Ingen resa med ResPlus hos SL på Centralen

Scan10007

Som alla förstår tog jag mig i alla fall in till stan och till SJ eventet (som var väldigt trevligt) på Stockholms Central.

Men när jag skulle åka hem med pendeltåget kunde jag åter inte ta mig igenom SL-spärrarna på Stockholm C med årskortet då man inte ville låt mig åka på det.

Men jag tog mig hem i alla fall . . . . . det finns gamla vanliga biljetter att köpa på Stockholm C.

Men är det inte utomordentligt ruskigt dåligt att man inte kan åka på på Respluskortet med SL ens på Stockholm C?

Om det skulle vara ett ställe där det skulle fungera skulle det vara just där.

Jag brukar inte vara arg, bitter och upprörd och det är jag inte nu heller men jag tycker faktiskt att det är lågt, mycket lågt.

Annonser

9 svar to “Ingen resa med ResPlus hos SL på Centralen”

  1. Ove Johansson Says:

    Tack för en intressant blogg. Jag är också en pensionär och bytte i höstas mitt tidigare silver+ till ett guld. Några av dina problem känner jag igen, andra inte.
    Vad gäller SL kan jag informera om att jag i fredags, när vi vid 13-tiden anlände till Stockholm och skulle åka ut till vår lilla lägenhet i Bandhagen, hamnade i en lång diskussion med en spärrvakt. Först ville hon inte alls godkänna mitt guldkort – jag hade inte fått mitt ResPlus-kort när vi på morgonrn åkte från Falkenberg – men blev intresserad när jag visade min pappersbiljett och samtidigt hävdade att den inte behövdes efter den 7 december.
    Efter det att hon berättat att i torsdags hade haft ett likadant kort och då kontaktade SL:s kundtjänt, där hon fick beskedet att det inte gäller, tog hon sig ändå tid att ringa SJ på 0771-757555. Där fick hon veta att mitt kort gäller och accepterade detta besked utan några som helst protester. När vi därefter skiljdes åt skulle hon meddela SL:s kundtjänst att kortet faktiskt gäller och att detta besked måste ut till samtliga spärrvakter.
    Vår diskussion varade säkert 10-15 minuter, och orsakade naturligtvis en och annan kommentar bakom min rygg, men trots detta var vi båda två på gott humör.
    Om diskussionen verkligen har gjort någon nytta vet jag inte. Men jag har ändå träffat flera spärrvakter som, efter att ha tittat ganska noga på mitt kort, med en vänlig nick har låtit mig passera.

    Ove J

    • arskortguldsj Says:

      Ove,

      Tack för att du tog dig tid att skriva och berätta om dina erfarenheter. Av svaret framgår att du är en van resenär och förstod att det var frågan om en informationsmiss som tyvärr sträckte sig ända upp till SL:s kundtjänst och att det hela redde ut sig.

      Även jag har rest efter detta hände och då har det varit problem men vi redde ut dom i god anda.

      Men nästa gång jag reser skall jag ta med dokumentation om vad som gäller så att det inte uppstår onödiga köer bakom även mig.

      Tack åter för din trevliga redogörelse.

      /Årskort Guld SJ

  2. Magnus Guld Says:

    Tyvärr är detta exakt vad jag fruktade.
    Kan vi alla hjälpas åt att be dem ringa 0771 757555 så vi får lite tryck? Det lär ju dröja ett bra tag innan alla utbytta kort tar slut. (1 år så vitt jag förstår)

    • arskortguldsj Says:

      Magnus,

      Jag har nu skickat två reklamationer till

      – SJ Kundtjänst
      – SJ Kundombudsman
      – SL
      – Samtrafiken
      – Resplus

      Jag utgår ifrån att man reder ut eventuella frågetecken under nästa vecka.

      /Årskort Guld SJ

  3. Jonas J Says:

    Min spärrvakt släppte idag igenom mig med viss tveksamhet, då hon ”aldrig hört talas om att något annat än SL-kortet gäller”. Blir besviken och trött på att SJ lägger över informationsansvaret på oss resenärer. Det är definitivt inte första gången!

    • arskortguldsj Says:

      Jonas J,

      Jag skall trots allt ta med dokumentation om årskortet och resplustillägget på veckans resor.

      Fungerar det inte efter denna vecka kommer jag att utvärdera om jag skall blir ”irriterad” om det fortfarande blir problem med att resa på årskortet.

      /Årskort Guld SJ

  4. SL:s Resplusinfo som SL:s Kundtjänst inte har « Årskort Guld SJ Says:

    […] Årskort Guld SJ Iakttagelser från en som nu för ANDRA året i rad köpt ett Årskort Guld hos SJ för att resa med tåg ännu ett år. « Ingen resa med ResPlus hos SL på Centralen […]

  5. Magnus Guld Says:

    Resa i Uppsala fungerade inte
    Trots att jag hade utskrift från Samtrafiken med mig. Busschauffören ringde sin ledning och fick besked: Kortet gäller inte!
    Som jag trodde….

  6. arskortguldsj Says:

    Magnus,

    Be dom ringa SJ 0771-757555 Affärsresor så får dom besked.

    Om dom inte gör det så res i alla fall.

    Om dom ringer vaktbolag eller fysiskt vill avvisa så berätta att du skall ringa polisen för handräckning.

    Men jag har alltid tagit det från den positiva sidan och det har alltid löst sig för vad skall busschauffören/spärrvakten göra om han/hon får beskedet från sin ledning att kortet inte gäller.

    Ingen busschauffören/spärrvakt vill avvisa en resenär som är övertygad om att biljetten gäller.

    Hur gick det förresten – betalade du?
    I så fall är det bara att reklamera resan.

    /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: