Trafikverket klottersanerar på Stockholm C

IMG_7650

Äntligen har Trafikverket fått möjlighet att klottersanera på Stockholm C och arbetet har inletts med att lösa upp upp det gamla klottret som bitit fast i kaklet.

Jernhusen ( Stationshuset ) och SL ( Perronger vid spåren 13-16 och övre och undre biljetthall ) klottersanerar sedan länge sina delar men övriga delar som är Trafikverkets ansvar för har inte klottersanerats tidigare.

Därför har alla resenärer som kommer och reser med regional och fjärrtåg mötts av ett omfattande klotter.

IMG_7651

Därför är det kul att se att man nu börjat ta bort klottret men då det tyvärr har hunnit få fäste så är det mer komplicerat än när man tar det färskt.

Men kul är att arbetet kommit igång att och vi snart kommer att kunna mötas av en fräsch station.

Annonser

11 svar to “Trafikverket klottersanerar på Stockholm C”

  1. Karl Gunnar Says:

    Det skulle vara intressant om någon kunde berätta hur man gör när man sanerar. Vilka kemikalier används mm?

    • arskortguldsj Says:

      Tror trots allt det mycket är frågan om affärshemligheter.

      Det gäller att få bort så mycket som möjligt på kortast möjlig tid utan att skada ytan under och dom som jobbar med material och utrustning.

      Det är nog frågan om kompromisser i flera dimensioner.

      Men jag håller med – det skulle vara kul att veta hur dom gör.

  2. Filip Says:

    Ännu fräschare vore om man gjorde om hela stationsområdet på Stockholm Central. Hur kul är det för turister att komma till en kall, rå, och oerhört ful tunnel? Och varför inte sätta dörrar upp till spåren så att det kan vara varmt i gången?

  3. JANREM Says:

    Hur många timmar eller dagar tar det innan nya klottertags finns där igen..??!! Hoppas man ”preppar” väggarna så att de bara är att skölja bort eländet med något miljövänligt…

  4. Markus Says:

    Eller så får vi hoppas att de kommer att jobba efter samma 24 timmars regel som övriga aktörer på området. Det vill säga, klotter ska vara sanerat inom 24 timmar från anmälningstillfället.

  5. Annika S. Says:

    Det hade jag ingen aning om att det var så uppdelat i skötseln av stationsområdet.
    Eller jag har väl inte tänkt på det helt enkelt!
    Kunde det inte vara smidigare med ett helhetsgrepp, att en firma sköter alltihop.
    Men det är ju olika kassor förstås.
    Men fint och rent ser det ut! Kaklet är dock trist tycker jag, känns lite öststatstråkigt och omodernt.

    • arskortguldsj Says:

      Jag tror att uppdelningen i huvudsak fungerar utan problem och kanske just för att den är uppdelad.

      Jernhusen har ju intäkter från sina ytor och har därför incitament att det skall vara snyggt.

      SL har också ambitioner att det skall vara snyggt då deras resenärer betalar för trafiken.

      Trafikverket har inga egentliga intäkter utan i grunden bara kostnader och därför satsar man mera på kostnadsminimering – därav att man låtit klottret sitta kvar.

      Nu vet jag att många intressenter inklusive jag har velat ha bort klottret på hela stationen och det är resultatet av dessa aktiviteter som vi nu ser.

  6. Jörgen Says:

    Och när ”klottret” är borttaget kommer det nytt. Och när det nya tas bort kommer det nytt igen. Kanske dags att förstå att sluta ta bort det eftersom det alltid kommer finnas kvar?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: