Ej legitimationskrav för alla SJ biljetter

IMG_1069

Ofta och senast idag hörde jag på uppropet att man säger att man kräver legitimation till alla biljetter då de numera är personliga.

Detta är dock fel då tex återköpbara biljetter och biljetter köpta med SJ Priopoäng inte är personliga och ej heller kräver legitimation.

Kanske man kan säga "Då de flesta av våra biljetter är personliga och kräver legitimation vill vi be er att om ni reser på sådan biljett ha legitimation till hands vid när vi går igenom tåget och kontrollerar era biljetter."

Ingen stor fråga – men det gör inget om man är korrekt . . . -:)

Annonser

14 svar to “Ej legitimationskrav för alla SJ biljetter”

  1. André Bäckström Says:

    Jag har jobbat ombord, och jobbar nu med liknande situationer dagligen. Så jag känner att jag måste komma till tågvärdens försvar.

    Alla förstår uttrycket ”alla”.
    Dock räknar sig alla till den lilla gruppen ”vissa”.

    Så om ”vissa” eller ”några” inte behöver visa ID så kommer ingen att vara beredd med sitt ID-kort.

    Det är enligt mitt tycke i detta fallet bättre för alla parter att tågvärden helt enkelt bortser från att matcha biljett mot ID i de få fall där det inte behövs.

    • jankai Says:

      André,

      Du har en poäng som du skall ha credd för – absolut. Fast medge att det hela är lite problematiskt i alla fall?

      /Årskort Guld SJ

  2. Jonatan Gonte Kindh Says:

    För övrigt måste jag yttra en viss aggression mot legitimationskravet som sådant.

    Dels rent principiellt, men också rent praktiskt, det är inte lite störigt när man verkligen ute i sista minuten och står och knappar in namn på biljettautomaten…

    (Sen visst, jag får skylla mig själv som är sent ute, men till vilken nytta ska maskinen sinka mig genom att kräva personuppgifter några minuter före avgång?)

    • Mattias C Says:

      Om du blir Prio-medlem så får du namnet förifyllt om du stoppar in kortet inna du köper biljetten!

      • Jonatan Gonte Kindh Says:

        Oh yes, när det fungerar.
        Det är ett flertal gånger maskinen bara stått och laddat en lång stund efter att jag satt in kortet, för att sen ge upp… :/

        But still, det känns som att hela syftet med namn på biljetten spelat ut sin roll när köpet görs i automat en kort stund före avgång, så ens om upplägget i sig vore rätt borde de kunna skippa det då…

  3. JANREM Says:

    Krångel- och byråkrat-sverige…behöva visa leg utomlands??..knappast..

    • Mattias C Says:

      För vissa biljetter får man ju visa även utomlands, DBs BahnCard kunder måste visa leg exempelvis då dessa rabbattkort är personliga.

  4. Anders Lind Says:

    Jag måste säga att det är inte ofta om ens någonsin som man blir tillfrågad om leg. I början visade jag det samtidigt som biljetten, men sen tänkte jag att ombordaren får säga till om han/hon vill se

  5. Jonas Says:

    Är inte priopoängbiljetten personlig?

    Man måste ju i alla fall vid bokningen fylla i en mantalskrivning för att sedan legitimera sig vid utlämningen.

    • arskortguldsj Says:

      Nej.

      Detta då man lätt kan lösa in biljetten till fulla poäng innan resan påbörjats och sedan direkt ta ut en ny i det nya namnet.

      Biljetten är med andra ord mer återbetalningsbar än den normala återbetalningsbara biljetten då man får tillbaka hela beloppet/poängen medan man med återbetlningsbara ( och ombokningsbara ) inte får tillbaka bokningsavgiften.

      Så om Kalle som har biljett inte kan resa är det bara att avboka den på direkten och låta Nisse åka på en ny bokning med de poäng som rullade tillbaka direkt på ”poängkontot” där man bokade av Kalles biljett.

      • Jonas Says:

        Då känns det ju ännu mer relevant att SJ Resebutik i Västerås jämt är otrevlig mot min svärmor och noggrant avkräver legitimation. Fullständig idioti, men allt handlar ju om att SJ öppnat upp en svart marknad med sitt korkade biljettsystem.

  6. Tommy Says:

    Bättre med legitimationskravet än benkoll. Har också årskort och reser en hel del en gång råkade jag ut för att en väldigt stressad tågvärd på ett x2000 skulle försöka ropa ut det på engelska och så ”all people need to show ticket and legs”

    Tommy

  7. Egon Sjölund Says:

    Sån här är det:

    Opersonliga biljetter: Kan Återbetalas-biljetter som hämtas ut i biljettautomaten eller biljetter du fått uskrivna på riktigt biljettämne från SJ:s eller vanliga resebyråers resebutiker.

    Personliga biljetter. Alla flexibiliteter: Kan återbetalas, kan ombokas och kan ej återbetalas när de är utställda som ”biljettlösa alternativen: ” mobilbiljett och e-biljett för egen utskrift eller för andra operatörers (Arlanda Express, Öresundståg, Kustpilen m.fl. ”egenutskriftsbiljett”.

    • arskortguldsj Says:

      Egon,

      Detta står som jag ser det inte på http://www.sj.se men det är faktiskt så det fungerar i praktiken vilket jag noterat och lite funderat över.

      Bokar man en biljett som är återbetalningsbar ( alla jag bokar på årskortet är det även om beloppet är 0:- ) så kräver bokningen namnuppgifter om man skall ha ut biljetten på annat sätt än som alternativet ”Hämta ut”.

      Och det finns naturligtvis logik bakom detta.

      Tack för att du förtydligade detta med personliga biljetter och att du dessutom nu rätade ut för mig varför just krav på namn kom upp när man inte skall hämta ut biljetten/får den hemsänd och utskriven på riktigt biljettämne.

      /Årskort Guld SJ

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: