Andra Julresan – Proffsig ombokning av biljetter

PUBL

Vi fortsätter vår julresa med att berätta hur man hanterar alla dessa nattågsresenärer som kommer sent till sina tåg till Stockholm och skall vidare antingen mot Göteborg eller Malmö.

Vi var drygt två timmar sena till Stockholm så det var ett stort antal resenärer som ombads att ta sig till SJ Biljettförsäljning i stora vänthallen på Stockholm C.

Eftersom vi som de flesta andra resenärer hade inte bara många väskor utan även mindre inte så snabba barn kom jag på den smarta idén att dela upp oss och jag som var van och hittar bra på Centralen gick i förväg.

Så jag kom fram som familj nummer två men den som kom först hade plats närmre än jag som åkte i slutet av tåget.

Men väl efter mig kom det snabbt en ansenlig mängd resenärer som alla hade väldigt bråttom trots att det var 30 minuter innan första tåget söderut gick.

Men personalen på SJ Biljettförsäljning hade god rutin och man delade snabbt upp resenärerna på olika destinationer och hade nya biljetter färdiga som snabbt delade ut.

Och alla fick 100:- i matkuponger utan diskussion så det dröjde inte lång tid innan alla hade nya biljetter och var på väg igen.

Kul att se hur smidigt det fungerade och de flesta verkade nöjda med att få nya platser och gratis frukost.

9 svar to “Andra Julresan – Proffsig ombokning av biljetter”

  1. Lorry Says:

    Kom ni iväg med tiotåget från Stockholm så kom ni fram i rätt tid till Kalmar?

  2. Lorry Says:

    Ni fick alltså in 100 per person trots att ni inte var försenade till Kalmar ?

    • arskortguldsj Says:

      Förmodligen för att vi fick vänta 3 timmar och resa från ett blåsigt och kallt Vännäs mitt i natten i eller kom 3 timmar sent till Stockholm.

      Det var det som var poängen att SJ tar hand om sina resenärer trots att det ibland framstår annorlunda i media.

      Därtill blev vi uppgraderade till 1 klass vilket vi såg först när vi skulle hitta våra nya platser på tåget.

      Bra jobbat av SJ tycker jag och det vill gärna berätta om – som en motbild.

  3. Lorry Says:

    Det tycker jag också ni var värda.Följer din blogg med stort intresse.
    Kanske också detta är svaret på varför ibland barn hamnar i första klass…

    • arskortguldsj Says:

      Exakt!

      Det var troligen fullt i 2 klass så vi hamnade i 1 klass.

      Inte alltid så lycklig lösning för någon för vi kände att vi hela tiden behövde dämpa barnen så att dom inte störde och trots att dom var hyfsat lugna så springer dom ju omkring hela tiden vilket kanske inte uppskattades.

      Den minste vill sedan inte sitta på sin plats för mannen mittemot satt och svor hela tiden så vi fick ordna en annan plats åt honom ( jag vet faktiskt inte vad som egentligen hände för jag var och handlade mat och sedan glömde jag att fråga mera i detalj – men jag skall faktiskt göra det nästa gång jag träffar grabben )

  4. Gurkodlaren Says:

    Det är inte ofta man får möjligheten att resa med en egen reseguide genom Sverige. Att guiden också har nästintill fullkomlig kunskap om tågsverige gör resan till ett rent nöje.

    Jag tillsammans med min familj utgör ”familjen som åkte till norrland med Årskortguld som guide”, en resa helt tillbakalutad i händerna på en riktig tågkännare

    Jag tror inte att många får uppleva hur det är att resa tur och retur Kalmar – Umeå med tåg och guidas av Årskortguld. Vid minsta problem eller försening startar Årskortguld maskineriet och en lösning på problemet har snart infunnit sig.

    Efter att ha startat med en försening på tre timmar i Vännäs med nattåg till Stockholm och komma hem 10 minuter före utsatt tid, klarar man bara tillsammans med Årskortguld och utmärkt service från SJ. Att man dessutom kommer hem helt mätt på Kyckling med dijonsås och ris eller varför inte Parisare med skysås och potatis efter att ha utnyttjat matkuponger, gör resan bara mera angenäm.

    Man kan bara konstatera att SJ har gjort en rejäl uppdatering av servicenivån och uttrycket ”en försening ger dig bara mer tågresa för pengarna” passar utmärkt i alla fall för vår resa.

    Jag kan knappt vänta på familjeresan till Åre i vinter tillsammans med Årskortguld. En tågresa att se fram emot.

    Gott nytt år på er alla.

  5. Apachez Says:

    Vafalls, SJ-personal som gör sitt jobb och gör det bra dessutom?

    Dom lär ju inte bli långvariga där – får väl söka nya jobb redan på måndag? 😉

  6. vonBossBitch Says:

    Du, Apashez, har ironiskt nog rätt.
    Oss ”gamlingar” med erfarenhet bryr sig inte SJ om. Det satsas fullt ut på timanställda.
    Mvh

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: