TÅGAB kan detta med service

TÅGAB i Kristinehamn (arkivbild)

Alla företag kan få problem med att leverera det man sålt till sina kunder men det som skiljer företag åt är hur dom hanterar situationerna som uppstår mot sina kunder.

Ett utmärkt exempel på detta är TÅGAB som är ett privat företag som bedriver persontrafik mellan Göteborg och Karlstad över Laxå.

En resenär skrev till mig och berättade om en händelse där man hade problem med att få med en 1 klassvagn.

Jag citerar ur brevet:

Åkte med tåg 8122 (Laxå-Karlstad) idag och konstaterar tåget saknade 1 klassvagn (men jag fick en rimlig förklaring varför) och personalen hade gjort en provisorisk 1 klassdel i tågsetet.

Självklart beklagade de situationen och de bjöd på kaffe och macka som plåster på såret. Jag slås över hur självklart professionellt man hanterar situationen.

Jag har än idag (efter åtskilliga år med årskort) aldrig tidigare blivit erbjuden kaffe och macka som kompensation.

Det värmde så förbannat bra!

Så hanterar man med enkla medel en uppkommen situation så att kunden inte bara blev nöjd utan mycket nöjd.

Själv har jag en liknande händelse där SJ inte heller fick resa med bokad 1 klassvagn och där jag reklamerade resan men fick ingen ersättning med motiveringen att SJ hade problem med att få fram 1 klassvagnar till just detta tåg.

TÅGAB vet hur man hanterar kunder så att dom blir nöjda och berättar för andra resenärer som berättar för andra resenärer.

Annonser

5 svar to “TÅGAB kan detta med service”

  1. Jesper Says:

    Vore kul att se bilder inifrån TÅGAB-tåget, om du har åkt eller planerar att åka med det 🙂

  2. Axel Says:

    Visst är det märkligt att man måste boka, gärna långt i förväg, och sedan upptäcker SJ att dom inte har några vagnar!!

    Och byter dom 1 klass till sämre borde du få mellanskillnaden, dom har helt enkelt inte levererat vad du betalt för.

    Likaså är det mig en gåta att dom inte upptäcker att det dagligen är fullsatt på IC-tåget 16.02. Hur svårt kan det vara att koppla på en extra vagn för pendlarna?

    Snålheten bedrar visheten är ett urgammalt ordspråk, men SJ har inte nåtts av budskapet.

  3. Alex Says:

    Det finns många anledningar som SJ inte har kunnat leverera så många vagnar som resenärer är bokade på eller personal förväntar sig.
    Man kan inte och får inte dra alla över en kamm… du lilla vän som reser och vi vet vem just du är … alla på SJ vet vem du är. Och efter all hjälp som personalen ombord ger till alla resande i alla typer.. så är ni ändå otacksamma typer. Ni borde skämmas… och istället tacka de som får komma i klämm mellan företaget och er otacksamma resande. Vi erbjuder oxå service omobord.. Vid kraftig försening över en timma då bjuder vi på kaffe och bulle… för de som besöker bistron… Service är vad X2000 personal har hela vägen till fingertopparna… men att ni aldrig blir nöjda … då föreslår jag att ni tar flyget om allt är så jävla struligt. Så får vi se om inte förseningar med SAS och om ni kan jobba med dator eller gå omkring och prata mobil… på planet… Gör det och befria oss från all kritik… Vi är ändå bäst i hela landet hur än ni klagar och skriver och gapar… Passar det inte.. ta jävla bussen eller din bil. Sluta klaga och gnälla hela tiden. Det är allt du gör… du reser med SJ men du skiter på samma ställe som du äter. Ta och skärp dig människa.

    • arskortguldsj Says:

      Alex,

      Beklagar att du uppfattar att jag kritiserar den service som du och dina kolleger på X2000-tågen levererar till oss som reser. Jag kanske har varit otydlig men jag tror att om du har möjlighet att titta läsa igenom ytterligare en gång så hittar du att jag faktiskt vill beskriva hur bra servicen är och inte tvärtom. Kanske kan man har jag varit otydlig om detta men i så fall får jag verkligen be om ursäkt för detta.

      Men om du Alex tex tar en titt på inlägget ( Beröm – Superservice hos SJ Uppsala och Allt är inte elände med tågen ! ) så hoppas jag att du för förstår hur bra jag tycker det fungerar och vilka fina insaster som du och alla andra som jobbar på SJ gör.

      /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: