Tidig påstigning på nattåg på Centralen – Snurrigt

IMG_3182

SJ Norrlandståg har lite oväntat dragit in den tidiga påstigningen på nattågen till och från Malmö vilket skapat kraftfulla reaktioner från resenärerna.

Därför backade SJ Norrlandståg redan efter någon dag och skulle återkomma till vad som gällt tidigare.

( Tidig påstigning på tågen till Storlien är inte längre aktuellt då tåget går redan 21.22 )

I torsdag var jag nere på Stockholms Central för att se hur det fungerade med den tidiga påstigningen på nattåget till Malmö och kunde bara konstatera att det var snurrigt värre.

På stortavlan stod det att man kunde gå ombord på tåget klockan 21.00 och att incheckningen skulle ske vid utgången till spår 10.

IMG_3181

Men ingen incheckning fanns och inget tåg att åka med fanns inne och var ens spårsatt.

Mötte även en barnfamilj som campade på golvet i stora hallen med alla mjukisdjuren i stället för att sova i sina sängar på nattåget.

Snurrigt är knappt ordet !

Annonser

10 svar to “Tidig påstigning på nattåg på Centralen – Snurrigt”

  1. Karl-Gunnar Says:

    Jag inväntade nattåget härom dagen (kvällen) för att , som det stod på biljetten kliva ombord kl 21. Jag fick tillbringa 2 timmar med mycket bagage i centralhallen. Då tåget väl kom in 22.50 bad jag att bli få incheckad så jag skulle hinna få åtminstone några timmars skönhetssömn innan avstigning i Hässleholm, men se det gick inte för sig: ”Visering sker i kupen!” Mycket riktigt, när jag väl somnat in väcks jag av knackningar och en uppmaning att visa biljett och årskort.

    Jag noterar att sj backat och nu ska det gå att stiga ombord kl 22 i Malmö, men inget nämns om tidigare incheckning i Stockholm på sj hemsida. Om man inte klarar av detta så kommer det att betyda slutet för nattågen mot Malmö, det fungerar möjligen för de som reser nån enstaka gång, men vi som reser varje vecka vill komma fram utsövda.
    Jag funderar allvarligt på att kräva återlösen av mitt årskort.

    Jag anar att nattågen inte går med vinst, och att detta är första steget mot en nedläggning, vem vill betala 2000 kr för att sova några få timmar? Nu kommer det i alla fall att snabbt avfolka åtminstone förstaklass-kupéerna.
    Synd på ett bra koncept!

    • arskortguldsj Says:

      Karl-Gunnar

      Det är både ett märkligt beslut och kanske ännu mera märkligt hanterat och jag måste säga att jag är genuint förvånad hur det kunnat bli så fel.

      Jag vet att SJ har större ambitioner än så och jag skulle kunna gissa att maninternt säkert har en hel del djupa diskussioner.

      Du skall naturligtvis reklamera och kräva en rejäl ersättning – ej enbart för själva kvalitetsförlusten – utan även för att hjälpa SJ att skapa en stark intern signal att här har man trampat snett, mycket snett.

      Önskar dig lycka till!

      /Årskort Guld SJ

      • sjguide Says:

        Jag skickade in reklamation på förra veckans resa och skrev
        ”…med anledning av detta kräver jag tillbaka en väsentlig del av biljettpriset!”

  2. vonBossBitch Says:

    Märklig är åxå att vi som jobbar på SJ inte har fått någon som helst information. Att incheckning inte längre var möjlig fick vi veta av en kollega som skulle resa med nattåget. Vi vet absolut ingenting, och det är väldigt pinsamt att bemöta upprörda resenärer i den här frågan. Mvh

    • arskortguldsj Says:

      vonBossBitch,

      Sådant skall inte – men kan naturligtvis alltid hända.
      Men just detta är väldigt dåligt hanterat – både internt och externt.

      /Årskort Guld SJ

    • Anonym Says:

      ”Vi som jobbar på SJ” har visst fått informationen, både via mejl och intranät. Vad du jobbar som vet jag ej, och visst händer det att man missar att informera om ändringar, men just detta har kommunicerats ganska väl till personalen (åtminstone till vad jag jobbar som).

      Oavsett vilket så är det som du säger fruktansvärt pinsamt att berätta för en kund att hen inte kan kliva ombord på tågets utgångsstation förrän 22:38 och ska ha klivit av 05:57.

  3. vonBossBitch Says:

    Anonym, jag är ingen slarver med mejl och intranät. På intranätet hittar jag inget, och mejlen läser jag. Men vi översvämmas ju av mejl hela tiden och uppenbarligen har jag missat det. Nu ska jag leta vidare på intranätet. Mvh

    • Anonym Says:

      Förlåt mig, vonBossBitch, det var verkligen inte min mening att anklaga dig för slarv! Som du skriver får man massor av information hela tiden, så det är lätt att missa något. Var du jobbar vet jag som sagt ej heller, men där jag jobbar har vi fått mejl om förändringarna.

  4. Karl-Gunnar Says:

    Till Anonym.
    Det är värre än så: Tåget avgår från Stockholm 23:14 och visering sker (kanske) tidigast 23:30. Sedan anländer tåget Hässleholm 04:45, hur mycket sömn kan det bli? Nu kan man ju åka med till Malmö och sedan åka vidare därifrån om man vill sova lite mer förstås.
    Intressanrt att detta som du säger kommunicerats internt inom sj, men man glömde helt bort kunden! Ett sms hade räddat mig från att vanka på Centralen i två timmar och gett mig tillfälle att boka om till dagtåg.

    • Anonym Says:

      Det har sagts att SMS ska skickas ut till berörda resenärer – om så faktiskt skett hoppas jag så klart, men vet ej. Oavsett vilket är det en kraftig försämring av nattågskonceptet – jag har själv rest med det och det är ingen höjdare att sitta påklädd med biljett i hand i väntan på visering när man bara vill sova.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: