Allvarliga servicebrister på dagens 92:a

IMG_1483

Åker idag med mitt favorittåg och kan konstatera allvarliga servicebrister vad det gäller min 1 klass kupé.

Det fanns handdukar bara till en person istället för två ( hand + duschhandduk ).

Det saknas tvål och schampo.

IMG_1485

 

Det saknas plastpåse till papperskorgen i duschrummet.

IMG_1482

Totalt tre allvarliga servicebrister i en 1 klass sovvagn – det är tyvärr inte acceptabelt och tyder på brister i städrutinen.

16 svar to “Allvarliga servicebrister på dagens 92:a”

  1. ISS TraffiCareanställd Says:

    Handduk (Liten) och Badlakan (stora) heter det. Beställer varje vecka själv!

    • arskortguldsj Says:

      ISS TraffiCareanställd,

      Tack.

      Jag funderade faktiskt vad jag skulle skriva innan jag postade inlägget men nu vet jag bättre – till nästa gång.

      Kanske du beställde en Handduk (Liten) och Badlakan (stora) för lite idag. 🙂

      /Årskort Guld SJ

  2. ISS TraffiCareanställd Says:

    Nope, 92:an är ju Sodexos ansvar sen SJ Norrlandståg tog över. beställer bara till Överliggningar, men det är samma sängkläder och handdukar/badlakan som vi beställer.

    • Markus II Says:

      När man ändå har en ISS TraffiCare på… tråden(?) så vill jag passa på att fråga. Vet man hur ofta filtarna i Liggvagn byts ut (tvättas)?

      • arskortguldsj Says:

        Markus II,

        Bra fråga som jag tagit upp med SJ ( på Facebook ) och man har lovat att återkomma.

        Skall dock säga att jag inte har upplevt detta som något problem men jag kollar numera status på kuddar/filtar vid varje resa och jag lovar att återkomma med en redogörelse då jag har statiskt säkerställt underlag.

        Inatt bli det troligen Stockholm – Malmö så jag samlar på mig data löpande.

        Men som sagt var – jag absolut inga underlag för några som helst klagomål/synpunkter hittills.

        /Årskort Guld SJ

      • ISS TraffiCareanställd Says:

        Markus II: Har inget svar på det men skall försöka kolla upp det och meddela detta så ett nytt blogginlägg får skrivas om det. 🙂 På överliggningarna skall dom tvättas en till två gånger per år ungefär men där används dom bara till dom som vilar, dvs som har kläder på sig. Självklart tvättas dom om dom är mer skitiga med!

  3. Markus Says:

    Kan meddela att gårdagens 94:a hade en förstaklass sovvagn där varken toalett eller dusch fungerade och de som hade kupér i den fick gå 3 vagnar bort föra tt kunna gå på toa.

    Så du slapp ju detta iaf…

    • arskortguldsj Says:

      Markus,

      Bedrövligt!
      En 1 klass sovvagn skall ha dusch och toa.
      När det hände mig tidigare steg jag bara av och vägrade åka (och reklamerade).

      /Årskort Guld SJ

    • ISS TraffiCareanställd Says:

      Så tråkigt men tyvärr är det väl detta som händer när ledningen söker ställen att spara pengar på vilket drabbar resenärerna, men tror nog att personalen gör allt de kan under den tid man har på sig.

  4. Markus II Says:

    När man ändå har en ISS TraffiCare på… tråden(?) så vill jag passa på att fråga. Vet man hur ofta filtarna i Liggvagn byts ut (tvättas)?

  5. Mattias Says:

    Sen så var det väl inte sååå allvarligt. Du reste ensam? Hade du bokat för två? Vet du kan ta med dig en kompis på ditt kort – men städ måste ju veta i förväg. Handdukar fanns så det räcker och du kanske bokat ensam kupè? Man kan väl alltid fråga om en extra handduk ifall det fattas? Och du använde väl inte hytten för att sova? Du steg av i Stockholm.

    • arskortguldsj Says:

      Mattias,

      Jag tror att det är SJ:s mening att det skall finnas handdukar till alla resenärer i hytten, likaså tvål och schampo samt plastpåsar i trådpapperskorgen.

      Ja, jag kan ta med extra resenär i hytten och sådan vare sig behöver eller skall förbokas.

      Det fungerar även alldeles utmärkt att resa helt obokat med årskortet men det innebär naturligtvis chansning för det kan vara fullbokat. Men de gånger jag gjort det har det fungerat alldeles utmärkt.

      Men hade det inte funnits plats hade det blivit sittvagn men den risken tog jag.

      Men är du osäker på något av detta kan du gärna fråga någon som jobbar på SJ.

      /Årskort Guld SJ

  6. JANREM Says:

    Helt riktigt av dig att notera avvikelser. I vårt land är det tyvärr fortfarande fult att ställa krav, man trampar ju alltid nån på tårna som de e så synd om. Även om det kan tyckas vara bagateller är det ju RUTINERNA som inte verkar funka..nästa gång kan det ju gälla exvis bromsarna..eller är det okkså en bagatell?? Stå på dig årskortguld!!

  7. Apachez Says:

    Vore ju på plats om någon valfri chef inom SJ skulle kunna kommentera just detta bloginlägg, tex försöka sig på en förklaring kring vad som gått snett (eftersom SJ verkar ha satt just detta i system på senare tid)?

  8. Karl-Gunnar Says:

    I sammanhanget tar jag också upp svårigheterna med att leverera morgontidningen. Detta fungerar nästan aldrig vid ankomst från Malmö till Stockholm, medan det ofta fungerar på sydgående rutt. Fungerar det på andra nattågslinjer?
    Vem får betalt för att dela ut tidningar i Stockholm år ut och år in utan att göra jobbet?

    • arskortguldsj Says:

      Karl-Gunnar,

      För morgontidningar gäller enligt SJ att de finns på tågen ”till/från Jämtland samt Malmö-Stockholm och omvänt”.

      Vem som får betalt för att dela ut morgontidningar men inte gör det vet jag inte men självfallet skall du reklamera bristen.

      Jag brukar vara inne på Stockholm C i tid för ankommande nattåg från Malmö så jag skall ta en koll och se hur det fungerar/inte fungerar.

      ( Undrar vad man menar med ”omvänt” i citatet ovan )

      /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: