Idag blev mitt X2000-tåg ett loktåg

Mitt 428 X2000 blev idag ett loktåg

Idag blev mitt morgontåg 428 hem från Göteborg utbytt mot ett loktåg då det ordinarie tåget hade ”gått sönder”.

Man kan undra om det inte finns ledig ersättningskapacitet om ett tåg går sönder särskilt nu under helgerna då en del tåg tex direkttåget till Göteborg inte går.

Men det var bara att gilla läget men till min besvikelse fanns det inget internet på tåget och vilket kanske var värst – ingen el till min dator – och batterierna räckte bara till Skövde.

Tyvärr hamnade jag i en ”familjevagn” trots att jag hade bokat tyst avdelning för att jobba.

Jag har absolut inget emot barn – jag brukar ofta ta mig en tur i tåget och passa på att prata med ungarna som springer fram och tillbaka i gångarna när jag skall passera – men när man valt tyst avdelning så är familjevagnen inte särskilt optimal.

Lunchen fick hämtas i restaurangvagnen och jag valde att äta den i en där i en miljö som blandade mer stilar än vad man kan hitta på en sterbhusauktion i Laxå.

Det var inte frågan om något lidande – tvärtom – men jag behövde el till datorn så jag steg av i Skövde och tog nästa ”riktiga” X2000 som kom till Stockholm inte så mycket senare än mitt ursprungliga tåg.

Imorgon skall jag åka med samma tåg och då skall det bli spännande om det är loktåg även imorgon.

Annonser

8 svar to “Idag blev mitt X2000-tåg ett loktåg”

  1. Nostalgitripp – Vattenautomaten « Årskort Guld SJ Says:

    […] Årskort Guld SJ Iakttagelser från en som nu för ANDRA året i rad köpt ett Årskort Guld hos SJ för att resa med tåg ännu ett år. « Idag blev mitt X2000-tåg ett loktåg […]

  2. Jonas El said Says:

    Då kan man ju undra om folk blev besvikna när de fick se att X2000 tåget hade blivit utbytt. Blev de besvikna?

    • arskortguldsj Says:

      Jonas El,

      Det var både och men några tyckte det var kul att åka loktåg men jag tillhörde inte den gruppen.

      /Årskort Guld SJ

  3. Jonas El said Says:

    Jag kan nog hålla med dig om det. A7 vagnen är nog en av de hemskaste vagnarna. Inredningen är gammal och sliten, stolarna är också slitna, obekväma och man sitter väldigt lågt i dem.

    Däremot är IC11 tåget (blåa loktåget, som går på Dalabanan) att föredra framför X2000, i alla fall i 1klass 😉

    • arskortguldsj Says:

      Jonas,

      Jag är lite osäker om jag vet vilket tåg du menar men om det det är IC-tågen som går från Falun/Borlänge så håller jag verkligen med dig.

      Väldigt trevliga 1 klassvagnar.

      Sedan har jag haft många trevliga möten med personalen på dessa tåg. Nu är men väldigt trevliga på alla tåg men här verkar de vara mer ”snackiga” bland annat fick jag senast ett bra recept på senapspannkaka av en tågmästare.

      /Årskort Guld SJ

      • sjguide Says:

        Det är nog de Jonas menar. Håller absolut med! En gång när jag hade 2-klassbiljett började jag undra om jag råkat gå in på 1a klass eftersom det var så ”lyxigt”

      • Jonas El said Says:

        A7 vagenen= De gamla 80-tals vagnarna med 1klass. De brukar gå på Uppsalapendeln, InterCity Gbg-Västerås-Sthlm, mm. Precis en sån vagn som på bilden.

        De flesta av vagnarna är hemska, speciellt dem med blåa säten, och det har hänt flera gånger att jag har gått över och satt mig i en nyrenoverad 2klass vagn istället.

        Dock så har SJ börjat renovera dessa 1klass vagnar nu, stolarna är väldigt lika dem man hittar på X2000, bortsett att armstöden är gjorda i trä, istället för att vara tygklädda (Åkte nyligen i en AB9, dvs kombinerad 1 och 2klass vagn. I 1klass delen hade man installerat några rader med de nya stolarna, vid sidan om de gamla)

  4. Axel Says:

    Man tycker att ett så stort bolag som SJ kunde haft ett reservtågset i Stockholm och ett i Göteborg.

    En eftermiddag i oktober skulle jag åka hem från Göteborg. Tåget som skulle bli mitt tåg hade fått fel i Töreboda. Då tänkte SJ ersätta med tåget som kom från Stockholm åtta minuter innan mitt tåg skulle avgå.
    Det tar en stund att få av alla resande, att låta oss resande gå på och sedan skulle fourneringen ske.
    Tjugo minuter efter avgång ropade högtalarna: nu ska vi bara å ett lok kopplat, så kan vi åka.
    Trettio minuter sent lämnade vi Götet, men kom bara till Alingsås. Där fick vi stå på spår 3 medan ett X2 och ett godståg körde förbi.
    Nästan precis en timme sent kom vi till Falköping, så bytet passade precis med ”nästa” tåg.
    Däremot hade sista bussen gått på min buss och SJ var inte intresserade av att hjälpa mig som hade västtrafikbiljett. Men det är en annan historia.

    Hade SJ haft ett tåg i reserv, hade dom ju haft två timmar på sig att få till avgången i rätt tid.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: