upptäckts är en annan femma.

  2. K Says:

    Det hade förstås varit bättre att SJ ställt in nämnt tåg för att en toalett blivit nerklottrad. Ibland förvånas jag verkligen av vad folk har för synpunkter. Självklart är det oerhört trist att kliva in på en toalett som blivit vandaliserad, men det kan väl knappast varken SJ eller dess personal lastas för. De ombordanställda kan ju knappast gå iin och kontrollera toaletten efter varje besök där. Nej skärpning!

    Du och alla andra kanske skulle ha erbjudits en taxiresa istället med stopp för toalettbesök på något hotell med fin fina toaletter!

    /K

    • arskortguldsj Says:

      K,

      Jag har nog en avvikande åsikt.

      Om jag betalar för en 1 klass biljett så förväntar jag mig att inte behöva använda en trashad toalett.

      Det har jag inte betalat för och det skall jag inte heller behöva acceptera.

      Det är inte heller resenärens ansvar att se till att toaletterna inte förstörs. Om SJ inte kan göra det så får SJ kompensera resenären.

      Det är SJ som till fullo ansvarar för den produkt/tjänst som levererar och tar betalt för. Om det uppstår brister i denna leverans skall kunden/resenären kompenseras fullt ut.

      /Årskort Guld SJ

      • K Says:

        Så du har betalat för ett toalettbesök på just 1:a klass toaletten? Om det hade blivit stopp i avloppet på just den toaletten så finns det ingen möjlighet för dig att besöka någon annan toalett utan att du får ersättning för det toalettbesöket? Har alltid trott att det viktigaste med transportmedel var att ta sig från A till B, men i dagens samhälle så är det kanske inte så längre!

        ps. Om du har kontaktat SJ och krävt ersättning p.g.a. alla dessa felaktigheter så tror jag snart du går plus på det där Årskortet! 🙂

        /K

  3. arskortguldsj Says:

    K,

    SJ säljer en kombination av transport mellan A och B samt tillhörande kring- och servicetjänster som skall hålla en viss kvalitetsnivå.

    Om det uppstår det brister i transporten eller de övriga tjänsterna har man som konsument rätt till kompensation.

    Om SJ håller så dålig kvalitet att man får tillbaka hela årskortet är det inte konstigare än att man får tillbaka priset på vara/tjänst som inte fungerar.

    Nu är det som tur så att SJ normalt håller synnerligen hög kvalitet i sina leveranser vilket jag ofta påpekat att det aldrig är aktuellt med återbetalning av annat än småbelopp.

    Jag vet dock fall där resenär som varit så missnöjd med SJ:s leveranser att SJ erbjudit återbetalning av årskortet.

    Dessutom är just befogade och relevanta klagomål på brister i kvaliteten en synnerligen bra källa för förbättringar.

    Vi är många som också noterat att relevanta klagomål inneburit tydliga förbättringar i SJ:s leveranser.

    Men på det hela håller SJ en mycket hög leveranskvalitet och den förbättras hela tiden vilket både vi som ägare, resenärer och särskilt personalen skall glädjas åt.

    /Årskort Guld SJ

    • K Says:

      Jag köper självklart att man inte vill mötas av en station som ser ut på de bilder du visat från diverse platser, men när någon idiot klottrar ner en toalett så tycker inte att man begära att hela tåget ska ställas in, då får man faktiskt besöka toaletten i vagnen bredvid!

      /K

      • arskortguldsj Says:

        K,

        Självklart skall man inte ställa in ett tåg bara för att toaletterna är helt nerkladdade. Men tåget var nerkladdat redan dagen innan.

        Sedan är det SJ:s uppgift att se till att tågen inte blir nerkladdade och blir dom det skall resenärena kompenseras.

        SJ kan aldrig och vill säkert inte heller frånsvära sig ansvaret för tillsynen av sina lok och vagnar.

        /Årskort Guld SJ

  4. Frogger Says:

    Hej hallå!

    Har själv silverkortet, åker ofta sträckan Ösd-Sthlm. Det är MER ovanligt att allt fungerar som det skall på denna sträcka. Har varit med om att sätet jag bokat var borta, stålskelettet kvar, det har regnat i bistron, 1 av 5 toaletter har fungerat osv. Har en viss föraning om att sj sätter in skräptåg på denna destination o prioriterar Gbg & Malmö.

    /Frogger

  5. Graffiti på X2000 toa (Tillägg) « Årskort Guld SJ Says:

    […] att jag även tidigare åkt med ett X2000-tåg som hade toaletten helt nedkladdad med graffiti ( Se Traschad toa på morgon X2000 från Östersund ) […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: