Spårspringsdilemma i Hultsfred

Spårspringsdilemma i Hultsfred - Gå förbi grinden eller inte gå förbi grinden

Häromveckan när jag sommarens varmaste åkte med Smalspårsjärnvägen Hultsfred-Västervik så ställdes jag inför ett spårspringsdilemma som närapå hade kostat mig hela turen på Smalspåret.

När jag kom till Hultsfred med Kustpilen stor rälsbussen på sitt smalspår en bit bort och för att kunna nå ned måste man passera en bamsegrind med ett bamselås och en skylt som klart och tydligt angav att man INTE fick passera.

Jag som tidigare har tagits av farbror blå i Åre när jag trodde att jag tog rätt väg vägrar som princip att springa spåren – i alla fall när det var så tydligt att inte ens ÅKGSJ skulle kunna hävda att han inte såg skylten.

Där stod jag och väntade och väntade men till slut insåg jag att om jag inte bröt mot skylten skulle jag inte komma med tåget. Så även jag sprang förbi grinden, över spåren och bort till rälsbussen som gick precis som jag stigit ombord i sista sekunden.

– Men skall det vara så här egentligen ?

Nu är det inte så mycket trafik i Hultsfred men det spår man passerar är ett aktivt spår och var det spår som Kustpilen som jag kom med hade kommit in på.

Det fanns ingen som helst konkret fara men det fanns inte det inte heller när farbror blå tog mig i Åre men signalvärdet av att låta resenärerna springa förbi en förbudsskylt och tillhörande låst grind skall nog inte underskattas.

Mannen på bilden stod där bara just som jag tog bilden och inte när de övriga resenärerna från Kustpilen sprang över spåren och när jag som eftersläntare sprang över och har inget med saken att göra.

Är det bara jag som hänger upp mig på småsaker? Ser man inget tåg så varför kan man inte knalla på spåren. Och kommer det ett tåg är det väl bara att stiga åt sidan – om det inte kommer ett tåg där med?

Annonser

2 svar to “Spårspringsdilemma i Hultsfred”

  1. Peter Says:

    Hej

    Var i Åre förra veckan för lite DH-cykling, fjällvandring etc. och då vi skulle åka hemmåt hade vi mycket tid över före tåget gick. Jag gjorde mig då själv skyldig till liknande företag, sprang över spåret på den yttre västra sidan av stationen, var dock inte lika mycket poliser där nu som förra året.
    Nu hade jag inte särskilt brottom men vägen via den ”korrekta” övergången hade inneburit en promenad på ca 500m.

    Följande Youtube-klipp kan vara intressant för att få ett perspektiv på hur det går till dagligen på den mest traffikerade järnvägen i världen, i Bombay.
    Spola fram till 06:40 för inslaget om spårkorsandet.

    Tack för en trevlig blogg.

    • arskortguldsj Says:

      Peter,

      Tack för länken som gav mersmak då det fanns fler intressanta filmer från Bombay producerade av BBC.

      Skall kolla på dom på nästa längre tågfärd.

      Åter tack för tipset.

      /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: