Är detta bra service ?

IMG_3867

Häromdagen upplevde jag något som resenärer ofta mailar mig om och som gör mig väldigt fundersam.

Det var en dam bredvid som hade beställt trerättersmåltid och denna gång var det Pocherad Kummelfilé med vitvinsås – en av mina absoluta favoriter.

Till denna rätt rekommenderades – naturligtvis – ett vitt vin ur SJ:s utmärkta sortiment men när resenären begärde det så hade man bara rött vin kvar.

Visserligen är det tillåtet att dricka rödvin till kokt eller rättare sagt pocherad fisk men det är helt klart ingen höjdare.

Så damen backade det röda vinet och hemföll sig åt mineralvatten med citron – ett inte oävet alternativ för oss som inte dricker vin på tågen.

Men hon var klart besviken över att hon inte kunde få vitt vin som rekommenderades och hade lyft denna i sig alldeles utmärka rätt ännu en nivå.

Men så hade jag ett ärende till bistron och vad fann jag där – jo en massa flaskor vitt vin ?

Men då undrar jag varför ombordaren inte kunde ha hämtat några flaskor vitt till resenären i bistron ?

Detta är absolut ingen engångsföreteelse utan jag får ständig mail från resenärer om detta som jag upplever som inte alldeles olösliga problem.

Så man kan undra om detta att erbjuda rött vin till fisk med förevändning att det vita vinet är slut när man har fullt av vitt vin i bistron är god service ? – Jag tycker i alla fall inte det.

18 svar to “Är detta bra service ?”

  1. Kim Huldén Says:

    Kunde varit snäll och tagit med lite vitt till damen medans du ändå var där. 🙂

    • jankai Says:

      Tänkte faktiskt det och en av mina resenärer som skrev till mig brukar göra det och en gång bjöd han hela vagnen.

      Men jag avstod faktiskt av följande skäl och här får jag be dig tro mig – jag har sagt och håller fast vid att jag inte dricker alkohol när jag reser – så jag ville helt enkelt inte köpa ”ut något” för att inte förstöra denna sanna bild av mig.

      Sedan är jag luttrad av att bjuda folk på tågen då jag gjort det flera gånger och man inte velat ta emot det jag bjudit på vilket resulterat att jag står där bara och ser dum ut.

      Kanske svepskäl kan du tycka men så är det. -:)

  2. Roger Says:

    Håller med! Urusel service!

  3. Michael DK Says:

    Mais c’est un scandale Monseiur Barre!!!

    (Berömt citat av den franske kommunistledaren George Marchais. Mycket underhållande man – också utan jag förstår allt: http://www.youtube.com/watch?v=nUd-c4QSpmE&feature=watch_response)

    //Michael

    • Michael DK Says:

      Denna brist i servicen gör att jag också måste svara med ett utdrag från ”Grevinnan och betjänten”:


      James: Little bit of North Sea haddock, Miss Sophie.

      Miss Sophie: I think we’ll have white wine with the fish.

      James: White wine with the fish? The same procedure as last year, Miss Sophie?

      Miss Sophie: The same procedure as every year, James!

      James: Yea!

      Vitt vin till fisken? ”Yes please! The same procedure as every year, SJ!

      Dinner for One: http://www.youtube.com/watch?v=b1v4BYV-YvA

      //Michael

  4. Jonas Says:

    Har tidigare haft en flerårig tradition om att testa alla nya trerätters som serverats på SJ:s avgångar, med just vinalternativet – eller i vissa fall rekommenderad öl.

    Detta slutade jag emellertid med för några månader sedan då jag råkat ut för exakt samma händelse som ovan tre (!) gånger på rad! Så var det med den traditionen och lika bra det, då jag varken gillar när jag själv eller andra dricker alkohol på tåget.

    Personer blir högljudda och jag glömmer kvar grejer…

  5. JANREM Says:

    Kanske SJ borde skicka sin ombordpersonal lite oftare på studiebesök till DB eller TGV. Tror inte att motsvarande händelse hade uppstått där..??

    • Jonas Says:

      …eller kanske börja fundera hur SJ Service Academy och personalpolitik används i organisationen? Problemet ligger högre upp i organisationen – är min åsikt.

  6. Fredsson Says:

    Jag läser inlägget och förstår och håller med till stor del. Dock kan jag som själv arbetar ombord säga att man i vissa tillfällen (vet inte om det var så här) har en hel del mat att servera och många vill äta på samma gång. Då är det tyvärr svårt att hinna springa iväg till Bistron gällande vin, öl eller annat. Sedan kan det även vara så som du nämner i ett annat inlägg att tåget går från Stockholm mot Malmö, är det då så att många vill äta direkt så blir det ofta stressigt just för att du vet att du vid Norrköping måste vara klar med en hel del och kunna lämna över till Malmöpersonalen. Jag tror att problemet är att man ofta får för lite tillbehör till Första klass. Vid vissa tåg så vet man innan att man kommer att sälja en hel del vin eller öl och då kan man försöka hämta i Bistron i förebyggande syfte men ibland så vet man inte det. Alltså så hade det varit bra om det fanns mer att erbjuda i Första klass. Jag försöker självklart alltid att så gott som möjligt hämta saker i Bistron om det finns tid just för att det blir otroligt mycket bättre service.

    • arskortguldsj Says:

      Fredsson,

      Det är säkerligen som du skriver och att lösningen kan vara andra rutiner så att resenärerna får det vita vin eller annat vitt vin som rekommenderas till fisken och omvänt rött till kötträtterna. Kanske inte heller så kul att inte kunna servera den typ av vin som rekommenderas.

      /Årskort Guld SJ

  7. Kalle Says:

    Jag upplever det som personrelaterat, många ombordare gör ett bra jobb, eller det som kan förväntas kan jag tycka. MEN det finns på tok för många som sitter och myser i bistron när dom har 1kl. Man ser dom nästan inte i 1kl på hela resan, när man knallar iväg till bistron så ser man ombordaren chillar med kollegor och dessutom går ut på perrongen och drar några bloss i uniform. Känns lite så där..

    • Jonas Says:

      +1 till Kalles inlägg.

      Exakt så är tyvärr problemet på flera sträckor till exempel mellan Norrköping och Stockholm. Hur många gånger får man överhuvudtaget sin biljett visiterad i 1 klass om man kliver på i Katrineholm. En gång av tre?

      Sedan finns det förstås ombordpersonal som gör ett toppenjobb (Fredsson säkert en av dem), men tyvärr är det dåliga som folk minns och pratar om. Precis som man berättar för kollegor att tåget var sent, men aldrig när det var i tid.

  8. JANREM Says:

    Men om det nu är så att man har ett koncept att servera mat i 1á klass vid sittplatsen inklusiver vinrättigheter verkar rutinerna mycket märkliga när det uppstår sådana här situationer. Fungerar inte tillbehören blir totalintrycket en flopp å då kan man lika gärna sluta med sin matservering vid sittplatsen.

    • Jonas Says:

      Janrem: Jag har också länge varit inne på det spåret – att det är lika bra att de slutar servera mat. Trist förvisso, men det är så enkla saker som man misslyckas med gång på gång så man undrar faktiskt om viljan ens finns hos SJ. Högt prioriterat är det inte!

Lämna ett svar till Jonas Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: