"Djävla sinneslöst"

IMG_6228
Arkivbild

Var i morse inne hos SJ Biljettförsäljning i Malmö för att hämta lite biljetter och "råkade" höra följande diskussion mellan en yngre dam med ung dotter och en försäljare.

– "Hej, vi kommer med nattåget från Berlin och skall vidare till Stockholm och vårt tåg går om drygt en timme. Men det skall gå ett tåg alldeles snart så kan vi ta det så vi slipper vänta en timme i onödan?"

– "Ni har köpt icke ombokningsbara biljetter så det går tyvärr inte."

– "Men varför skall vi vänta en timme i onödan?"

– "Man behöver en viss marginal mellan tågen och en timme är inte helt fel"

– "Men nu kom vi i god tid från Berlin så varför kan vi inte åka med ett tidigare tåg?"

– "Därför att ni har valt att köpa icke ombokningsbara biljetter".

– "Djävla sinneslöst"

Därefter lämnade kvinnan med sin dotter butiken i vredesmod.

Min första reaktion är att man får vad man betalar för och damen borde inse att hon inte betalt extra för flexibilitet.

Men sedan började jag fundera en gång till – Det är inte hon som ville ändra utan det var så att tåget kom tidigare än planerat och då spelar det väl ingen roll vilket tåg hon åker med. Bara hon och dottern kommer iväg.

Kanske det helt enkelt var "Djävla sinneslöst" ?

I alla fall kan man se det hela från två håll men denna gång möttes man i alla fall inte.

(Som vanligt vill jag påpeka att jag kan minnas samtalet fel och att jag absolut inte vill antyda att personalen hos SJ gjorde fel. Jag vill bara illustrera hur saker och ting kan upplevas – lite olika.)

Annonser

6 svar to “"Djävla sinneslöst"”

  1. Lokförardagar Says:

    Det är väl för det mesta bäst att följa dom regler som finns, det tjänar nog dom flesta på i längden. Skulle mamman och dottern ha fått som dom velat (eller för den delen om folk skulle ha fått åka gratis på bussen bara för att dom MÅSTE hem, men utan att ha pengar, osv, osv) är det ju alltid någon annan som får betala, i form av högre biljettpriser.

    Annars kunde SJ kanske slopa att det kostar extra för extra flexibilitet om man ändå kan omboka utan problem utan att ha betalat för det.

    Som du säger, man får vad man betalar för, och det är väl riktigt. Känner man för en högre flexibilitet får man väl betala för det, det ska väl inte andra behöva betala för? Dom kunde väl köpt en helt ny biljett kanske? En timme är ju inte mycket att bråka om i vilket fall.

    Så din första reaktion var allt riktig. 🙂

  2. sjguide Says:

    Hade de svart prio? Då kan de åka med vilket tåg som helst samma dag utan ombokning.

  3. Jan Viderén Says:

    Har också funderat på det där. Om det finns plats på det tåg som skulle gå inom kort, då är det väl bara fördelar för SJ med att placera dem på det i stället? Då finns det en chans att någon annan resenär som bokar sent köper platserna på det senare tåget? Men visst, jag förstår att det skulle bli administrativt jobbigt för SJ att tillåta ombokningar hur som helst…

  4. Suran Says:

    Men de hade ju ingen väntetid att tala om! Flyger jag t ex så vill jag ha minst en timme mellan planbyte så man vet att man hinner. Om jag sedan måste sitta i gaten i 50 minuter så gör inte det så mycket. Sen håller jag helt med Lokförardagar om att om de nu måste åka med tidigare tåg fick de väl köpa biljett till det.

  5. Joel Gustafsson Says:

    Jag skulle vara glad att nattåget kom i tid. Om nu nattåget kom på den beräknade tiden så skulle hon kunnat sett till att boka det tåg hon ville åka nu. Och om nattåget skulle vara försenat så får hon ju åka med det tåg som går närmast p.g.a. att tåget är försenat. Nackdelen är ju att chansen att de skulle få sitta i närheten av varandra är ganska liten.

  6. michaeleriksson Says:

    Frågan är om tågbundna biljetter är bra överhuvudtaget. I Tyskland (där jag numera bor) köper man biljetter efter destination och tågtyp och kan sedan ta valfritt tåg (om tågtypen inte är för ”hög” för biljetten). Vill man säkerställa en sittplats köper man en platsreservering för 2 (?) Euro extra—och förlorar vid ett tågbyte just dessa 2 Euro (samt ingår en risk att få en ståplats).

    Under antagandet att man har ett system med tågbundna biljetter måste man sedan fråga sig vad denna byråkrati tjänar till: Om det finns platser på det tidigare tåget skadar man ingen, medan passagerarna tjänar nästan en timme var. (En så kallad Paretoförbättrin: Några får det bättre; ingen får det sämre.)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: