Snabb kompensation för korglutningsproblem

IMG_8099

Idag inträffade det som ofta händer nämligen att korglutningen inte fungerade i 1 klassvagnen.

Jag reklamerar regelmässigt när korglutningen är ur funktion och det är synnerligen besvärande så även denna gång planerade jag för det.

Men efter en stund kom den trevlige ombordaren och delade ut värdekuponger på 100:- till alla resenärer.

Jag tror att detta är smart för då lämnar resenärerna tåget med positiva känslor av resan som dom sedan berättar direkt till de som möter när dom kom fram.

“Du vet, korglutningen fungerade inte men vi fick 100:- av SJ som kompensation och jag köpte lite godis att njuta av på resan – det var jättebra!”.

Jag vet att jag får samma ersättning när jag reklamerar men då infinner sig inte den positiva efterkänslan på samma sätt som när jag får ersättningen direkt när bekymret uppstår.

Så detta är kanske en mycket bra lösning – både för resenärerna men framförallt bra för SJ.

10 svar to “Snabb kompensation för korglutningsproblem”

  1. Joakim Says:

    Ah, smart jobbat, kväva glöden innan det ens blivit en eld av det hela! Det är så man skall handskas med störningar! 🙂

    • arskortguldsj Says:

      Joakim,

      Javisst, gissa vad man berättar om på jobbet imorgon och på klassmötet på tisdag och . . .

      Bra jobbat!

      /Årskort Guld SJ

  2. Camilla Says:

    Jag har aldrig varit med om trasig korglutning, kan du inte filma någon gång? Om det är något som går att visa vill säga…

    • arskortguldsj Says:

      Camilla,

      Självfallet!

      Jag har alltid filkamera med mig och det är i de flesta fall enkelt att filma.
      Skall göra det nästa gång det händer.

      /Årskort Guld SJ

  3. Andreas S Says:

    Om man försöker resonera lite rationellt kring det hela, kan man ju tänka att ”tid är pengar”:

    Om det tar, säg, 15 min att göra reklamationen (nej, att fylla i formuläret går förstås snabbare, men att t ex leta upp det, ”ladda mentalt” inför, man kanske behöver starta datorn endast för detta osv) och man kan tänka sig att en timme är värd 200 kronor (en inte helt konstig timlön), så kostar ju faktiskt själva ifyllandet 50 kr. Och då är kompensationen nu bara värd 50 kronor, eftersom 50 av de 100 går till att täcka upp ”kostnaden” då jag fyllde i formuläret 😉

    Kort sagt, man kan även någorlunda strikt (inte bara ”det känns”) motivera att det faktiskt är mer värt att få kompensationen på plats 🙂

  4. Camilla Says:

    Snällt av dig! 🙂

    Föressten, har du inget att göra en dag på Stockholm C så kan du ju bege dig till spår 16 och gå ”norrut” på perrongen, mot Karlberghållet.
    Försök sedan att tyda skyltarna om när nästa tåg ska komma, vart den ska (värst när det står Märsta och Bålsta) och även om det står en ny tid.

    Fotade bilden nedan idag, står tre meter från tavlan.
    Från det här hållet ser man eventuell försening. Står man och kollar på samma skylt från andra hållet 5 meter bort så ser man inte när tåget ska komma, ev. försening, men man ser destinationen om man sätter sig på huk.

    Har för mig att skyltarna på spår 15 också är rätt skymda.

  5. By Says:

    Idag var korglutningen ur funktion i klass 2, men inte kom det någon springande med värdekuponger till oss i boskapsklassen 😉

    • arskortguldsj Says:

      By,

      Det som hände i 1 klass var nog bara ett undantag.
      Jag kan inte påminna mig att det ägt rum tidigare.

      Så du får reklamera som de som satt i 1 klass. 🙂

      /Årskort Guld SJ

      • Jonas J Says:

        Jag har varit med om det någon enstaka gång och tycker det är ett utmärkt initiativ av ombordaren. Tyvärr är jag inte lika övertygad om att SJ:s inkompetenta ledning tycker det är en så där superbra idé.

Lämna ett svar till arskortguldsj Avbryt svar