Idag försenade ÅKGSJ ett X2000 tåg

IMG_2286

Det låter väldigt allvarligt och kanske det var men även om jag var den som såg till att tåget blev sent var jag inte grundorsaken.

För när jag bordade tåg 472 i Hallsberg i morse noterade jag att något inte stämde med drivenheten längst bak.

Något satt lite löst och stack ut från taket på drivenheten och då jag hade kameran med mig tog jag snabbt ett antal bilder innan jag steg ombord.

Väl på väg twittrade jag bilden till en god vän på kör X2000 och frågade vad som var trasigt och fick rådet att meddela personalen vilket jag gjorde.

Sedan stannade vi 10 minuter extra i Flen så att lokföraren kunde kolla på plats vad som var tokigt varefter färden fortsatt till Stockholm.

Nu gick det att köra med den lösa delen men som med allt som har med tåg att göra så gäller det att säkerheten alltid kommer först.

Så ursäkta alla övriga resenärer på tåg 472 – det var jag som försenande er resa med 10 minuter – för säkerhets skull.

10 svar to “Idag försenade ÅKGSJ ett X2000 tåg”

  1. Jan Svendsen Says:

    Mycket bra gjort, säkerheten får alldrig åsidosättas.
    Det är tur att vi har vakna resenärer som dig.
    Ha en riktigt trevliga helg Jan-Erik.

  2. Mrs G Says:

    Du är mig en rackare du 🙂 Ständigt på väg mot nya mål, härligt!

    Kram Mrs G

  3. Mrs G Says:

    Precis som jag också vill att det ska va-full fart framåt!

    Kram Mrs G

  4. Joel Gustafsson Says:

    Är det någon av Er som vet ngt om att Intercity-tåg har internet?
    För bla Intercity-tåget 572 från Stockholm med slutstation Sundsvall den 20 december har nämligen internet enligt SJ:s bokningssystem. Sundsvallstågen brukar ju som sagt vara X2000 men vid jul har vissa avgångar byts ut mot Intercity, dock med exakt samma restid. Värt att nämna är att restiden mellan Stockholm och Sundsvall har ökat då i och med fler tåg på sträckan Gävle-Sundsvall. Detta tåg körs endast med 2 klass vagnar. Kan det vara x2000 utan 1 klass vagn?

    • jankai Says:

      Joel,

      Jag skall kolla detta närmare men man kommer att köra vissa X2000 turer men X40 och då man inte har ugnar mm på X40 kör man det under konceptet IC dvs matservering.

      Hur man löser det är sedan en annan fråga då X40 inte har någon form av servering.

      Det blir kanske serveringsvagn som man gjorde längs med västkusten när man fick lämna tillbaka sina X31K tåg.

      Dock har ju X40 ett alldeles utmärkt SJ Internet Ombord så det kommer det i så fall att finnas.

      Men detta med 1 klass låter märkligt.

      Men jag skall som sagt var kolla och återkomma.

      /Årskort Guld SJ

    • jankai Says:

      Joel,

      Nu har jag kollat och det är IC med internet och servering dvs X40. Dessutom finns 1 klass som vanligt.

      /Årskort Guld SJ

  5. Joel Gustafsson Says:

    okej. tyckte att jag bara såg en 2 klass skylt vid detaljerna men jag hade uppenbarligen fel. tack för info om att det är x40-tågen som kommer köras

Lämna en kommentar