Längsta resan utan uppehåll ?

IMG_7139

Funderar på vilken som kan vara den längsta sträckan tidsmässigt med resandetåg utan uppehåll.

Kan det vara tåg 501 som gör Stockholm – Hässleholm på 3 timmar och 27 minuter utan uppehåll – eller finns det någon annan tur som är längre ?

Direkttågen Stockholm – Göteborg tar ju "bara" runt 3 timmar.

Just 501 ( och även en del andra tåg som lämnar Stockholm C ) är lite giftiga då det går andra X2000 tåg strax efteråt på samma spår och risken är att man hamnar på fel tåg och då är det kört – eller är det det ?

Har någon varit med om resenärer som hoppat på 501 av misstag när som skulle till tex Göteborg ?

Det blir ju en hyfsad omväg med Stockholm – Hässleholm och sedan Hässleholm – Alvesta och Alvesta – Göteborg tex.

Annonser

21 svar to “Längsta resan utan uppehåll ?”

  1. Johan Lindberg Says:

    Om man nu hamnar på 501, men är på väg till Göteborg, så är nog den bästa lösningen att sitta kvar i Hässleholm och vänta på 486 som går direkt till Göteborg istället för att åka till Alvesta.

  2. Joel Gustafsson Says:

    För något år sedan gick ett X2000 från Sundsvall utan uppehåll till Arlanda på morgonen. Restiden till Arlanda var då 2 h 50 min

  3. JANREM Says:

    Från det ena till det andra..gäller guldkortet på jernhusen longue på Göteborg C??

    • sjguide Says:

      Nej

    • arskortguldsj Says:

      Nej, tyvärr inte.

      Vore bra för dom har väldigt god mat där.

      Kostar 149:- för en dag men 119:- om man reser med Öresundståg 1 klass dvs i praktiken om man har SJ Årskort Guld.

      Och som sagt var – kommer man tidigt och åker efter lunch ingår frukost + lunch som var väldigt god de gånger jag testade.

  4. TobiasKalmar Says:

    Sista svängarna med 501/500 går den 31 januari. 519 kommer att ha slutstation Köpenhamn från samma datum, och 524 utgår från Köpenhamn i stället för Malmö.

    • arskortguldsj Says:

      Hmmm.

      Jag har inget problem med att gå upp till 521 ( 05.14 ) men den kan inte nås med första pendeln så det innebär nattbuss och ännu tidigare uppstigning.

      Tåg 501 går ( tom 31/1 enligt ovan ) 05.55 och första pendeln är inne 05.40 så där hinner man gott och väl med tåget – men som sagt var inte med 521.

      Dock är det en fördel med 521 att det går till Köpenhamn. Men som sagt var – det blir tidig uppstigning. Och då är det kanske bättre att ta nattåg 1 och vänta på 521 över en frukost på Hotel Kramer – om man nu kan välja.

      • Mikko Says:

        Från och med den 30 januari går inte 505 längre, utan ny avgång till Malmö Köpenhamn blir 509 med avgång 17.16.

      • arskortguldsj Says:

        Mikko,

        Exakt! Då är det sista chansen att åka den ”långa resan”. Kanske dags att boka in sig på sista resan?

        /Årskort Guld SJ

      • Mikko Says:

        505 har Malmö som slutstation pga banarbete i Stehag. Omledes via annan bana vilket ger ny ankomsttid till Malmö ( 22.18).

  5. Lars Helmin (@larshelmin) Says:

    Lite utanför räkningen är kanske linjen Malmö-Berlin som ju inte har något uppehåll i tidtabellen mellan avgången kl21.25 från Malmö C till ankomsten kl 6.08 till Berlin. Men där finns ju möjligheten att hoppa av i Trelleborg i väntan på färjan om råkat gå på fel tåg 🙂

    • arskortguldsj Says:

      Kanske lite vid sidan av – men i och för sig en lång resa.

      Är lite osäker på om Veolia har startat upp Berlin men om så är fallet får man lägga till denna rutt även om den kanske är lite speciell.

  6. Roger Says:

    Haft en resenär på 505 som skulle till Hallsberg… han kom fram morgonen efter. Nattåg tillbaka från Hm-Söö, sedan tidigt tåg Söö-Hpbg. Varje gång funderar man på hur folk är funtade. Kan inte klockan? Kan inte läsa? Kan ej tyda skyltar och information, lyssnar ej på utrop…

    • arskortguldsj Says:

      Roger,

      Kan berätta som van resenär att det ligger lite i generna hos folk ( inklusive mig ) att vid osäkerhet om man skall med eller inte med ett tåg som står inne – så hoppar man på – mer eller mindre reflexmässigt.

      Tanken är kanske att om det är fel så kan man i alla fall senare hopp av och ta det rätta. Men avstår man att gå ombord riskerar man att missa tåget – om det nu var det rätta.

      Men som sagt var – det är giftigt om man hoppar på ett direkttåg eller ”långa tåget” 501.

      Men jag har varit med om flera gånger att 91:an stannat för att resenärer glömt gå av i Stockholm där nästa är Hallsberg. Och då skall man veta att stoppet i Stockholm alltid är 15 minuter för det är många resenärer med pick, pach och djur som skall av så det borde vara superenkelt att hinna med att lämna tåget innan det drar vidare.

      /Årskort Guld SJ

  7. Roger Says:

    Dessutom hade han årskort, så han var vaneresenär!

    • arskortguldsj Says:

      Roger,

      Som årskortsresenär tillägnar man sig lätt en ”laid back” attityd till sitt tågresande där det mesta kan hända.

      Gäller även mig även om en rejäl rutin gör att jag hittills alltid kommit hem på kvällen. -:)

      /Årskort Guld SJ

  8. Åsa Says:

    Hej
    Ville också skriva ett Krya på dig, men inlägget försvann.
    Bästa hälsningar.
    Åsa i Malmö

  9. rta Says:

    Många hamnar på fel tåg i Göteborg på morgonen. SJ Regional mot stockholm kl 6.04 och SJ X2000 kl 06.00 blandas ihop. Trots att det ombord ansvariga hänvisar till tågnummer och tågtyp flertalet gånger.

Lämna ett svar till sjguide Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: