Är det så svårt att byta tvålbehållare?

På mitt morgontåg idag var tvålen slut i tvålbehållaren redan vid av-gång vilket jag upplyste ombordaren ansvarig för vagnen om samtidigt som jag berättade att det fanns en full behållare bakom spegeln.

Hon satt att hon inte kunde göra något åt detta då hon inte visste hur man byter tvålbehållare och löste problemet så här:

Plan B om man inte kan byta tvålbehållare på toaletten

Två frågor inställer sig:

  • 1 Borde inte en ombordare kunna byta tvålbehållare?
  • 2 Om ombordaren inte fixar en sådan enkel sak hur mycket klarar denna av om det händer något mer dramatiskt på tåget som brand, olycka, mm?

Självfallet gick jag sedan in på toan och bytte tvålbehållare vilket tog max fem sekunder.

10 svar to “Är det så svårt att byta tvålbehållare?”

  1. Jan L Says:

    Liiite längre tid tog det allt – du skulle ju fotografera också 😉

  2. Johanna Says:

    Jag tycker inte riktigt att du kan jämföra brand med byte av tvål. Då dumförklarar du dig själv faktiskt. Du brukar skriva roliga och uppmuntrande inlägg. Men sånt här får mig att vilja sluta följa din blogg.

    • arskortguldsj Says:

      Johanna,

      Jag förstår hur du tänker men i grunden är det frågan om vilken kompetens personal på tågen har och speciellt i kniviga situationer.

      Jag får ofta rapporter från resenärer som upplever att personal på tågen ibland är handfallna det det blir lite komplicerat som vid driftstörningar.

      Det gäller absolut inte alla och det var just en sådan ombordare som lärde mig hur man gör när man skall byta tvålflaska som var beredd att lösa problemet.

      Händelsen med tvålen är mera en liten rapsodisk händelse men jag är seriöst bekymrad över kompetens och beredskap hos personalen om det som inte skall hända trots allt händer – för övriga resenärers skull för jag som van resenär vet förhoppningsvis vad jag skall göra om det kniper.

      /Årskort Guld SJ

  3. Johanna Says:

    Utan tvekan så har personalen den kompetens som krävs vid en evakuering/brand osv. men service och säkerhet är helt skilda saker. Alla tågvärdar har olika säkerhetskompetenser och utbildningar så alla kanske inte kan svara/utöva allt. Sen är det också en prioriterings fråga. Om du vill fortsätta denna diskution så får du gärna svara på min mail i stället.

  4. Sweeper Says:

    Jag tycker Johanna är lite fel på det.

    och jag är mer inne på ÅrskortguldSj’s spår.

    Byta tvål.. hur svårt får det vara?

    Tågvärdarna är ansiktet utåt.
    Service…Service…Service!

  5. TGV Says:

    ”Jag förstår hur du tänker men i grunden är det frågan om vilken kompetens personal på tågen har och speciellt i kniviga situationer.”

    Det var ta mig f.. det dummaste jag läst och man undrar om du har blivit gaggig på äldre dar!!

    Du borde seriöst läsa igenom innan du postar och tänka igenom vad du vill ha ut med inläggen. Jo jag har läst igenom det jag har skrivit och undrar om du är rak i ryggen nog att kunna i frågasätta detta med kompetens nästa gång du möter tjejen?
    Kan du med att ta all skit du skriver om ombordspersonalen det öga mot öga, istället för att ta det här på nätet där du inte ser reaktionerna på dina påhopp?
    Många av de som jobbar ombord på de tåg du reser med vet vem du är och följer din blogg. Och ärligt talat så är du inte mer än någon annan som åker, även om du nu ägnar ditt liv till att resa runt sverige med ett kort som kostar si å så mycket.
    Om du nu är obotad dum att du tror att personanlen inte är kapabel till att klara av en olycka el. fara ombord så borde du nog sluta åka.
    För att jämnföra tvålbyte med en brand, säger mer om dig än om ombordarens kompetens.

    Sen detta förbannad tjöt om SERVICE!!!
    Svenskar vet fane mig inte vad service är.
    Om personalen inte lyfter upp väskan så skriker de
    -vad är det för service
    Ja inte är de någon picolo!!
    Vi ska ta dig från A till B, servera dig mat och hjälpa dig vid trafikstörningar så gott det går.

    Om nu inte hon kunde byta men löste det med att ställa fram en lösning så är själv klart, typiskt svenskt!, det inte bra nog.

    Bäst för alla vore väl om du Mr årskort höll i alla utbildningar för du verkar ju sitta inne med all den kunskap som omb saknar.
    Jag har sett dig springa mellan tågen på stockholms central, och undrat vem du nu ska skriva om och om du har något otalt med tågbolaget du åker.
    Nästa gång jag ser dig på tåget så kommer jag fråga dig HUR man ska bete sig enligt dig, bara för att slippa läsa skit

    • arskortguldsj Says:

      TGV

      Jag är uppriktigt ledsen om du eller någon annan blivit upprörd eller sårad vilket absolut inte var min avsikt.

      Självfallet är du mer än välkommen att ta kontakt om du så önskar både via e-post eller om vi syns på tågen.

      Åter igen vill jag be om ursäkt om jag på något sätt gett intryck av att jag är missnöjd med det arbeta som görs av SJ och andra operatörers personal på på tågen.

      Jag kan berätta för dig att huvudargumentet när jag kontaktar SJ centralt i olika ärenden är att jag vill ge de duktiga medarbetarna på tågen verktyg och resurser att ge oss resenärer bra service och att jag berörs av den besvikelse de visar när de saknar detta stöd.

      Samtidigt passar jag alltid på att berömma det arbete som SJ:s medarbetare gör på tågen.

      Hoppas att även du uppskattar detta.

      /Årskort Guld SJ

    • P N Says:

      TGV, jag tycker att du blandar vilt bland korten här.

      JA: många svenska (och för all del också utländska! Ja, min uppfattning är att detta fenomen snarare är något som är ovanligare än i många andra länder. Åk TGV-tåg i Frankrike så får du se! Eller följ en typisk amerikansk turistgrupp på vilket som helst turistmål!) är gnällspikar som klagar på dålig service bara för att de själva är lata och har helt orealistiska förväntningar på vad personalen ska göra för dem.

      MEN: Att tycka att det är konstigt att en som jobbar på tåget inte kan byta tvål är väl inte samma sak? Eller, förresten, det att den inte KAN byta tvål är inte det jag tycker är fel. Snarare kanske att man inte verkade ha direkt någon vilja att lära sig heller.

      Jag har uppriktigt sagt svårt att förstå varför du reagerar så starkt.

      Visst är kopplingen till säkerhetskunskapen svag från byta-tvål-kunskap. Men låt oss ta ett parallellt konstruerat exempel: tror du att en brevbärare som inte kan sätta på ett frimärke, verkligen klarar av hans huvudarbetsuppgift: att dela ut posten rätt?

      Förhoppningsvis kommer i allafall personen som jobbade att se till att lära sig att byta tvålbehållare.

  6. Vad är en tvålautomat värd ? « Årskort Guld SJ Says:

    […] kamp mot strejkande tvålautomater på toaletterna på X2000 och hur jag lärt mig att fixa dom ( Är det så svårt att byta tvålbehållare? […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: