Kallt i Sundvall

Utsiktstornet Södra berget

Igår åkte jag till Sundvall för att uppleva lite riktigt kyla och helt klart blev jag inte besviken.

Söderhamns station en kall morgon Redan när jag klev av tåget vid stoppet i Söderhamn för att ta några bilder i den svaga gryningsljuset tog kylan ett rejält grepp om kinderna.

Tanken var att vända tillbaka med första bästa tåg enligt tidtabellen och det hade lyckats för vi kom fram i tid för detta men jag beslöt mig att vänta 2 timmar till nästa tåg för att besöka Södra berget och ta lite bilder.

Upp på berget kommer man med buss 71 som man måste förbeställa minst en timme i förväg för den körs med taxi men det fungerade bra med en halvtimme.

Promenaden ned till busstationen Navet var nog den kallaste promenad någonsin i –28 grader och blåst och en avkylningsfaktor som verkligen kändes trots tjock fleecetröja och långkallingar.

Hotell Södra Bergen Soligt men kallt och blåsigt Möjligheter men kanske inte idag

Taxin tog mig snabbt upp till berget och sedan hade jag en timme på mig att knalla runt och ta lite bilder och filma men efter 15 minuter kändes det skönt att gå in på det stora konferenshotellet Södra Berget och tina upp framförallt händerna för att filma barhänt i stark kyla och vind kändes kan jag lova – speciellt när man kom in i värmen.

Från hotellets matsal har man en strålande utsikt över Sundsvall, Ortvikens pappersbruk och inloppet till stan.

Ortvikens pappersbruk

Sedan kom bussen/taxin och hämtade mig och körde mig direkt till stationen istället för busstationen så jag slapp att gå tillbaka.

Efter en kall men i alla avseenden strålande dag i Sundsvall var det skönt att sätta sig på tåget och njuta av den goda men framförallt heta renskaven med sås och lingon.

3 svar to “Kallt i Sundvall”

1. I förrgår kom min nya kamera « Årskort Guld SJ Says:

[…] Årskort Guld SJ Iakttagelser från en som nu för ANDRA året i rad köpt ett Årskort Guld hos SJ för att resa med tåg ännu ett år. « Kallt i Sundvall […]

2. Pia Says:

Du är modig du, som ger dig ut i kylan….burr…

• arskortguldsj Says:

Pia,

Mer dum än modig. 🙂

Sedan fick jag betala på hemresan för man tog inte Respluskortet men det skall jag återkomma till i separat inlägg.