Hur hinner man visera alla resenärer ?

IMG_1621-001

Jag undrar ofta hur man hinner kontrollera biljetterna på alla resenärer som i Uppsala stiger på södergående tåg mot Stockholm.

Häromdagen var det packat på perrongen med resenärer som skulle med IC-tåg 673 från Falun.

Det är möjligt att man kontrollerade biljetterna men det är nog en grannlaga uppgift att skilja nypåstigna i Uppsala från resenärer som redan fanns ombord speciellt eftersom tåget var fullständigt packat.

Själv hade jag problem med att ta mig till min vagn efter att hämtat mat i bistron.

Först hade jag tänkt mig att äta den i där men den var full med ungdomar som stigit på i Uppsala och som inte fick sittplats någon annanstans.

Så jag fick äta min mat stående medan ungdomarna tittade på för jag såg ingen av resenärerna som bara satt där erbjuda sin plats för en ätande resenär.

När jag sedan skulle ta mig till min vagn var det så mycket barnvagnar – tre i rad i mittgången – att det var helt enkelt omöjligt att ta sig igenom tåget utan att behöva klättra över som som en militär hinderbana.

Nu var det inte särskilt synd om mig och hade jag bett några av ungdomarna som bara åkte i bistrovagnen att flytta på sig hade dom säkert gjort det.

Men jag undrar om personalen verkligen hann med att kontrollera allas biljetter?

Men det var kanske vad en del resenärer hade hoppats på – inte vet jag.

Annonser

9 svar to “Hur hinner man visera alla resenärer ?”

  1. sjguide Says:

    De gånger jag åkt IC mellan Uppsala och Stockholm – och det är många gånger – har det i princip alltid varit biljettvisering, även vid fullt tåg. Det går ändå tämligen fort att visera, många reser på pendlarkort eller enkelbiljett vilket man i princip bara tittar på.

    Konduktören brukar ropa nya resande och då får man ge sig själv tillkänna. Väljer man att inte göra det och inte har biljett riskerar man 800kr i kontrollavgift om kontrollgruppen kommer – och de åker ofta mellan Uppsala och Stockholm.

  2. Olof Antonsson Says:

    Biljettaviseringen sträckan Uppsala-Sthlm och omvänt är mycket varierande i frekvens.

    Till synes är det individuella skillnader hos ombordarna som avgör — vissa kontrollerar alla, andra nöjer sig med att i stort sett knäpptysta ta en rask promenad genom vagnen och något förstrött bliga ut över de framhållna pendlarkorten och biljetterna.

    Delvis beror detta sannolikt på den mycket höga andelen pendlare — sveriges högsta tågmässigt — vilka reser med pendlarkort som oftast gäller en månad. Vid en regelrätt avisering vill jag påstå att det i 99,5% av fallen visar sig att lika många procent av passagerarna har giltig ”biljett”, den luttrade ombordaren vet givetvis detta och avsätter istället tiden till andra göromål ombord.

    Nya SJ-tidtabeller har drätill förlagt t ex vissa IC-tåg mycket nära pendeltågen tidtabellmässigt, vilket gör att vissa pendlare gärna hoppar på de förra, med t ex bistro och något färre mellanliggande stationer. Undviker samma metod för egen del då den gärna leder till snedfördelning av antalet passagerare tågen emellan, vilket du noterat i ditt inlägg.

    • arskortguldsj Says:

      Så även om dom åker med ”fel” tåg så har dom i grunden löst biljett för sträckan även om det är med pendeltåget och inte med IC-tåget.

      • Olof Antonsson Says:

        Stämmer! Pendlarkortet gäller för samtliga SJ:s tåg aktuell sträcka med undantag för SJ snabbtåg. Och sömniga dagar erkänner jag att jag ibland på hemväg hamnar på Falun-expressen med gratis té för svart Prio-innehavare.

      • arskortguldsj Says:

        Men fattar jag dig korrekt så kan du åka med ”Falunexpressen”.

        ( Som årkortsinnehavare med Resplustillägg åker man med allt utom Arlanda Express så jag skall erkänna att jag inte har så där jättemycket koll )

      • Olof Antonsson Says:

        Visst. Dvs IC Sthlm-Falun och omvänt. Pendlaren Uppsala-Sthlm kan även resa med dubbeldäckaren (”konservburken”) Ljusdal/Gävle-Lkpg, och IC Sthlm-Mora och omvänt. Insåg just att jag inte vet hur det ligger till med nattåg; det är visserligen inte ”SJ snabbtåg”, men samtidigt går det ju inte att boka kortare sträckor t ex Uppsala-Sthlm med dylika avgångar.

      • arskortguldsj Says:

        Jag har kollat med nattågen och man kan inte åka med dom men man medger att det är lite luddigt och man har försökt få raka svar internt men ej lyckats få sådana.

        Samma sak gäller på sträckan Skövde – Göteborg där samma problematik finns.

        Så svaret om man kan åka med nattågen om man har pendlartåg med ”IC-behörighet” är ett nja men mest betoning på nej.

      • Olof Antonsson Says:

        Tack för uppkollandet!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: