Upp och ner ELLER Hur jag blev lurad på knappen

Idag när jag skulle passera en av de automatiska dörrarna i mitt X2000-tåg upptäckte jag något konstigt med skylten med den röda knappen som öppnar dörren.

[image]

Javisst, ja skylten sitter upp och ned dvs knappen sitter överst i stället för nederst som den brukar men pilen pekar åt rätt håll.

Hur der det ut på andra sidan dörren?

[image]

Jo där sitter både pil och knapp på ”rätt” ställe.

Sålunda verkar det som om skylten på den översta bilden egentligen skulle sitta på andra dörrsidan dvs det är fel skylt för fel sida av dörren.

Men nu upptäckte jag något annat underligt eller rättare sagt något oväntat nämligen att det gick lika bra att trycka var man vill på den svarta plattan dvs man behöver inte trycka på den ”röda” knappen.

Så idag har jag lärt sig något nytt igen – Kanske meningslös kunskap men all kunskap är till glädje och kanske i detta fallet till viss nytta.

5 svar to “Upp och ner ELLER Hur jag blev lurad på knappen”

  1. Gustav Says:

    Det är inte som på de nya tågen att det är en rörelsesensor som sitter ovanför dörren som reagerar och öppnar dörren när man viftar med handen framför dörren (nedanför sensorn)? Så är det i alla fall på dubbeldäckarna, väldigt irriterande innan man upptäckt att det inte är en knapp på glasdörren, utan en sensor ovanför som fungerar lite som den vill.

    • arskortguldsj Says:

      Andreas,

      På X2000 finns bägge varianterna men just på denna vagn var det ett membramtryckknapp.

      Men även jag har stått framför en glasdörr på X40 (Dubbeldäckarna) och försökt trycka på någon knapp på dörren.

      /Årskort Guld SJ

      • Andreas Says:

        Jag tror du menar Gustav. 😉

        Ett lite lagom skadeglatt nöje jag har är att titta på folk som försöker klura ut hur man öppnar innerdörrarna på X31, då dessa inte har någon ”knapp”.

  2. Andreas Says:

    Det finns tre sorters innerdörrar på X 2000, varav jag har för mig att två har sensorer och en har vanlig tryckknapp.

    • arskortguldsj Says:

      Andreas,

      Ja, det stämmer exakt!

      Dörren in till bistron är en av sensortyp men av annan konstruktion än dom andra dörrarna med sensorer.

      Grovet kan man säga att det fördelar sig jämt mellan dörrar med sensorer och membramtryckknappar och det förekommer blandat i samma tågsätt men likadana dörrar i respektive vagn.

      /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: