Andra julresan – Buss till Umeå med förhinder

IMG_5317

Som jag berättade tidigare skulle jag efter julhelgen resa tillbaka till Umeå för att hämta hem barnbarnen  ( med sina föräldrar ) ned till Kalmar men kom inte längre än till Scandic Continental i Stockholm.

Ursprungsidén vara att ta nattåg 92 upp till Luleå och sedan vända tillbaka och vid passage Umeå hämta upp barnbarnen.

Men nu var jag kraftfullt försenat så istället skulle det bli X2000 till Sundsvall och sedan buss 100 och Norrtåg till Umeå.

Jag skulle missa Luleå men i gengäld skulle jag få åka de nya X62 som Norrtåg just satt i drift.

Så här såg resplanen ut:

10:23 Stockholm C – 13:55 Sundsvall C ( SJ, Snabbtåg, tåg 568 )
14:15 Sundsvall C – 16:45 Örnsköldsvik C ( Länstrafik, buss 100 )
17:15 Örnsköldsvik C – 18:18 Umeå C ( SJ, Regional, tåg 7414 )

Då banan upp till Sundsvall skulle öppnas klockan 12.00 efter stormen Dagmar var det spännande om vi skulle kunna åka direkt eller om det skulle bli busersättning från Söderhamn eller Hudiksvall.

Men vi blev det första x2000 tåget som fick gå hela vägen till Sundsvall vilket alla uppskattade.

Men den lycka som vara för evigt för strax innan Sundsvall så fick vi et envetet signalfel och måste köra för rött vilket tar tid, mycket tid.

Så vi som skulle vidare norrut missade våra bussar och det blev att vänta två timmar till nästa buss. Så det blev ett besök på det trevliga McDonalds bredvid stationen ( det finns ett Max också för som som gillar deras hamburgare bättre ).

Sedan var det dags för buss till Örnsköldsvik/Umeå och den lite sedvanliga förvirringen vilken buss som man skulle ta rådde. Men frågar man runt lite vänligt hjälper alla till och snart var jag och alla andra på rätt buss.

Men biljettkontrollen var summarisk då bussen har två dörrar och chauffören var fullt upptagen med att svara på frågor. Men jag är övertygad att alla hade biljett för ingen i Norrland vill bli avslängd på närmaste hållplats med mil av norrlandsskogar och i bästa fall två timmar till nästa buss.

Dessutom rådde det lite förvirring om alla hade giltiga biljetter då en del reste på “tågstörningsbiljetter” som inte skulle gälla och som skulle behöva betala för resan. Men detta skulle chauffören lösa under resan men hur detta skulle ske när han körde och dessutom ikapp en lite försening var lite förvånande – och naturligtvis hade han inte tid med det.

Men jag tror att de flesta i alla fall hade rätt biljetter och förmodligen åkte ingen gratis men kanske skulle dom åkt med en annan buss.

Men nu var det ont om tid för att hinna upp till det mötande nattåget 91 i Umeå och jag övervägde för att stiga av i Örnsköldsvik för at sittra säkert och möta nattåget där.

Men strax innan Örnsköldsvik inkom meddelande om att nattåget skulle bli tre timmar sent så då var det bara att fortsätta till Umeå efter bussbyte i Örnsköldsvik.

IMG_5331

Bussarna var bekväma även om dom inte var så där ruskigt moderna men jag satt skönt och hade bra plats även för dator och tom 220V och internet så tiden gick fort.

Till Umeå kom vi sedan strax före utsatt tid efter en trevlig resa med Y-Buss.

Men nu var det 3 timmar innan nattåg 92 skulle komma så det blev kvällsfika hemma hos barnbarnens mormor och morfar.

Men sedan strulade det till sig rejält – men mer om detta i nästa rapport.

Annonser

12 svar to “Andra julresan – Buss till Umeå med förhinder”

  1. sjguide Says:

    Ser att du hade tur – ruskig tur. Ybuss har nämligen två entreprenörer som kör en del turer; BybergNordin och Senor Svensson.

    Båda dessa är skräp och i Bybergs kärror funkade i alla fall inte wifi när jag åkte.

    Men Ybuss själva är bra och har helt okej bussar.

    • arskortguldsj Says:

      Nja, jag tror jag åkte med Abrahamssons upp till Örnsköldsvik och den bussen var OK ( åkte med dom söderut före jul ). Osäkert om man hade WiFi men jag använde mig av eget mobilt bredband som ändå inte fungerade annat än i samhällena.

      På sträckan Örnsköldsvik – Umeå var det i alla fall Y-buss och dom hade WiFi men det fungerade inte vilket kanske berodde på att det inte fanns så mycket bredband i luften.

  2. Staffan Sävenfjord Says:

    YBuss ägs av Byberg & Nordin i Nordingrå och Westin Buss i Stockholm. YBuss har alltså inga egna bussar utan de använder i första hand bussar från de båda ägarbolagen. Sedan har de avtal med ett antal andra bussbolag att köra för dem precis som Swebus har. En del av dessa bussar är lackerade för YBuss, en del är lackade i företagens egna färger.

    Bussen på bilden ägs av Byberg & Nordin.

    • arskortguldsj Says:

      Stämmer, jag ser det även på andra bilder jag tog.

    • arskortguldsj Says:

      En annan sak . .

      Y-buss kör linje 100 som numera inte upphandlad av länstrafiken då det enligt planerna skulle gå tåg på sträckan ( har du hört det förrut? ).

      Detta innebär att trafiken är helt kommersiell och Y-buss har enligt uppgift från en av chaufförerna inga intäkter från Länstrafiken i berörda län.

      Men trots detta står det Länstrafik på biljetten och Resplusgaranti samt Resplustillägg gäller ( även om jag inte ville testa årskortet utan bokade pappersbiljett för att inte strula till det ).

      Vet du hur denna trafik egentligen bedrivs – Är det länstrafik eller inte ?

      Kanske både och samt varken eller . . . -:)

      • Staffan Sävenfjord Says:

        YBuss kör detta som egentrafik på ungefär samma villkor som SJ kör en del av sin trafik: det vill säga de får inget direkt bidrag men länsbolagen köper viss biljettgiltighet. Det är därför som resplus gäller. Om några andra länsbolagsbiljetter gäller vet jag inte.

        Så det är nog både och samt varken eller.

      • arskortguldsj Says:

        OK

        Det var just rättigheten att åka med tex Resplustillägg som jag funderade över och den ingår som jag fattar det i den biljetträttighet man köper.

        Då hänger det ihop på ett eller annat sätt.

        Tusen tack!

      • Staffan Sävenfjord Says:

        Jag får nog korrigera mig. YBuss är medlem i Samtrafiken och det är naturligtvis därför som Resplus-biljetter gäller på deras bussar. De får helt enkelt ersättning via Samtrafiken för den del av biljetten som gäller deras sträcka.

        Detta hindrar ju inte att länsbolagen också betalar för att deras biljetter skall gälla på YBuss. Men som sagt jag vet inte om det är så.

      • arskortguldsj Says:

        Aha . . . så är det säkert. Tack för infon.

  3. Michael DK Says:

    SJ:s svar på din fråga på Facebook måste betyda att man i ett tillfälle som detta får ersättning för två timmars försening, eftersom det är SJ:s försening till Sundsvall som ger den stora följeförseningen till Umeå.

    Så måste detta svar från SJ väl entydigt tolkas? Länk: https://www.facebook.com/sj/posts/10150525686036203?notif_t=feed_comment_reply

Lämna ett svar till jankai Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: