Barnas väntsal i Norrköping åter rökstuga

IMG_8141-2

Idag gjorde jag ett tillfälligt besök i Norrköping och besökte “barnas” väntsal för att arbeta lite med datorn.

Det dröjde inte lång stund förrän det kom in ett antal “ickresenärer” för att bland annat röka.

När det var klart lämnade man väntsalen inpyrd i tobaksrök och ett äldre par förmodligen med svaga lungor klagade högljutt över den starka lukten av tobaksrök.

Kan tyvärr bara konstatera att Norrköping inte ännu hunnit skaffa sig full kontroll över väntsalen.

Annonser

6 svar to “Barnas väntsal i Norrköping åter rökstuga”

  1. Michael DK Says:

    Min sparbank har i vestibulen en ”pengaautomat” – som vi väl säger både i Skåne och Danmark :-). Även om banken är stängd kan man komma in till automaten om man drar sitt bankkort i en kortläsare vid ytterdörren. Dessutom övervakas vestibulen med en videokamera.

    Ett enkelt och bra system som säkrar, att endast de som har ett ärende till pengaautomaten har tillgång till rummet. Alla med ett bankkort (inte bra sparbankens egna kunder) släpps nog in, men alla blir då också identifierade och videofilmade.

    Tekniken finns alltså. Så det undrar mig mycket varför man inte har ett liknande system vid dörrarna in väntsalarna på våra stationer. SJ’s biljetter har t.ex. en streckkod som går att avläsa. Magnetkoden på Prio- och Årskort kunde också användas.

    De som inte har något ärende i väntsalen har nog ytterst sällan ett Priokort eller en giltig biljett. Jag tycker i och för sig synd om dessa personer och deras trista liv. Men det är inte Järnhusens/SJ/Andra trafikbolags jobb att hållet värmestuga för socialt belastade personer. Det är ett uppdrag för de sociala myndigheterna.

    //Michael

    • arskortguldsj Says:

      Michael,

      Den kanske viktigaste invändningen är att det är så mycket spring ut och in att det är lätt att ”hänga” med någon legitim resenär som kan öppna dörren.

      Sedan är faktiskt mötande också i behov av väntsalen så jag tror att den i och för sig goda tanken kanske inte fungerar helt ut i praktiken.

      /Årskort Guld SJ

  2. Michael DK Says:

    Jag håller for en gångs skull inte med dig. Orsaker:

    1) De ”legitima” resenärerna vill antagligen göra ett bra jobb som dörrvakter. Och skulle de utsätta för påtryckningar/hot från obehöriga som vill in i väntsalen, har vi med ett brott att göra. Bara att ringa polisen i så fall.
    2) Ja, mötande har också behov av en väntsal. Men i dag står de hellre utanför i kylan om väntsal är ockuperad av rökande missbrukare m.m. Poängen är att mötande då ingen väntsal har! Var jag ”legitim” resenär inne i väntsalen hade jag också vett nog till att släppa in en ensam mötande, om denne liknar en person som är ute i ett legitimt ärende.
    3) Skall detta fungera måste stationerna delas upp i väntsal (uppvärmd med bänkar) och en ouppvärmd bänklös passage till och från spåren (gärna utomhus). Biljettautomaten måste också stå i passagen.
    4) Det viktigaste är kanske att det inte brukar krävas mycket före oönskade personer söker sig bort från stationen. Blir det bara lite besvärligare än i dag så drar man sig till annan plats. Särskilt om kommunen samtidigt öppnar en värmestuga för dessa personer någon annanstans.

    Hur vore det med att göra försöket i Norrköping?

    //Michael

  3. Andreas Says:

    När man upptäcker dessa oönskade gäster, vem kan man kontakta? Har Järnhusen någon jour eller är det bara polisen som gäller? Någon som vet?

    • arskortguldsj Says:

      Andreas,

      Nja, nu var det väl ingen akut livsfara men blir det för stökigt är det 112 som gäller.

      Sedan kanske dom ringer Bevakningsbolaget som är dom som bevakar stationen.

      /Årskort Guld SJ

  4. Karl-Gunnar Says:

    Kanske man kunde göra som SL, inrätta ett nummer man kan ringa om situationen upplevs som otrygg, men inte så allvarlig så att man vill ringa 112. Från SLs hemsida saxar jag:

    Trygghetscentralen sover aldrig
    Trygghetscentralen är öppen dygnet runt, året runt. Sammanlagt arbetar åtta operatörer här. Operatörerna förfogar över kollektivtrafikens alla ordningsvakter och ser till att hjälpen kommer när tryggheten är hotad.

    Uppgiften är att snabbt förse personer som befinner sig i en hotfull eller våldsam situation inom SL-trafiken med trygghetsresurser i form av ordningsvakter, poliser och trafikledare.

    Det är framför allt personer som arbetar i SL-trafiken som kontaktar trygghetscentralen men det går även att ringa hit som privatperson. Du når trygghetscentralen genom att ringa 020-120 25 25.

    Trygghetscentralen förfogar inte bara över ordningsvakterna, utan vakar också med videoteknikens hjälp över ett antal tunnelbanestationer.

    Så når du trygghetscentralen
    Ring trygghetscentralen om du vill rapportera om hot, våld eller klotter. Ring 020-120 25 25.
    Är situationen riktigt hotfull vänder du dig naturligtvis i första hand till polisen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: