Årskort Guld med Resplus gäller EJ på SL!

Scan10007

Idag skulle jag prova mitt nya Årskort Guld SJ med att åka pendeln från Haninge till Stockholm C för att bevista ett SJ event som jag blivit inbjuden till av SJ Prio.

Kortet fungerar som förväntat ej i automatspärren så jag visade upp det för spärrvakten som inte godkände det och jag fick inte passera.

Vi pratade runt lite och jag berättade att kortet även gällde på SL men han avvisade det och jag fick inte resa.

Jag bad honom då ringa sin trafikledning/support vilket han gjorde och via den fick han bekräftelse att SJ Årskort Guld med Resplus inte gäller på SL:s trafiknät!

Så det var bara att knalla hem och ställa in besöket i SJ loungen.

Att mannen i spärren (som var väldigt trevlig) inte kände till att kortet gäller har jag full förståelse och empati för men att SL själva inte känner till det avtal man skrivit under är verkligen märkligt.

Så SJ, tyvärr kan jag inte komma på ert event som ni bjudit mig på. Meddelas endast på detta sätt.

Annonser

13 svar to “Årskort Guld med Resplus gäller EJ på SL!”

  1. Jonas J Says:

    Fy fan, vad apdåligt av både SL (för sin okunskap) och SJ (som säkert inte informerat korrekt)!!!

  2. KS Says:

    Ditt kort som har resplus inbyggt – inom SL trafiken ett förladdat SL Accesskort – ska (om det är giltigt) gälla utan problem. Kortet är dock så nytt att informationen troigen inte hunnit ut till alla medarbetare inom SLs trafikområden. Man kan kolla kortinnehållet i SL Access biljettautomat. Där kanske framgår att kortet inte blivit förladdat ännu, alternativt att giltighetstiden för access-kortet ännu inte börjat gälla ännu. Eftersom accesskorten är ”smart-kort” gäller som utgångspunkt att det endast är det elektroniska innehållet som avgör färdbevisets gilitighet – inte vad som står skrivet på kortet (kortet kan ju vara spärrat osv).

    • arskortguldsj Says:

      KS,

      Kortet fungerar inte i Access-terminalerna utan skall visas upp för visering.
      Det är giltighetstiden på kortet som avgör om det gäller eller inte.
      Allt enligt SJ:s dokumentation som följde med kortet.

      Att spärrvakten inte kände till vad som gäller har jag full empati med men SL Kundtjänst har ju som uppdrag att ha koll på regelverket och dom förväntar jag mig veta vad som gäller.

      /Årskort Guld SJ

  3. Donkeyman Says:

    Jag har nu följt dina skriverier i snart ett år. Och en sak är säker – i fall efter fall uppvisar SJ och deras samarbetspartners en minst sagt enastående oförmåga till att organisera ting. Gång efter gång drabbas du av motgångar av det här slaget.

    När man har pröjsat 80 lakan för en tjänst förväntar man sig att den SKALL funka. Rätt upp och ned. För min egen skull är jag glad att jag inte upplever det som du gör. Därför att jag hade antagligen blivit rasande och spridit allmän otrivser. Så skulle jag ha slagit nävar i bord och sagt ting jag ångrar efteråt. Och när jag blivit helt ”fed up” hade jag antagligen gjort ett besök hos ansvariga höga herrar på SJ. Ett besök som antagligen inte heller hade blivit särdeles trevligt.

    Så du och ditt lågmälda sätt att kritisera är väldigt nyttigt för alla oss andra resenärer. Uppenbarligen är det några i de högre sfärerna hos SJ som läser din blogg och som ”tar action”. Vore man smarta hos SJ skulle man spendera ditt Guldkort och göra dig till deras testperson. Res runt och meddela vad som inte är bra …..

  4. arskortguldsj Says:

    Donkeyman,

    Dom är smartare än så – dom betalar mig inte då jag gör det på egen bekostnad. Men resandet är för mitt eget nöjes skull.

    Och i och med att jag betalar själv vet jag och alla som läser min blogg att jag är oberoende och inte behöver ta några hänsyn.

    Jag tror att man inom SJ och andra företag läser min blogg men målgruppen är i första hand andra resenärer och de som är intresserade av att åka tåg.

    Om jag upplever något som är tokigt tar jag kontakt med SJ och om jag har något vettigt att säga så lyssnar man säkert.

    Sedan måste man vara lire realistisk och inse att det SJ sysslar med är en typisk volymaktivitet där det kan gå fel lite ibland men då gäller det att ha procedurer för att rätta till det.

    Jag tycker att SJ gör detta bra men hittar jag något man kan göra bättre så tipsar jag om detta.

    Detta med Resplustillägget som man sjösatte den den 7 december är mycket större än vad det kanske syns från resenärens sida och väldigt komplext att få med alla på spåret eller upp på vägen.

    Att det missar med informationen så här i början är inget att panika över utan det rättar man nog till snart.

    Man måste inse att det är väldigt få resenärer totalt som har kort med Resplus så i det totala resflödet är vi mycket, mycket få.

    Att vi sedan betalat en herrans massa pengar för kortet vet ju inte de som skall visera en om.

    /Årskort Guld SJ

  5. Jonas J Says:

    Donkeyman & ÅKGSJ:

    Jag betalar också 80 000 kr (egentligen mitt företag, men jag äger ju det) och jag ÄLSKAR att åka tåg. Gör det varje dag i jobbet minst fem dagar i veckan. Jag ska inte raljera sönder ÅKGSJ fina blogg denna kväll, men för 80 000 kr får jag i dagsläget dålig service och en och annan lögn serverad av företaget SJ. Jag säger inte att jag får väldigt dålig service, men kan tyvärr inte ta mig upp till strecket för bra service. Då skulle jag ljuga och det är någon annans mörka moln.

    Detta är inte personalens fel och det är inte Banverkets fel. Det är heller inte mitt fel då jag oftast bara stöttar mig på vad SJ lovar och saluför på sin hemsida. Om det står där att det ska finnas morgontidningar på tåget, vill jag ha en morgontidningar på tåget. Svårare än så är det inte.

    Men det är märkligt att nästan precis allt SJ tar sig an blir antigen ett misslyckande, eller i bästa fall halvdant försök. Ytterst märkligt.

    Problemet verkar sitta långt upp på ledningsnivå, och det ska bli spännande att se hur denna ledning ska ta sig an den kommande ökande konkurrensen. Tro nu inte att jag är en privatiseringspådrivare – tvärtom – men det ska bara bli spännande att se hur det kommer gå. Jag är inte helt säker på att det SJ vi ser idag finns kvar om fem år. Inte ledningen heller.

  6. Månhus » Länksprutning – 14 December 2009 Says:

    […] Årskort Guld med Resplus gäller EJ på SL! […]

  7. jardenberg kommenterar – 2009-12-15 — jardenberg unedited Says:

    […] Årskort Guld med Resplus gäller EJ på SL! « Årskort Guld SJ […]

  8. Morris Packer Says:

    Hej,

    Visade upp nya årskortet på Skånetrafikens buss 2 i Vejbystrand.
    Fungerade utmärkt.

    Visade upp nya årskortet på SkåneExpressen SKE9 i Ängelholm (mot Hässleholm).
    Fungerade utmärkt.

    Visade upp nya årskortet på T-centralen, Fastnade i spärren, vinkade till mig MTR-personen som stod och tittade på spärrarna. Fick gå igenom.

    Visade upp nya årskortet på (T) Rådhuset, Fastnade i spärren, fick berätta att det var nytt. Fick gå igenom.

    Så det funkar, om man är tålmodig.

    • arskortguldsj Says:

      Morris,

      Stämmer med mina erfarenheter numera.
      Det var i början som man var stenhårda och inte släppte igenom mig.
      Men det var efter det dom kontaktat sin support och fick beskedet att kortet inte gäller.
      Så jag har full förståelse och empati för spärrvakten som avvisade mig. Jag skulle gjort sammaledes.

      /Årskort Guld SJ

  9. Årskort med Resplus fungerar ej i handterminaler « Årskort Guld SJ Says:

    […] ( Årskort med Resplus fungerar inte på Sky City ) och använda kortet i SL:s automatspärrar ( Årskort Guld med Resplus gäller EJ på SL! […]

  10. spärrvakten Says:

    I den senaste utgåvan av SLs taxenhandbok står det att läsa följande:
    ”Resplusbiljett skrivs även ut till innehavare av SJ Årskort Guld som vill resa på SL-sträcka i anslutning till SJ-resa. Enbart SJ Årskort Guld gäller inte för resa.”

    • arskortguldsj Says:

      spärrvakten,

      Märkligt för det finns bara ett Årskort Guld och det innehåller Resplus-tillägget och innebär att man kan resa i länstrafiken mm enbart på årskortet. Dessutom fungerar kortet i SL-spärrarna utrustade med SL Access.
      Detta framgår även av instruktion SL:s 30/09.

      Har den nya ett instruktionen motsvarande referensnummer 2010/xx?
      Kan du maila den i så fall till mig arskortguld.sj@gmail.com?

      /Årskort Guld SJ

Lämna ett svar till Donkeyman Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: