Nya Plusbrickan – SJ sparar

IMG_9882

Så här ser den nya Plusbrickan ut numera. Porslinet och glaset utbytt på tunn plast. På tidigare resa idag var det dessutom plastbestick.

Lite trist tycker jag speciellt eftersom man marknadsför maten på detta sätt!

plusmeny1kl_405x200

 

PS: Varmrätten avstod jag ifrån denna gång då jag redan ätit färsbiff ett antal gånger denna dag. Men tidigare idag låg den i ett aluminiumtråg.

Även om jag tyckte att det var trist sätt att få maten serverad på detta sätt tror jag att personalen led ännu mera när hon såg min och övrigas resenärers besvikelse.

8 svar to “Nya Plusbrickan – SJ sparar”

  1. Jonas El said Says:

    Verkligen en besvikelse att SJ har gjort såna nedskärningar på servicen i 1klass. Jag läste nyligen att sj även tänkte införa ett liknande koncept där man kan förbeställa mat, som sen hämtas ut i bistron för 2klass, så den brickan du fick skulle nog passa bättre där. Har dock inte hört så mycket mer om det, de kanske har övergivit iden?

    Man får väl bara hoppas på att detta är något temporärt, med tanke på att SJ själva påstår att de håller på att uppgradera service konceptet i 1klass.

    Tänker du skicka in ett klagomål?

    • arskortguldsj Says:

      Jonas El,

      Jag kommer att skriva till SJ Kundombudsman för att höra hur man ser på det nedgraderade servicekonceptet.

      Mest anmärkningsvärt är att man marknadsför och säljer en serviceivå men levererar en annan sämre.

      /Årskort Guld SJ

  2. Jonas J Says:

    Lustigt. Sist jag fick information om serviceutbudet på X2000 skrev man att man hade FÖRBÄTTRAT detta.

    Ljuger SJ?

    • arskortguldsj Says:

      Jonas J,

      Man har ju förbättrat detta med variationerna på maten. Tidigare var det olika mat på olika tåg.

      Nu är det samma mat på alla tåg under halva veckan.

      Då blir det lättare för SJ Kundtjänst att svara på resenärernas frågor om ”Vad blir det till middag?”.

      /Årskort Guld SJ

  3. Jonas J Says:

    Ännu mer lustigt. Idag när jag frågade vad som serverades på X2000 mellan Skövde och Sthlm sa den trevliga tjejen på SJ Callcenter ”Vad som serveras vet vi inte exakt, men jag är säker på att det blir något gott”.

  4. Karl-Gunnar Says:

    Vilken otrolig nedgradering, att man försämrar den utmärkta plusbrickan är en skandal. Jag tycker vi alla skall klaga till kundombudsmannen.

    Var får man förresten reda på vilken mat som serveras? Jag har barn som är halv-veggo dvs de äter fisk. Då är det ju synd att ha beställt den (enda) vegetariska brickan om det serveras någon av de utmärkta fiskrätterna.

    Hittar man den informationen någonstans på sj.se?

  5. Jonas J Says:

    Jag sitter just nu på X2000 (lördag kväll) och har ätit lax (vad annars?) ur en ”oldschool servis”, det vill säga: Porslin och riktiga bestick.

    Kanske det var sista sucken för fisken smakade allt annat än nylagad.

    Men Ramlösan var god! Alltid något.

  6. Karl-Gunnar Says:

    SJ gör ju ett stort nummer av sitt miljötänkande. Hur passar det då in i deras image att gå från porslin till engångsplast?

Lämna en kommentar