Restidsersättning för pendlare med periodkort

IMG_8366-1

Många resenärer reser med olika former av abonnemang som månadskort, pendlarkort och årskort och blir ofta sena utan att komma över den officiella gränsen på 60 minuter för vilken man enligt EU-reglerna kan få ersättning.

Många tror att man därför inte kan får ersättning enligt restidsgarantin men det är absolut möjligt enligt EU-reglerna.

Fullskärmsinfångning 2011-11-10 144806

Om operatören som tex SJ inte har angivit några ersättningsbestämmelser får det bli en prövning från fall till fall.

Så upplever du att du ofta blivit försenad eller tåg blivit inställt kan du sålunda ändå få ersättning enligt EU-reglerna.

Vad du skall göra är att ta reda på hur ofta ditt tåg blivit försenat eller inställt vilket du tex kan göra via siten Sena Tåg där du kan se förseningar och inställda tåg på valfria sträckor.

Även SJ har uppgifter på förseningar på sin hemsida där du kan hitta de uppgifter du behöver. ( Punktlighet )

Gör sedan en beräkning av förseningen och en rimlig uppskattning av hur mycket den är värd med hänsyn vad du erlagt för dina resor minus eventuellt redan utbetalda restidsersättningar.

Gör sedan en en allmän reklamation via SJs hemsida och bifoga underlag och önskemål om ersättning och om du önskar den kontant eller som värdebevis för att köpa nya biljetter/kort.

Tips är att att vara så kortfattad, konkret, relevant och saklig som möjligt så blir det lättare och snabbare för SJ att ta ställning till dina krav.

Ett annat tips är att göra en sådan här reklamation efter en hyfsat lång reseperiod tex efter ett halvårs eller ett års resande så att det blir meningsfulla belopp att betala ut.

Notera att SJ och andra operatörer ibland med automatik kompenserar resenärer som ofta drabbas av förseningar och då kan du rimligtvis inte begära ersättning utöver detta.

Notera att ovanstående gäller alla tågoperatörer i Sverige utan begränsning och ej bara SJ.

Annonser

3 svar to “Restidsersättning för pendlare med periodkort”

  1. vonBossBitch Says:

    Det finns resenärer som satt detta i system, att kolla upp vilka tåg som varit sena. De begär restidsgaranti för tåg de faktiskt inte åkt med. Jag tycker att det är fel och fult gjort av dem.
    Nu kommer det säkert att bli fler, du har ju många läsare av din blogg, som f ö är hygglig.
    Mvh.

  2. sjguide Says:

    Nja, nu tror jag det blev smått tokigt igen. Har man ett årskort/regionalkort/månadskort etc gäller SAMMA tidsgränser för resegaranti som för enkelbiljett. Alltså 30 respektive 60 minuter. Hur mycket du får tillbaka beror på vilket kort du har och vad det kostade. Alla regler finns på SJs hemsida.

    • jankai Says:

      Nej, förutom detta har man möjlighet att få ersättning för ofta förekommande störningar/inställda tåg om man har abonnemang typ periodkort och årskort.

      Det är därför som SJ och SL förra vintern kompenserade resenärer som råkat illa ut.

      Detta är en regel som jag tror inte så många uppmärksammat men är viktig att tänka på om man ideligen drabbas av mindre förseningar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: