Åkte häromdagen med X2000 och hade som vanligt bokat tyst avdelning och såg jag fram emot att kunna sova en liten stund efter en intensiv dag spå spåren.
Ombordaren mötte mig samtidigt som jag nådde min plats så jag visade mitt årskort och allt var i ordning.
Samtidigt noterade jag att damen som satt bredvid pratade i mobiltelefon så jag vände mig till ombordaren och frågade honom ” Är detta inte tyst avdelning ? ” samtidigt som jag tittade på den mobilpratande kvinnan.
”Ja, det är så det är . . . ” blev svaret och så gick han – och kvinnan fortsatte att prata på – men hon slutade dock tvärt när jag sa till henne.
Jag vet att SJ inte kompenserar resenärer om bokat tyst avdelning om det inte är tyst där utan hänvisar till personalen ombord på tåget att reda ut detta vilket jag också tycker är alldeles rätt.
Men när dom sedan bara går finns det inget mer än att göra än att själv säga till.
Sedan fick jag inte heller min beställda Trerättersmat så det var säker inte denne mans allra bästa dag.
november 19, 2011 kl. 5:41 e m |
Det var kanske denna kvinna
http://www.tjuvlyssnat.se/mellersta-sverige/%E2%80%A6och-sa-star-det-gang-pa-biljetten-men-jag-vill-aka-tag
november 19, 2011 kl. 6:22 e m |
Stefan,
Den var bra den . . . .
/Årskort Guld SJ
november 19, 2011 kl. 10:59 e m |
Suck :-(. Väl vetande att det ligger ganska djupt i svensk kultur att man till varje pris skall undgå konflikter, .
Det var dock bra att du hittade ”din inre dansk” och fick damen att tystna!
november 20, 2011 kl. 5:24 f m |
Dom som inte tar reson hotar jag frankt med att slänga av vid nästa station. Det brukar hjälpa.
Danskar slänger jag av direkt utan att vänta till nästa station för dom är ju vana vid konflikter. -:)
Bara skämtar -:)
november 20, 2011 kl. 12:37 e m |
Känner tyvärr väl igen detta förlopp, inklusive den saknade trerättersmenyn och tror det i stort beror på vem som jobbar och vilken sträcka man åker. Trist – då jag får ett genuint intryck att SJ både jobbar intensivt med att få fram roliga menyer och att informera om de tysta avdelningarna på tågen. Men en svag länk får den starkaste kedjan att brista…
Men i de flesta fallen får man bra service av SJs duktiga personal och det ska SJ, med dess personal ha en stor eloge för!
november 20, 2011 kl. 1:04 e m |
Håller med att servicen normal inte bara är bra utan helt enkelt väldigt bra.
Det är därför tragiskt när det inte fungerar för det fördunklar – ehuru dock bara för en kort stund – det superbra insatser som görs dag ut och dag in.
november 20, 2011 kl. 5:08 e m |
Har lyckats klara mig ifrån högt konverserande resenärer i tyst avdelning. Men i veckan upplevde jag hur irriterande högfrekvent hamrande på ett tangentbord är, när det inte finns något som stävjar oljudet. En äldre dam påpekade sedan att det skulle vara tyst, med svaret att ”Det gäller bara konversationer”
Datoranvändaren packade efter att tag i hopp sitt och flyttade till en annan vagn och lugnet var åter ett faktum.
november 20, 2011 kl. 5:33 e m |
Nja, är det för mycket brukar jag säga till men ibland får det vara.
Det finns ingen egentlig regel att stödja sig på så man får ta det lite försiktigt.
Men huvudproblemet är nog att de flesta som pratar gör det för att man tror att man får det och att tyst avdelning innebär en litare tystare del av tåget lämpligt för just samtal och framförallt mobilsamtal som kan vara jobbiga att genomföra när det är lite stökigt runt om.
Dom inser ofta inte att anledningen till att det är tyst är att alla andra just – är tysta. -:)
november 21, 2011 kl. 5:26 e m |
Bibliotekstystnad ska det vara!
november 21, 2011 kl. 5:29 e m |
Nähä . . i alla fall inte som biblioteket i Haninge Kulturhus. När är det ett herrans liv. ( Men jag förstår vad du menar och håller med )