Ersättning för meningslös försenad resa

euflag_thumb1 image_thumb1

Jag har läst igenom EU regelverk om restidsgarantin som gäller för alla tågoperatörer och har hittat saker som alla kanske inte känner till.

Visste Du att om ditt tåg blir försenat med mer än 60 minuter och att ändamålet med din resa därigenom meningslös har du möjlighet att avbryta resan och få ersättning för både de delar du hittills rest och de delar som du inte hade möjlighet att resa.

Dessutom har du rätt till återresa från avbrottspunkten.

Om det skäligen är troligt att ankomsten till den slutliga bestämmelseorten enligt transportavtalet kommer att försenas mer är
60 minuter, ska resenären omedelbart erbjudas att välja något av
följande:

a) Ersättning motsvarande hela biljettpriset, enligt samma villkor som vid köpet, för den eller de delar av resan som inte fullföljts och för den eller de delar som fullföljts, om resan blivit meningslös med tanke på resenärens ursprungliga resplan, med en returresa till den första avreseorten snarast möjligt om detta är relevant.

Jag tror inte så många ens på SJ känner till denna regel.

Annonser

17 svar to “Ersättning för meningslös försenad resa”

  1. Jakob Rödström Says:

    Bra att detta kommer upp.

    Detta betyder att folk som påbörjat sin resa har full rätt till ersättning på ej rest sträcka samt returresa utan kostnad.

    Exempel:

    Om jag åker från Stockholm – Göteborg och fastnar i Hallsberg i 60 minuter. Då är SJ skyldiga att:

    1. köra tillbaka mig till Stockholm om jag väljer att avbryta resan då jag har missat exempelvis en konsert jag skulle på i Göteborg.

    2. Betala tillbaka pengar för sträckan Hallsberg – Göteborg.

    Är detta korrekt uppfattat?

    • arskortguldsj Says:

      Jakob,

      Nej, följande gäller.

      1. Betala resa tillbaka (dvs din punkt 1).
      2. Betala tillbaka hela biljetten dvs både fram och återresa.
      3. Du får dock inte kompensation för konsertbiljetten.

      /Årskort Guld SJ
      (Som just nu skall avbryta resa till Göteborg i Katrineholm av just detta skäl dvs >2 timmar sen).

  2. Jakob Rödström Says:

    Det jag inte fattar i detta kaos, är varför inte SJ har några dieselmatartåg som bara plöjer upp:

    Sen detta med växlarna, i nödläge, varför inte bara låsa växlarna Sthlm-GBG och inte köra med några avvikelser. På så sätt hålla linan öppen på kritiska sträckor.

    • Axel Says:

      Antagligen har SJ inga superplogtåg, därför att de utgår från att den som ska hålla spåren farbara sköter sig.

      Du menar att jag skulle köpa en plogbil för att vara säker på att komma fram med min Volvo?? Jo, det skulle vara kul, men jag har inte råd.

      Självfallet skulle det vara bra om InfraNord och Bauford (jag vet knappt deras namn) hade massor av såna där jättedammsugare och jättehårtorkar att rulla ut, men det tillåter förmodligen inte deras ekonomi.

      Växlarna har dom väl låst så mycket dom kan, men snö och is har blåst ner i spåren, så det räcker inte till.

  3. Jakob Rödström Says:

    Och sen dessa goa:

    Den stora snöslungan har betydande effektivitet och kan borra sig igenom drivor på 2 – 3 meters djup. Här piskar aggregatpropellerna upp snön som ryker i en jättebåge – cirka 20 meter hög.

  4. Fredrik Bergstrand Says:

    Detta är mycket bra att veta, frågan är bara under vilka omständigheter denna garanti gäller. Kan man kräva pengarna tillbaka även om det är yttre krafter så som vädret som orsakar problemen i trafiken? Jag tror att kan skydda sig mot dessa omständigheter.

    Men som jag förstår det så gäller denna garanti enbart om resan i sin helhet blir meningslös, tex att man missar ett möte och inte längre behöver ta sig till slutmålet. Denna garanti gäller då inte om man skulle bli sen på vägen tillbaka från ett möte, eller om det inte finns en specifik och tidskritisk anledning för resan. Bra att veta att man då kan få resa tillbaka utan att ta sig hela vägen. Kan dock tänka mig att det kan bli en rätt krånglig process att redovisa i efterhand.

  5. Sara Says:

    Hur tolkar du det här?

    ”9.5.2 Därutöver är transportörer befriade från ansvar vid faktiska förseningar (avsnitt
    9.2 ovan) liksom i fallet när resan inte kan fortsätta samma dag (avsnitt 9.4 ovan),
    om resenärerna blev informerade om möjliga förseningar innan de köpte sina
    biljetter, eller när resenärerna fortsätter sin resa med en annan transportmöjlighet
    eller annan resväg och förseningen vid slutdestinationen är mindre än 60 minuter,
    eller om förseningshändelsen kan hänföras till:
    a) omständigheter som inte är förbundna med järnvägsdriften och som
    transportören inte hade kunnat undgå eller förebygga följderna av, även om
    transportören hade iakttagit den omsorg som omständigheterna påkallade,”

  6. Månhus » Länksprutning – 24 February 2010 Says:

    […] Ersättning för meningslös försenad resa […]

  7. Göran Says:

    Hur funkar det med återbetalning av resa när man reser på årskort som du gör?

    • arskortguldsj Says:

      Göran,

      Eftersom resan inte kostar något är det inte aktuellt med återbetalning.
      Det står 0:- på biljetten så egentligen behöver man inte avboka resor man inte gör. Men det bör man göra för att friställa platsen till någon annan.

      /Årskort Guld SJ

      • Göran Says:

        Fast det är ju inte sant. Att det står 0:- på biljetten betyder inte att den inte har kostat något. Bara att SJ inte har ett biljettsystem som kan hantera årskorten.

        Förmodligen går det att övertyga SJ om att varje resa har ett nominellt värde på samma sätt som skatteverket säkerligen kan komma på att privata ”gratisresor” på företagets årskort är skattepliktiga.

        Så, för dig som är årskortsinnehavare för andra året i rad är inte detta intressant att följa upp?

        /Göran

      • arskortguldsj Says:

        Göran,

        Kanske jag missförstår dig men årskortet ger möjlighet till fria resor på SJ:s och om man har ResPlus även hos andra operatörer som ingår i ResPlus.

        Man behöver inga biljetter utan reser på kortet. Dock måste och bör man för sin egen skull boka plats och på tex X2000 är det obligatoriskt.

        Så egentligen finns det inga biljetter utan bara platsreserveringar.

        Om man blir försenad eller har annat strul kan man reklamera med och utan biljett/platsreservation.

        SJ (och även SL) litar på att man inte fuskar och har säkert koll att detta inte missbrukas.

        Så det finns inget att omboka/återköpa.

        Om man inte kan åka som tänkt tex om SJ slutar med Norrlandståg kan man få kortet återlöst.

        Men det finns ingen ”biljett” att återköpa.

        Sedan detta med Årskort och Skatteverket så finns detta klart och tydligt reglerat på http://www.skatteverket.se.

        Jag har en liten firma men jag har köpt kortet privat utanför firman för att just slippa debatten kring hur mycket jag använder kortet i företaget respektive privat.

        De ”tjänsteresor” jag gör ”debiterar” jag på vanligt sätt.

        På detta sätt kan jag sova tryggt på natten och inte ligga sömnlös för att Skatteverket skall ha synpunkter på mitt årskort då det är helt privat.

        Återkom mer än gärna om du har fler funderingar.

        /Årskort Guld SJ

      • Göran Says:

        Ja, jag tror du missförstår själva den springande punkten i min kommentar. 🙂

        Årskortet är inte gratis. Jag hade årskort silver för många år sedan. Då kostade det 35000:- Det kostar alltså pengar och motprestationen från SJ är att de levererar resor. För samtliga andra resenärer finns det ett pris utskrivet. Jag är också övertygad om att SJ har ett (internt) pris på hur mycket en resa kostar i snitt mellan två olika orter. Annars kan de inte sätta ramarna för prissättningen för den aktuella sträckan.

        Med färre ord: Oavsett om priset är utsatt eller ej, så kostar resan något att leverera. Skillnaden är att du har förbetalt ett obegränsat antal resor och att SJ inte redovisar vad varje enskild resa anses kosta.

        Min fråga kvarstår därmed. Vad svarar SJ dig med årskort om du begär pengar tillbaka på en resa som reklameras?

        /Göran

      • arskortguldsj Says:

        Göran,

        OK

        Jag förstår vad du menar.

        En reklamerad resa har priset en dag med årskortet dvs priset/240 vilket där man ersätter med 25 respektive 50% av priset beroende på förseningens längd.

        Jag är osäker på vad inställd resa ersätts med men jag misstänker att det är med faktorn 50%.

        Så gör man och det är en del av uppgörelsen när man köper kortet som man får gilla eller inte.

        Jag tycker att sättet att hantera det hela är OK men sedan kan man ha synpunkter på att tidsgränser och nivåer är fel.

        /Årskort Guld SJ

  8. Göran Says:

    Låter som en rimlig hantering av problemet. Så länge som informationen kring tidsgränser och nivåer finns tillgänglig i förväg, så är det väl ok. Det står ju en helt fritt att köpa en resa av SJ. 🙂

    Tack för bra och noggrant svar! Njut av dina tågresor!

    /Göran

  9. Tips om vad som gäller vid förseningar « Årskort Guld SJ Says:

    […] inför ny förbättrad restidsgaranti Störningsmat – Vad är det och hur fungerar det Ersättning för meningslös försenad resa Restidsgarantin – Måltider vid försening > 60 min Restidsgarantin – Inga avgifter för […]

Lämna ett svar till arskortguldsj Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: