Är det någon vits med ombokningsbar biljett ?

Fullskärmsinfångning 2010-10-20 143957

Häromdagen när jag åkte med X2000 från Malmö till Stockholm i kupén hade jag sällskap av en trevlig dam som tyvärr hade missat sitt tåg ej pga av trafikstörning utan av privata skäl och nu åkte hon med nästa förbindelse.

Tyvärr hade hon icke ombokningsbar biljett men hon fick åka med på den gamla i alla fall.

Bra kundservice tyckte en medresenär.

Men stopp och belägg . . . var det rättvist mot övriga resenärer i kupén som reste med ombokningsbara biljetter där dom hade betalat extra för denna flexibilitet?

Borde dom inte få detta tillägg tillbaka då ?

Var det god kundservice eller var det orättvist mot dom som hade betalat extra för det som damen fick gratis?

4 svar to “Är det någon vits med ombokningsbar biljett ?”

  1. jonaslindh Says:

    Det händer inte så ofta att personalen gör sådana undantag, det är min erfarenhet…men visst förekommer undantag…kundservicen ska vara en blandning mellan hjärta och hjärna…..jag tycker att det är oK att göra det i vissa fall…

  2. Olof Antonsson Says:

    Det är en intressant frågeställning, men eftersom a) företeelsen sannolikt är snarare undantag än regel och b) majoriteten av medpassagerarna med ombokningsbar biljett inte kände till undantaget som gjordes, och c) om de gjort det förmodligen skulle ansett det okej, d) och att dessutom är det inte alls säkert att kvinnan hamnat på en plats en resenär som ombokat velat ha, måste blogkommentatorn i fråga anse det godtagbart.

  3. Jonas E Says:

    Vet inte riktigt varför man ska haka upp sig på såna här småsaker. Tycker bara att det var snällt av personalen att låta henne åka med på nästa tåg trots att hon missat sitt ordinarie. Tågbiljetter är väldigt dyra nuförtiden, och jag tycker bara synd att se folk missa sitt tåg (speciellt X2000), när de betalt en mindre förmögenhet för att få åka med det.
    Hur många av SJ’s resenärer reser på flexibla biljetter över huvudtaget, om man bortser från årskort?

    Att vilja kräva tillbaka pengar för att någon annan fått åka med trots att biljetten inte säger så, är precis samma sak som att när någon blir uppgraderad till 1klass från 2kl, så vill helt plötsligt alla som sitter i 1klass ha tillbaka mellanskillnaden på sina biljetter. Det går ju inte?
    Därför anser jag såna här saker enbart är passagerarens och ombordarens ensak, ingen annan bör lägga sig i.

  4. Johan Olofsson Says:

    Självklart var det rätt.
    🙂

    Det är inte riktigt samma sak att ha rätt till att få boka om sin biljett till vilket annat tåg som helst, eller att som en ynnest få följa med det närmast följande tåget – eller som i mitt fall senast, det närmast föregående.

    Tågtrafiken utsätter resenärerna för så många risker för obehag, särskilt om man reser till mindre orter med flera byten på vägen, att personalen måste ha rätt att använda sitt hjärta när det finns fysiskt utrymme för det.

    Och fysiskt utrymme fanns det väl?
    😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: