Tänk om AKGSJ skulle få för sig . . . (Nödbroms)

Scenen är ett multat X2000 tåg på väg från Göteborg till Stockholm och det är strax efter tre en fredagseftermiddag.

Tåget är fullt av resenärer som är på väg hem till helgen och den typiska helgstämningen har redan infunnit sig delvis med hjälp av en god försäljning av öl och vitt vin i bistron och det är god stämning i tåget.

Visserligen kom man iväg lite sent från Göteborg och efter en omstart i Skövde byggde man på förseningen men nu har man passerat Töreboda och det är bra rulle på tåget och har man tur så tar man in några minuter på vägen upp till Stockholm.

Enda bekymret är om vinet och räkmackorna skall räcka till de sista helgentusiasterna som skall komma på i Katrineholm så att även dessa resenärer hinner grunda innan helgen.

Men då händer det som inte får hända . . . .

Just som tåget rullar på bra kring 200 på raksträckan efter Töreboda drar ÅKGSJ i nödbromsen!

Nödbromsen på X2000

Ja, så illa är det och ingen vet varför. Men han gör det för han vill veta vad som händer exakt efter det han dragit i handtaget.

Han vill nämligen veta vad som händer med tåget till dess det stannat (om det gör det) och vad personalen sedan gör med ÅKGSJ och kanske vilken öppen anstalt han sedan hamnar på.

Så därför tar han chansen nu . . . . vad händer när jag drar i nödbromsen?

Mina vänner på Postvagnen har hjälpt mig att svara på frågan och följande gäller lite förenklat:

  • På X2000 kan det variera men det är inte säkert att tåget bromsar bara för att man drar i nödbromsen.
  • För om det är frågan om ett tågsätt som går över Öresundsbron till Danmark så är det försett mot spärr för nödbroms. Istället går det signal till föraren som sedan får besluta om och var han/hon vill nödbromsa så att det sker på lämpligt ställe.
  • Om föraren väljer att nödbromsa eller om tåget nödbromsas automatiskt finns det stor risk att hjulen deformeras och blir ojämna och måste svarvas om eller ännu värre skador t.ex. på axlarna.

Detta kan bli mycket dyrt och har man gjort det hela på ofog får man nog stå för dessa mycket höga kostnader och då gäller det att ha mycket eller inga pengar på banken.

Så testa inte att dra i nödbromsen – Det kan stå dig dyrt!

Annonser

5 svar to “Tänk om AKGSJ skulle få för sig . . . (Nödbroms)”

  1. Jonas El said Says:

    den största kostnaden skulle väl inte vara för reparation av tågset, utan för de intäkter som går förlorade i och med att tåget är ur tjänst, eller?
    X2000 flottan äv väl så pass hårt utnyttjad av SJ. Borde det inte varit bäst om man hade kunnat beställa in ytterligare 40 X2’or? 😉

  2. Johan Says:

    drog du i nödbromsen

    • arskortguldsj Says:

      Johan,

      Onej, det är en fiktiv historia.

      Men jag kan trösta dig att min son ringde mig på direkten efter det han läst bloggen och frågade ”Pappa, du drog väl inte i nödbromsen va?”

      /Årskort Guld SJ

  3. robban nurmela Says:

    haha tåghelvete stanna ju i allafall!!!!!

Lämna ett svar till robban nurmela Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: