Varför tillägg för resa Göteborg – Köpenhamn ?

IMG_4885

Har man Årskort Guld har man kunnat åka Göteborg – Kastrup men nu måste betala extra ( ca 150:- ) på vissa avgångar tex 05.57 och 07.27?

Tidigare kunde man åka till Köpenhamn med Öresundståget men detta togs sedan bort i samband med att man höjde priset ( och Resplus tillkom ).

Men nu kan man inte åka till Köpenhamn annat än från Stockholm där första tåget är i framme i Kongens By först 11.23.

Håller SJ på att dra sig ur trafiken till Köpenhamn ?

Jag vet att det hela grundar sig att SJ måste lämna ifrån sig sina X31K till DSBFirst.

Men jag känner en allt större olust över att man hela tiden ”knipsar” bort trafik ur årskortet som Ånge – Bräcke med MittNabo, trafik över länsgränser med Tågkompaniet och nu trafik över bron till Köpenhamn.

Eller lite förenklat – Varför blir det färre och färre flingor i flingpaketet?

Annonser

4 svar to “Varför tillägg för resa Göteborg – Köpenhamn ?”

  1. Jonas J Says:

    Varför tillägg för resa Örebro-Hallsberg?

    Precis som ÅKGSJ har SJ tydligen satt i system att avgiftsbelägga vissa resor bara för att tjäna en extra slant. Jag kan inte tolka det på något annat sätt.

    Precis som exemplet ovan kan du i dagsläget inte boka biljetter trafik INOM länet med Tågkompaniet. Jag felanmälde detta i januari, men fick då svaret att ”man inte visste”, ”det kanske är något fel” alt ”man jobbar säkert på det”.

    Jag vet var felet ligger: Det ligger till exempel på dagens avgång 911 i 1 klass där en klick överbetalda gamla SAS-medarbetare som företräder SJ Service Academy och ska till Eskilstuna på ”konferens”. Vad har dessa lära SJs personal när de inte ens själva kan använda papperskorgar eller hålla tyst om egna åsikter om organisationen? Pinsamt!

    SJ personal och organisation är mer värt än så.

    Där har du problemet med din resa; ÅKGSJ!!!

    • kalle Says:

      Ha,ha, det där med Service Academy var ju ganska träffande. Men när det gäller vem som tjänar på indragningarna är det nog inte SJ… Det blir ju de andra bolagen som får sälja fler biljetter på berörda sträckor. Hur som helst är det kunden som kommer i kläm. SJ har nog aldrig varit så bra på att förhandla har jag en känsla av. Att man ändrar mitt i en tidtabellsperiod och låter kunden betala låter ju inte bra.

      //Kalle

  2. sjguide Says:

    Skulle inte SJ fixa nåt samarbete med DSB First så att man kan fortsätta resan med Ö-tåg kostnadsfritt?

  3. JANREM Says:

    Går det inga bussar från Malmö till Köpenhamn som resplusdelen gäller på?? Då för man som ”bonus” åka på ovansidan på bron.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: