Kylslaget nattågsfrukostmottagande i Luleå

IMG_6729

Anlände idag till Luleå dvs 11.30 vilket är relativt sent för nattågsfrukost även på en söndag.

Men förhoppningen var att det trots allt skulle gå att få en kopp kaffe och en macka stegade jag in på det hotell – Best Western Arctic Hotel -som SJ har avtal om nattågsfrukost med – men det var helt omöjligt.

Man hade stängt frukosten 10.00 trots att den skall vara öppen till 10.30 på lördagar och söndagar.

Men nu var det i alla fall för sent även för den officiella stängningstiden så i princip var det kört.

Men vad som gjorde mig så upprörd är att man inte ändå kunde hjälpa till med en kaffe och en macka – man får trots allt hyfsat bra betalt av SJ för varje resenär som äter nattågsfrukost.

Så här missade man chansen att

1 Tjäna en bra slant på en kaffe och macka.
2 Göra en resenär nöjd.
3 Sprida upplevelsen att Hotel Best Western Arctic välkomnar SJ:S kunder.

Jag tycker faktiskt att det är helt otroligt hur ett hotell kan avvisa en betalanda gäst. Det är ju hotellets uppdrag att vara välkomnande till gäster och på bästa sett hjälp till med mat och husrum.

Att avvisa betalande gäster gör man helt enkelt inte – lika lite som att SJ aldrig avvisar betalande resenärer utan alltid försöker lösa problemen.

Man måste som Årskortsresenär kunna lita på ett hotell som är partner till SJ hjälper dess betalande kunder med en kaffe och en macka.

4 svar to “Kylslaget nattågsfrukostmottagande i Luleå”

  1. Tom Says:

    Hade en liknande upplevelse på Elite i Sundsvall, där frukosten enligt rummet serverades en viss tid. När vi väl gick ned var frukosten stängd tidigare pga att det var sommar. Det var dock ingen info som vi fått.

    • arskortguldsj Says:

      Tom,

      Jag råkade ut för samma på Scandic Continental i Stockholm men dom fixade frukost åt mig som den mest naturliga sak i världen och med ett leende.

      /Årskort Guld SJ

  2. sjguide Says:

    Värdelöst ställe. Deras frukost är inte ens god. En gång kom jag med tåg som hade ankomsttid vid sjutiden men var sent och kom vid nio. Då fick jag en sur kommentar på hotellet varför jag inte åt frukost direkt.

    Jag frågade då kärringen varför tågen alltid är sena, då blev hon om möjligt ännu surare.

    • arskortguldsj Says:

      sjguide,

      Det har hänt att jag fått likartade frågor på andra ställen men då har jag uppfattat dom som mera av artighet och exempel på ”småprat”.

      Men restaurangen har INGET med det saken att göra. Du kommer när det passar dig. SJ betalar restaurangen bra för frukosten så det är ingen välgörenhet från deras sida. Att fråga en tågresenär varför denna kommer sent/tidigt är samma som att fråga de egna gästerna om samma sak.

      Om frågan inte är annat än vänligt småprat så får du svara något avvikande som ”Ja, vi är alla hungriga vid olika tider och just nu skall det bli gott med frukost.” ( Fritt från Magdalena Ribbing )

      /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: