Fryksdalsbanan till Torsby

Tåg och buss mötes i Karlstad (men inte på samma ställe - det är 600 meter att gå till busstationen)

Inspirerad av ett reportage på SVT om Fryksdalsbanan ( SVT: 4 minuter film om fryksdalsbanan ) bestämde jag mig för att i måndags åka banan som går från Karlstad till Torsby som jag hittills missat under mitt år med årskortet.

Vad mera sorgligt är att jag faktiskt inte åkt tåg i Värmland överhuvudtaget och aldrig i mitt 64-åriga liv varit i Karlstad (Ja, det stämmer).

Mina sakkunniga vänner på Postvagnen rekommenderade mig att åka buss upp och tåget ned så det var att stiga på X2000 till Karlstad klockan 06.15. (Innan dess hade jag varit också lämnat min bil på verkstan så dagen började 04.00 vilket har betydelse för fortsättningen).

Resan med X200 var som vanligt synnerligen angenäm och fortfarande tidigt på morgonen anlände jag till det Karlstad jag aldrig upplevt tidigare.

Väldigt gul buss Efter att ha hittat busstationen som i tradition med Kiruna ligger en bra bit från järnvägstationen (men ingen uppförsbacke som i Kiruna – tack för det Karlstad) bar det iväg upp till Torsby.

Men nu kom tröttheten i kapp mig och jag somnande hela tiden på vägen upp men däremellan hann jag framförallt kolla in Sunne som lever högt på Selma Lagerlöf och Nils Holgerssons resor.

Men strax innan Torsby gick det inte längre och jag somnade djupt och vaknande av att vi passerade en vägskylt som visade att vi lämnade Torsby.

Snabbt upp och började härja med busschauffören att stanna bussen så jag kunde promenera tillbaka till Torsby. Men Torsby har en säregen geografi och vi hade trots skylten ännu inte kommit fram till samhället.

Snart stod vi framför stationen i Torsby och jag snubblade minst sagt sömndrucken ut på bussplanen.

Som zombie drev jag sedan omkring i Torsby för att hitta ett lunchfik där det ingick fritt kaffe så jag kunde droga mig till vaket tillstånd.

Fina konditoriet i Torsby (Foto Lindströms Bröd i Torsby AB) Till slut hittade jag ett av Torsbys bättre konditorier ( Wienerkonditoriet ) och efter tre muggar kaffe var jag så vaken att jag kunde hålla reda på i vilken hand man hade kniv respektive gaffel.

 

Jag hann inte se så mycket av samhället innan det var dags att återvända men jag fotade pliktskyldigast järnvägsstationen som numera i sann rationaliseringsanda blivit café och som jag missade när jag irrade runt efter det obegränsade kaffet.

Men nu var jag vaken och pigg på äventyr och nu skulle det bli tågresa tillbaka och som grädde på moset ett alldeles gult tåg som var om möjligt ännu finare inuti.

Gult Itinotåg som jag blev förälskad i

Jag blev kär! Tala om kärlek vid första ögonkastet. Vilken färg, vilka linjer, vilken utsikt och tåget sa KLONK när en felinställd vakumventil öppnades var tredje minut.

 

Allt klart för resa till Karlstad Nu skulle jag vara smart så trots att jag var sömndrucken nästan till medvetslöshet när jag kom till Torsby så fungerade GPS:en i mitt huvud och nu skulle jag sitta längst fram och bara njuta. Och som tur var fanns det en bra plats längst fram i den nästa tomma vagnen i riktning söderut mot Karlstad.

Men så började tåget backa och ökade farten och då insåg jag att jag hade satt mig längst bak i tåget och åkte bakåt!

Lurig järnvägssträckning i Torsby Men GPS:en i huvudet var det inget fel på utan Ni som känner till den lokala järnvägsgeografin vet att linjen går som i en paraplykrycka dvs svänger runt 180 grader – men det visste inte jag.

Det blev att byta till platsen mittemot och gilla läget som trots det dåliga vädret en absolut höjdare.

Jag kom på att jag via Eniros karttjänst kunde följa med på kartan och det gav en helt ny dimension till tågresandet. Man såg det hela lite från ovan med samma perspektiv Nils Holgerssons på sin gås Akka.

Stins i full kontroll Stationen i Sunne hade en riktig stins med spade och flagga och en sådan där häftig manöverpanel för styrning av tågen på linjen som inte har ATC.

 

 

Även om den vackraste vägen var mellan Torsby och Sunne så kompenserades det av att ju närmre vi kom Karlstad blev vädret bättre och väl framme i Karlstad sken solen – men allt annat hade ju varit otänkbart.

Efter strövtåg i Karlstad blev det sedan kvällståget (X2000 naturligtvis) till Stockholm efter en lång men väldigt lyckad dag.

Resan hem var lite speciell men det skall jag berätta om i ett separat inlägg.

Men Fryksdalsbanan åker jag snart igen för man måste åka en bana flera gånger för att riktigt ta in allt.

Jag har hyfsat grepp om sträckan Stockholm – Katrineholm – Norrköping efter minst 50 resor och även en bra känsla för Kiruna – Riksgränsen – Narvik så jag vet att man måste ha tålamod och vara idog för att lära känna en bana.

Karlstad från sin vackraste sida

Fryksdalsbanan – Jag kommer tillbaka fler gånger det lovar jag.

3 svar to “Fryksdalsbanan till Torsby”

  1. Onkelborg Says:

    Hej!

    Som blivande lokförare måste jag korrigera dig lite 🙂

    > Stationen i Sunne hade en riktig stins med spade och flagga och en sådan där häftig manöverpanel för styrning av tågen på linjen som inte har ATC.

    Du hur missförstått en sak, en ganska vanlig missuppfattning för övrigt, ATC har ingenting att göra med det hela 🙂

    I Sverige är de flesta banor med trafik värd namnet utrustade med linjeblockering, dvs. att ”trafiken sköter sig självt” på linjen. Dessutom är driftplatserna (stationerna) utrustade med fjärrblockering, dvs. att ”fjärren” på distans kan sköta om alla växlar, signaler osv. I princip alla sådana här banor har ATC, men det finns faktiskt ingen sådan ”måste-koppling”.

    Sedan finns det en del banor som inte har linjeblockering/fjärrblockering, den bana du färdades på är en sådan bana. Mycket riktigt så måste tågklareraren (”stinsen”) manuellt lägga om växlar, ställa signaler och ev. ge handsignaler, samt hålla koll på alla tåg som passerar så han inte råkar skicka två tåg på kollisionskurs.. Men. En sådan här bana kan mycket väl ha ATC, även om den inte kanske kan ge samma skydd som om det hade funnits linjeblockering och fjärrblockering. ATC kan dock fortfarande skydda mot att man glömmer stanna på en driftplats, eller att man kör för fort.

    Ha en fortsatt bra dag! =)

    /Oskar

    • arskortguldsj Says:

      Oskar,

      Ett hjärtligt tack för din intressanta och trevliga kommentar.

      Jag undrar om det var jag eller ombordaren som hittade på detta med ATC men jag börjar luta åt att uppgiften sprang ur min egen fantasi.

      Nu vet jag och förhoppningsvis alla förledda läsare av min blogg bättre – tack vara dig.

      Åter igen tack!

      /Årskort Guld SJ

  2. Svirre Says:

    Omlastningsstället är det största spex för skattebetalarna i Torsby.
    Om stationen legat i stockholm så hade det varit gratis för kommunen men nu blinkade inte kommunalrädet Håkan Laack utan betalade ca 1-2 miljoner kronor ur driftbudjeten för bygget per¨år
    Jag tycker det är bra men skulle legat på annan plats och detta har framlagts
    Svirre den kunnige

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: