Kraftigt nedklottrat SJ Öresundståg i Kalmar

IMG_5942
( Klicka på bilden för video )

När jag i torsdags steg av mitt SJ Öresundståg som jag åkt med från Alvesta till Kalmar upptäckte jag att nästan hela tågsättet var nedklottrat.

För mig är det obegripligt att SJ kan tillåta sig att köra omkring med ett sådant nedklottrat tåg som riskerar att förstöra dess varumärke.

Jag vet att tåget kommer från DSBFirst med det körs av SJ som SJ-trafik så det är SJ:s som ansvarar för tågen på sträckan.

Bästa sättet att bli av med klottret är att inte köra med nedklottrade tåg.

Annonser

12 svar to “Kraftigt nedklottrat SJ Öresundståg i Kalmar”

  1. Jan Kivisaar Says:

    Nja, jag vet inte om jag vill säga att SJ ansvarar för tågets utseende bara för att de ansvarar för tåget på just den sträckan. Allt underhåll (städning, tvättning, reparationer etc) sköts ju av DSBFirst.

    Det enda SJ kan göra är att vägra köra vagnen vidare, men det känns inte särskilt hållbart.

    Utöver detta håller jag helt med om klotter i allmänhet. Som förare skulle jag gärna utrustas med en sprejflaska för att förstöra ”konstverken” och ”taggarna”, så att de åtminstone inte var intakta till dess tåget kan åka in på sanering.

    • arskortguldsj Says:

      Jan,

      De jag tycker mest synd om egentligen är dom som jobbar på tågen för ”klottret” häftar också fast på deras arbetsplats och nedvärderar yrket eftersom det associeras med nedsliten slum.

      Jag noterar när jag fotar gravt nedklottrade tåg att resenärerna på sin höjd rycker på axlarna medan tågpersonal inte så sällan blir irriterade över mitt fotade. Kanske för man skäms över sin arbetsplats – och med viss rätta.

      Så – kanske mest för de som jobbar på tågen – driver jag frågan om nerklottrade tåg.

      För jag kan ju alltid stiga av och ta ett annat tåg.

      /Årskort Guld SJ

      • Jan Kivisaar Says:

        Håller helt med första stycket!

        För mig får Du gärna fortsätta att fotografera och uppmärksamma problemet. Ju snabbare vi kan få bort det, desto bättre.

        Att mina kollegor skulle irritera sig på Ditt fotograferande förstår jag inte. Såvida de inte trodde att Du var ”en i gänget” som ville avbilda och sprida det till ”konstnärskretsarna”. Det händer inte sällan efter en nygjord ”målning” att det står någon och fotograferar när tåget är på väg ut från bangården på morgonen, för att kunna visa andra att deras senaste arbete är ute och ”rullar”. Fast Du verkar ju inte direkt tillhöra målgruppen. 🙂

        Beklagar de många citationstecknen, men de kändes nödvändiga.

  2. Den Gamle Emigranten Says:

    Är du säker på att det inte är medvetet målat på det viset. Det ser verkligen proffsigt ut. Jag vet att det här i USA åtmintone har funnits transit system som medvetet målat sina fordon i graffiti design för att undvika nedklottring.

    Förlåt en avvikande personlig åsikt, men jag tycker inte tågsättet är fult.

    • arskortguldsj Says:

      Den Gamle Emigranten,

      Nej, tåget var nerklottrat.

      Som jag ser det är det egentligen inte frågan om det är snyggt eller inte utan att det är ägaren som bestämmer hur tågen skall se ut och inte några enskilda personer som målar tågen.

      Sedan är klotter ofta inkörsporten till annan vandalisering och annan brottslig verksamhet.

      /Årskort Guld SJ

  3. Apachez Says:

    Det är dock skillnad på klotter och graffiti och här ser det mer ut att vara graffiti.

    Vilket i mitt tycke med med tanke på färgvalet är betydligt snyggare än det som tex SL själva utsmyckar tvärbanevagnarna med då och då (vilket i SL’s fall handlar om ren kommersialism… its all about the money).

    Fast oavset om det handlar om klotter eller graffiti så är det lite märkligt att det inte finns saneringsstationer som tågen kan glida igenom för att få all färg borttagen på ett par minuter? Å andra sidan har SJ så dålig trackrecord gällande tider att man gör allt man kan för att iaf ha några procent tåg som går rätt tid? 😛

  4. Alex Oscarsson Says:

    Är ju Dsb som kör o inte sj..

    • arskortguldsj Says:

      Alex,

      I praktiken är det ett DSB tåg men på just den sträckan är det SJ som ansvarar för tåget.
      Kanske lite av hårklyveri men det är formellt SJ:s tåg.

      /Årskort Guld SJ

  5. gäst Says:

    Tyckte det där såg riktigt fint ut, kul med färg!!

  6. Sprängarn Says:

    Årskortguldsj skrev:

    ”Sedan är klotter ofta inkörsporten till annan vandalisering och annan brottslig verksamhet.”

    Skulle jättegärna höra vad du grundar detta på?

    • arskortguldsj Says:

      Sprängarn,

      Det är den allmänna uppfattningen om man googlar ämnet även om det finns uppfattningar om motsatsen.

      Ur Wikipedia om Graffiti:

      ”Inkörsport till grövre brottslighet?
      Ett av argumenten mot lagliga graffitiväggar och utställningar har varit att graffitin, utöver att locka till mer olagligt målande, även fungerar som en inkörsport till grövre brottslighet och missbruk. På uppdrag av SL, SJ och Skandia genomfördes ett forskningsprojekt vid Stockholms universitet i syfta att belägga detta. Man fann dock inget sådant samband.( Blomgren, Stina och Frelin, Anders, ”Forskare slår hål på graffitimyt”, DN Kultur 2001-10-15 )

      /Årskort Guld SJ

  7. Johan Says:

    ”Det är den allmänna uppfattningen” att man inte ska försöka hitta på argument som det inte finns någon fakta bakom

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: