Nytt försök att åka med Skandinaviska Jernbanor

vlcsnap-2011-12-15-13h30m44s33

Igår skulle jag åka med Skandinaviska Jernbanor och deras tåg Blå Tåget men det gick inte särskilt bra så idag gjorde jag ett nytt försök.

Denna gång åkte jag från Stockholm till Uppsala som tar 45 minuter och går direkt.

Resan går i gamla bekväma vagnar i blå plysch men man märker att dom varit med en lång tid och är inte lika pietetsfullt renoverade som motsvarande vagnar hos Veolia och Tågab.

IMG_4428

Det var ett tiotal resenärer ombord men några av dessa var vanliga Uppsalapendlare om “råkat” ta fel tåg.

Servicen och kundbemötandet ombord upplevdes som ointresserat och frånvarande.

Återresan med SJ Regionaltåg ( “Uppsalapendeln” ) var en helt annan upplevelse i professionalism och kundbemötande.

Vad som förvånar mig både från gårdagens försök till resa och dagens tur hur man inte ens gjorde försök att skapa en positiv reseupplevelse.

När Tågab lanserade sin nya linje mellan Karlstad och Göteborg öster om Vänern visade Tågans ägare Lars Yngström runt på tåget, bjöd på fika trots att det var en helt vanlig resa.

För försöker man etablera sig på en marknad måste man ju jobba med att överträffa i stort sett allt.

Annonser

10 svar to “Nytt försök att åka med Skandinaviska Jernbanor”

  1. Olof Antonsson Says:

    Äntligen! Ett reportage från det mytomspunna tåget.

    Besökte du restaurangvagnen? (med enligt sägnen tillhörande kock)

    Alla Veolias vagnar är väl inte så här trevliga? De jag åkt i har varit liggvagnar som med uppfällda britsar körts som dagtågsittvagnar.

    • arskortguldsj Says:

      Olof,

      Nej, Jag uppfattade den inte som öppen och så var det en så kort resa.

      Stämmer säkert att alla Veolias vagnar inte håller lika fin standard som den jag åkte med men den och Tågabs var i alla fall bättre än Skandinaviska Järnbaners men det var inte fråga om några större skillnader.

      Dock fick man intryck av att man inte hunnit klart med renoveringen eller kanske inte haft tid/råd att göra allt som borde göras.

      Men jag vill upprepa att det var trevliga, bekväma och tysta vagnar.

      /Årskort Guld SJ

  2. John Påsse Says:

    Hej Årskort Guld SJ !
    Lite märkligt att du upplevde Skandinaviska Jernbanors vagnar som sämre då dessa renoverats av SJ och gick endast ett par år för dem sedan innan dem ställdes av?
    Vagnarna har väll sedan frächats upp ytterligare samt försets med elutag och internet.
    Tråkit att servicen inte var på topp, det borde den varit eftersom deras tåg tar längre tid och ofta har samma pris/ dyrare än SJ 1kl.
    Konceptet bygger ju på hög service dessutom
    Jag tycker du ska ge dem en chans till!
    Kanske vänta till slutet av Januari, då ska de väll vara väl inkörda och ”varma i kläderna”?

    Tack för en trevlig blogg och inlägg i SJK Postvagnen!

    Önskar dig en riktig God Jul och gott nytt år!
    / John Påsse

    • arskortguldsj Says:

      John,

      Självklart skall dom få fler chanser som alla andra operatörer.

      Nu var det inga större skillnader i status på vagnarna men i alla fall jag upplevde som sämre än Veolias och Tågabs men som sagt var – det var inga avgörande skillnader. Men jag uppfattade Skandinaviska Jernbanor som ett premiummärke och det levde man inte upp till.

      Tågets internet var alldeles utmärkt och supersnabbt och utan all besvärande inloggning. Nu var jag bara enda användaren men det trådlösa internettet var en stor positiv överraskning.

      I övrigt tack och trevlig helg. 🙂

      /Årskort Guld SJ

  3. Karl Gunnar Says:

    Reste du på årskortet, eller fick du betala?

  4. Linda Walkenström Says:

    Hej!
    Tråkigt med din upplevelse på resan!
    Till nästa resa hälsar jag dig varmt välkommen till restaurangvagnen där vi bjuder på kaffe och hembakta kakor, samt även möjlighet till att äta något från vår meny.
    Vi har alltid öppet!
    Så jag hoppas vi ses,
    Vänligen Linda Walkenström, kökschef på Blå Tåget

    • Jonas Says:

      Bra där, Linda!

      Observant att ta ÅKGSJ inlägg på rätt sätt och inte tjura ihop och krypa ihop till försvarsställning. Jag önskar dig och dina kollegor samt företaget lycka till. Det enda riktigt tråkiga i sammanhanget är att inte Årskort Guld gäller på era avgångar, men jag ska ändå ta en rejäl titt på era tåg nästa gång jag ser dem på centralen.

  5. Olof Antonsson Says:

    Kommer med fascination att följa SJ:s (bättre förkortning av nämnda företag efterlyses) utveckling, misstänker att det inte bara är jag som ytterligt gärna vill att konceptet med träinredning + riktiga fåtöljer + riktig restaurangvagn skall fungera.

  6. Peter Overödder Says:

    Åker med Blå Tåget för första gången. Och har ingenting att anmärka på denna resa. Tvärtom tycker jag att servicen är strålande. Visst kan man ha höga krav och förväntningar, men då blir priset därefter. Själv valde jag att åka med BT eftersom det är enklare med fast pris än att jaga priser på SJ’s hemsida. All heder till de personer som vågar konkurrera med SJ.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: