Varför används 1 klass som “fångtransport”?

MVI_4143

Jag åker 430 i vagn 1 i 1 klass som är nästan helt tom och sitter i "kupén". På plats 49 utanför sitter en utländsk luffare med dragspel som inte har pengar till biljett och inte heller hade avsikt att betala.

Nu skall han bli avslängd i Katrineholm men dit är en timme och jag behöver gå på toaletten men vill inte lämna bagage och dator i kupén.

Så antingen måste jag packa ned allt i ryggsäcken igen eller försöka hålla mig . . .

För inte lämnar jag allt obevakat när det sitter lätt aggressiv resenär utan pengar på platsen bredvid.

Men varför skall man alltid använda 1 klass som "fångkupé" för resenärer som inte vill/kan betala  för det är inte första gången ?

PS: Jag fick hjälp av den trevliga ombordaren som “vaktade” mina grejor under det jag gick på toaletten.

5 svar to “Varför används 1 klass som “fångtransport”?”

  1. Jan L Says:

    Alltid och alltid… När jag åkte senast åkte fripassageraren ut från första klass med buller och bång och fick stå i en vestibul mellan Nässjö och Mjölby. Dessutom vaktad av en bister ombordare.

    • arskortguldsj Says:

      Jan,

      Ja, men man brukar sätta dom i 1 klass för där är det mindre antal resenärer där.

      /Årskort Guld SJ

  2. Lennart Says:

    Kan de va så djävliga? 🙂 Jag trodde att SJ:s kunder var viktigare än fripassagerare. Dålig stil.

  3. JANREM Says:

    Undrar om det ingår en trerätters..för fripassagerare i 1á klass på X2000??

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: