Ingen dusch på nattåg 1 igen (och ingen tidning)

Bara kallt vatten i duschen

Igår rapporterade jag att jag under natten hade åkte nattåg mellan Stockholm och Malmö och duschen bara innehöll kallt vatten och att ombordaren inte kunde göra något åt det ( Rapport från Nattåg 1. Ingen toa och ingen dusch – SJ ärende 1-698648284).

Inatt åkte jag samma tåg och inte heller denna gång fanns det varmvatten mer än en kort stund tillräckligt för att precis tvåla in sig. Sedan om det kallt vatten hur länge man än lät vattnet rinna.

Det är ju katastrof om man inte kan duscha och göra sig fräsch efter att sovit och kanske stigit ombord efter en varm och svettig dag och stort behov av att fräscha upp sig.

Anmärkningsvärt är att samma sak händer två nätter efter varandra speciellt som det var frågan om olika vagnar (och olika tågsätt om jag fattat tågföringen korrekt).

Även detta händelse är reklamerad  ( SJ ärende 1-698782831 ) – men vad hjälper det om man måste lämna vagnen oduschad ?

Denna gång fungerade toaletten men i gengäld fanns de ingen morgontidning.

SJ måste får ordning på sovvagnarna – Man kan inte ha 1 klass sovvagn med egen dusch och toalett där ingetdera fungerar.

Annonser

4 svar to “Ingen dusch på nattåg 1 igen (och ingen tidning)”

  1. Jonas El said Says:

    Gäsp, ingen morgontidning på nattåget, ett I-lands problem i allra högsta grad. Man kan väl annat fall leva med att ta morgontidningen i samband med nattågsfrukosten, när man kommer fram?

  2. Matts Says:

    Till Jonas: Säljer man en tjänst där morgontidning bl.a ingår är det SJs sak att leverera detta. Detsamma gäller duschen. Att avfärda kvalitetsbrister med argumentet ”I-landsproblem” är inte acceptabelt.

    Har haft funderingar på att prova nattåg i Sverige men har lagt ned dessa planer. Det beror på den undermåliga standard SJ har i förhållande till priset parat med dåliga ursäkter (ovanstående om angående tidningen hör dit). SJ säljer dyra biljetter och har rent av svårt att låta frukosten ingå om man inte betalar multum. Jämför man SJs nattågspriser med hotell och färjetrafik är det skrattretande. Att då inte få fungerande dusch och tidning – är inget annat än bedrövligt.

    Nej, detta ständiga försvarande och motiverande av allehanda brister måste upphöra. Det håller helt enkelt inte att försöka vända alla fel till positiva saker som man ”måste förstå”.

  3. Karl.Gunnar Says:

    Det händer ofta att det är problem med vattnet i duschen. Jag reklamerade en resa i februari där jag fick en kupé utan dusch trots att jag beställt en sådan, och i den kupén rann allt vatten från handfatet ut på golvet och blötte ner mina väskor och skor. I korridoren var det full översvämning så jag var inte ensam om problemet.

    Fortfarande har jag inte fått något svar på min reklamation, det är ju så att i och med att reklamationen är skickad så är den också spårlöst försvunnen från min dator till skillnad från e-posten man skickar.

    Det som retar mig mest med den uteblivna morgontidningen är att det finns någon entreprenör som fakturerar sj för att dela ut tidningar. Och Sj betalar gladeligen för en tjänst de inte får. Misstanken smyger sig på att detta fenomen finns lite var stans inom organisationen??

    • arskortguldsj Says:

      Karl Gunnar,

      När du gör en reklamation eller begär ersättning för försening får du bara som svar ett mail med ärendenummer. Kommer det inget sådant har du antingen angett fel e-postadress eller så har ärendet troligen inte nått SJ.

      För att säkerställa detta skriver jag ut alla ärenden strax innan jag slickar iväg dom. Rent praktiskt skriver jag ut dom som en pdf-fil med tex CutePdf så att det är lätt att spara dom i datorn.

      Sedan när jag fått ärendenumret från SJ ser jag till att pdf-filen får samma ärendenummer så jag kan hålla ihop all dokumentation.

      Får jag inget ärendenummer skickar jag in ärendet igen till dess det kommer ett ärendenummer vilket det gör förr eller senare.

      Hoppas att mina tips är till hjälp.

      I övrigt ha jag samma uppfattning som du.

      /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: