Årskortguld SJ testar – Nattågsfrukost i Örebro

IMG_1434

Mina tester av nattågsfrukost fortsätter och idag har jag varit i Örebro och First Hotel Örebro som ligger 4 minuter från stationen.

Skall redan från början säga att det är ett mycket bra frukostställe som ligger en trappa nere i “kajutan” som har tydligt marint motiv vilket kan tyckas lite apart med tanke på att Örebro ligger mitt i landet.

Men frukosten var alldeles utmärkt och höll väldigt hög kvalitet och med några små spännande överraskningar som färska apelsiner som man kan pressa i en glänsande maskin.

IMG_1432

En annan “specialitet” är ägghalvorna med majonnäs och räkor som brukar finnas på mera traditionsenliga smörgåsbord.

IMG_1430

Allt var fräscht och serverades på ett trevligt glatt porslin som kändes piggt på morgonen.

IMG_1441

Äggröran som jag alltid testar och som kan avslöja frukoststället var helt perfekt och smakade väldigt gott.

Så betyget blir 5 gafflar av 5 möjliga med speciell stjärna för det trevliga bemötandet – det riktigt kändes att man brydde sig om gästerna och var stolta över ge dom en bra start på dagen. Ler

Örebro och Hallsberg ligger visserligen i samma landskap men vad det gäller nattågsfrukost är det många, många mil emellan.

Annonser

10 svar to “Årskortguld SJ testar – Nattågsfrukost i Örebro”

  1. Michael DK Says:

    Även om man bara skall till Hallsberg tycks det alltså vara ett klokt val att fortsätta till Örebro. Om man alltså jämför frukosten på Hotell Stinsen med frukosten på First Hotel Örebro.
    //Michael

  2. ettpendlarliv Says:

    Ah, där har undertecknad ätit frukost ett par gånger! Och, jag måste hålla med om att frukosten håller hög standard.

    Minns jag inte fel har de t o m Lönnsirap till pannkakorna, något som brukar skvallra om klass. På det hotell jag åt på igår hade de inte lönnsirap (vilket direkt drar ner mitt betyg). Det enda jag tror jag saknade med First hotel Örebro var att antalet sillsorter var något begränsat, helt klart ett minus i min bok. Överlag har jag för mig att utbudet av fisk var något begränsat på frukosten, men där kan mitt minne svika mig lite.

    Generellt brukar jag bedöma kvaliteten på frukosten genom:
    Lönnsirap till pannkakorna
    Sillutbudet
    Utbudet av fisk generellt till frukosten
    Påläggen
    Valmöjligheten av bröd

    Men överlag en mycket bra frukost och det personliga bemötandet på hotellet måste jag hålla med om och frukostmatsalen är väldigt trevlig.

    /Ettpendlarliv
    (som i sin ungdoms glansdagar arbetade på hotell)

  3. JANREM Says:

    Blir alldeles snurrig av dessa tågtidtabeller. Hur går nattågsvagnen till Örebro? Är det tåg 87 från Duved? Tåget verkar komma till StockholmC mitt i natten, men hur kör det sen??

    • arskortguldsj Says:

      Janrem,

      Försök inte att förstå nattågen om du inte måste för det är bland det svåraste att få grepp om.

      Skälet är att nattågen består av delar som kopplas till och ifrån efter olika schema som dessutom ändras över tiden.

      Men svaret på din fråga är dock rimligen enkel.

      Nattåget till Duved består av en del som kommer från Göteborg och går till Stockholm där man kopplar till nya vagnar och så går hela tåget upp till Duved strax före midnatt. Vagnarna som kopplas till i Stockholm står tillgängliga redan från 21.00.

      I Duved vänder tåget och går tillbaka nästa natt och kommer till Stockholm ”mitt i natten” där det åter delas upp och en del stannar i Stockholm och resten går via Västerås – Örebro – Hallsberg ned till Göteborg.

      Resenärer till Stockholm åker med fördel i några av ”Stockholmsvagnarna” som ställs upp och som man kan vara i fram till 07.00. De sista timmarna står dom dessutom stilla så man sover bra då.

      Om ”Stockholmsvagnarna” är fulla men det finns plats i ”Göteborgsdelen” av tåget kan man naturligtvis åka där men då måste man av mitt i natten innan tåget går vidare till Göteborg.

      Denna variant är inte så särskilt kul men man kan ju alltid åka en bit till och sedan vända hem med annat tåg från Västerås/Örebro/Hallsberg.

      Nattåget till Luleå är bara ett tåg som går Göteborg – Stockholm – Luleå men kommer till Stockholm 2 timmar innan Duvedtåget dvs redan 21.00 så även på detta tåg kan Stockholmare komma ombord då.

      Tåget till Narvik delar sig i stället i norr i Boden där ena halvan går ned till Luleå men en ny halva från Luleå kopplas till och går med till Narvik.

      På återresan görs samma sak fast tvärtom.

      Dessa tåg är ”stomtågen” men sedan går det extratåg under vissa helger till tex Malmö men dom lämnar jag till kanske någon annan gång.

      /Årskort Guld SJ

    • sjguide Says:

      Det kör via Västerås till Örebro och fortsätter sedan till Hallsberg och stambanan till Göteborg.

  4. Thomas K Ohlsson Says:

    Angående det maritima:

    Nu undrar jag om du inte sovit på geografilektionen igen…
    Örebro ligger vid Hjälmaren (ja nästan i varje fall) och är en sjöfartstad med anor!

    Vem har inte hört talas om Hjälmarsnipan och Hjälmargösen? Den senare är så berömd att jag till och med sett den på en meny i Uppsala.

    • arskortguldsj Says:

      Thomas,

      Jag har minst tre bar bortförklaringar – men ingen riktigt bra.
      Bara att erkänna sin djupa brist vad det gäller Närkes geografi.

      Tack för att du gjorde det ”aparta” alldeles normalt.

      /Årskort Guld SJ

  5. Den Gamle Emigranten Says:

    Thomas, nu hann du före mig, men som gammal Örebroare måste jag också få framhålla hamnstaden Örebro. Både Lillån och Svertån rinner ut i Hjälmaren varifrån man sedan kan ta sig vidare till bland annat Stockholm.

    När jag var mycket ung gick det ångbåtar, Örebro I, Örebro II och Örebro III i trafik från hamnen i Örebro till Stockholm. Nere vid hamnen kunde man även köpa färsk fisk från fiskarna som kom från Vinön blan annat, för att inte förglömma vinöpotatisen, som var något speciell. Det gick under en tid även en rundtursbåt från hamnen inne i Örebro. Man fick uppleva slussning nere vid Slussen på väg ut i Hjälmaren.

    I Lillån låg det på min tid mängder av små privatbåtar, Pettersonbåtar, med vilka man for ut på Hjälmare och längre på lediga stunder.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: