Skall det verkligen vara så här ?

IMG_5579

Idag hade LSG missat att få med sig mat till 1 klass resenärerna på mitt X2000 tåg.

Sådant kan hända och det finns en bistro ombord så man svälter inte ihjäl men här kommer det underliga . . .

Resenärerna fick som kompensation 100:- i värdecheck att handla för som kompensation för en middag som man betalat 129:- för och som SJ inte kunde leverera.

Men om en resenär betalat 129:- för en vara som man inte får så skall man väl ha minst 129.- tillbaka – och då kontant och inte som värdecheck?

Om jag går tillbaka till min ICA Maxi affär därför att fläskfilén är skämd för att förpackningen gått sönder får tillbaka alla pengarna kontant plus 25:- som kompensation för att man inte kan leverera.

Men SJ drar av 29:- och ger tillbaka pengarna i form av en värdecheck som man bara kan handla på tågen för.

Men – skall det verkligen vara så här ?

Annonser

29 svar to “Skall det verkligen vara så här ?”

  1. Anders Lind Says:

    Att man ger en värdecheck stör mig inte nämnvärt iofs, men den skall definitivt vara på fulla beloppet.

  2. Jan Viderén (@videren) Says:

    Det där låter som SJ 😉

  3. Apachez Says:

    Hade du ärligt talat väntat dig något annat? Det är ju trots allt SJ vi talar om här =)

  4. Annika Wimnell Says:

    Ja, det tycker jag var märkligt!
    Hur tänkte dom här? Inte alls, eller så har någon som inte förstått fått i uppdrag att handlägga detta!

  5. Palm Says:

    En sak har jag lärt mig, det är att aldrig sluta förvånas. Men nu tar dem ju ändå priset i dåligt kundbemötande. Ser det som självklart att ni borde fått hela beloppet tillbaka, åtminstone.

  6. Joakim Says:

    Du skall kunna få resterande 29 kr tillbaka vid en reklamation, värdechecken finns till för att kunna åtgärda situationen åtminstone delvis direkt på plats vid t.ex. sådana situationer.

    • arskortguldsj Says:

      Ja, det får jag säkert men jag klarar mig. Tänkte mera på de övriga resenärerna som inte reser på årskort guld.

  7. hampus60 Says:

    Köp något extra, något gott att dela med någon i bistron. Det finns trevliga damer där som aldrig slutar att prata. Jag har träffat flera stycken. Jag tror inte någon från första klass följer med.

    • arskortguldsj Says:

      Tack för tipset. -:) Jag klarar mig men jag tänkte i första hand på de övriga resenärerna som inte reser med årskort guld.

  8. Alexander Says:

    Lustigt, själv fick jag en värdecheck på 300 kr för min uteblivna mat ikväll på tåg 447. Kan dock bero på att jag beställt vegetarisk mat och därmed endast fick tre torra ostfrallor (de sista tre vegetariska varorna som fanns på tåget), de andra som beställt mat fick en fralla och en räkmacka som lastats på i Katrineholm.

    • arskortguldsj Says:

      Så mycket har jag aldrig fått när min vegetariska rätt uteblivit. Å andra sidan fick jag ”vanlig” istället. -:)

  9. Lars Helmin (@larshelmin) Says:

    De lever väl i sin lilla företagsvärld så du fick väl måltidsvärdet exkl mo(m)s 🙂

    • arskortguldsj Says:

      Jag reser helt privat som pensionär och årskortet är köpt för egna beskattade pensionspengar utan ”subventioner” från någon. -:)

  10. oskar Says:

    Hejsan,

    Frågade du personalen på tåget om detta?

    • arskortguldsj Says:

      Bra fråga men det var faktiskt först när jag kom hem som jag kom på det märkliga med det hela. Efterklokheten har nu fått ett ansikte. 🙂

  11. Joel Gustafsson Says:

    När SJ inte kunde servera ”Stor frukost” som kostar 96 kr fick jag 50 kr i värdecheck samt en hel flaska juice istället för ett glas. Personalen sade att du får kontakta kundtjänst, vilket jag gjorde och fick sedan 150 kr ytterligare i värdecheck.

  12. Håkan Says:

    Ersättningsnivån ska i detta fall vara 150:-

  13. Markus Says:

    Inte helt sällan används värdechecken som en omedelbar kompensation på plats, och man förväntas sen göra reklamation i vanlig ordning.

    • arskortguldsj Says:

      Aha, det visste jag inte. Men är det inte enklare för alla att reglera allt på plats? Kunden slipper reklamera, kunden blir nöjd och SJ slipper hantera reklamationen vilken förmodligen kostar cirka 100:-.

      • Joel Gustafsson Says:

        Och fler i kundtjänsten kan jobba med att svara på frågor från resenärer. Problemet är väl att de inte kan betala ut kontanter på tåget (?), något som jag egentligen vill ha.

      • arskortguldsj Says:

        Jo, men om man får lite kuponger ”med råge” så tror jag dom flesta är nöjda med det. Är man inte det kan man alltid reklamera i efterskott.

  14. Roger Says:

    Självklart skulle du ha fått minst 150 kr i värdecheckar. Dessa redovisas sedan (bokningsnummer ska anges, samt underskrift av resenären), vilket innebär att kompensation redan är gjord, du kan då inte reklamera via Kundtjänst och få kompensation en gång till! Snabbt (nåja…) åtgärdat ombord, mindre problem för dig som kund. Så är det tänkt!

  15. Jonny Says:

    Men får inte du gratis mat på ditt årskort även i bistron????
    Allså hade du kunnat gå och hämta va du vill ha där. Så varför kompensation i form av värdecheckar? Bara hämta annan mat va du vill ha väl.

    • arskortguldsj Says:

      Jomenvisst, och som jag skriver så var det inget problem för mig men för andra resenärer som hade betalat 129:- för maten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: